Genomföra köpet av Powerwall

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur kommer ni som va intresenter att nu göra?(när PW inte får 3-fas)?

1. Köpa 3 powerwalls (en per fas)
2
18%
2. Avbeställa den och strunta i det.
7
64%
3. Köpa den endå.
0
Inga röster
4. Vända sig till nån konkurent.
2
18%
 
Antal röster: 11

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av +46 »

Jag tänkte skaffa en power wall, först och främst, som back-up vid strömavbrott. Men jag behöver 3-fas (har bland annat djupborrad brunn, mm). Så det får istället bli ett elverk. Helt ok som reservkraft om man tankar den med 100 procent förnybar HVO diesel.
Installerat 13,2 kWp solceller
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Hmm, tesla kanske tjänar på att inte ha 3fas inverter endå.
Enligt röstningen så förlorar de 4powerwall försälgningar men dom får 6 nya eftersom 2st köper 3 istellet.

Javet way to small sample size, men endå
2 stycken som då väljer att köpa 3 stycken betyder inte 6 fler utan 4 fler, två var ju redan bokade. Nu ser det dessutom ut som att de tappar 5 stycken så nu ligger de back.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Pro-Z »

joel80 skrev:
Jag ser ingen vinning i att ha en powerwall så länge man inte bor på ett ställe utan elnät eller där man ofta drabbas av avbrott.
Försäljningen av eventuell överskottsel från solpaneler dagtid säljs väl typ dyrare per kwh än vad man får betala för samma kwh man tar tillbaka nattetid?
Kanske vissa kan få vinning i det om man kan sänka huvudsäkringen i huset om man skaffar en.
Jag ser ingen ekonomisk vinning som det ser ut i dagsläget. Räknar man med skattereduktionen som nu gäller så får jag ca 10 öre mer för den el jag säljer mot den el jag köper.
Jag var lite sugen på att ha ett batterilager som reservkraft men kanske framförallt för att det är tekniskt roligt och känslan av att större andel el som inte går ut på kraftnätet.
Men utan 3-fas så går det bort. Kanske köper från Box of Energy istället.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av AGCF »

En dum fråga men det går inte att köpa en extern trefas växelriktare?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Kalle »

Jo fast de ska inte släppa någon DC version av den längre.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av bullen »

beef skrev:
Bod skrev:
Om jag köper 3 st, kan jag då ladda 11kW?
Jepp, till och med 15kW (5kW/powerwall).
Hur får man 3 st powerwall att leverera AC med rätt fasförskjutning och genensam nolla? Det går väl inte ladda med 3 st fristående 220V matningar.
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Nima »

Verkar vara fler än jag som har blivit rejält besvikna på hur marknadsföringen av Powerwall2 har skötts av Tesla.
Först fick jag och några med mig veta att produkten skulle bli 3-fasig innan den blev klar för leverans här i Europa.
Efter förbeställning kom sedan besked om att det var DC-varianten som gällde och nu senast kontraordern om att nu gäller AC-varianten.
Hade redan hunnit börja planera för en ny solcellsyta med flera strängar med en standardinverter mot elnätet samt för en DC-variant av Powerwall med en s.k. batteryinverter
Med beskedet om att DC-varianten utgår var måttet rågat för min del. Jag avbeställde direkt!
Har under hela tiden från förbeställningen tills nu mail-bombat försäljarna ner i Amsterdam med frågor som i princip ej besvarats alls.
Har verkligen låtit dem förstå hur besviken jag varit på företagets ovilja att lämna tekniska upplysningar om en produkt som de vill sälja.
Jag har jobbat med elteknik i hela mitt yrkesliv (50 år nu) och har aldrig någonsin blivit nekad relevant teknikinformation från ett säljande företag.
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av DR-EL »

Jag kan bara hålla med Nima, tycker detta är extremt dåligt skött av Tesla. Känner inte igen detta då jag köpte bil eller när det varit strul med den då har de skött allt galant. Men med lanseringen av Powerwall 2 verkar de inte mena allvar. Att de skall leverera något i sommar som de sagt känns helt orimligt när de inte ens kan få fram en manual eller ens någon info om hur detta kan installeras i en 3-fas miljö.

Jag har också jagat dem men får inga svar, sedan ringer de som ett artighetssamtal och berättar att DC varianten inte kommer och när man ställer frågor eller har synpunkter på det så vill de inte prata längre.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om önskemålet är energilagring i batterier och 3-fas växelriktare finns ju många olika leverantörer som har färdiga produkter du kan köpa idag.

Statsbidraget för privatpersoner gäller alla fabrikat.

Men det är lika oekonomiskt och oftast helt onödigt för privatpersoner i Sverige att satsa på energilagring, vilket ju har utretts i tidigare trådar.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av Basunen »

Tror ni ska sitta lugnt ett tag. Tesla har fullt upp med att leverera i 1-fas länder. När det börjar bli dags för leverans i Europa kommer det dyka upp en 3-fas variant. Tesla har alltid legat tekniskt i framkant, varför skulle de börja leverera något halvdant?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Genomföra köpet av Powerwall

Inlägg av DR-EL »

Efter att ha skrivit nytt mail till Tesla ringe de nu på kvällen och skall man sammanfatta det så verkar det som de har en klar ambition att hitta en lösning på detta om det bli någon extern lastbalanserare eller om det kommer en 3-fas variant. Det som enligt dem kommer att ske är att de kommer göra en plats undersökning och se hur man skall lösa det, som kund har man möjlighet att hoppa av och få pengarna tillbaka om man inte får en bra lösning. Jag kommer att ligga kvar men min reservation så får vi se.
Skriv svar