Kommer du att välja AP till model 3?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket alternativ tror du att du kommer att välja när du konfigurerar din model 3

Endast grundsäkerheten - ingen extra kostnad
16
29%
Uppgraderad AP - kostnad 59.000 (efterleverans 70.000)
29
52%
Total självkörningsförmåga (kräver Uppgraderad AP) - kostnad 35.200 (efterleverans 47.000)
11
20%
 
Antal röster: 56

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Jerker »

Vi vet ju inte vad dessa alternativ kommer att kosta till 3:an så jag har angett det de kostar till S och X idag.

Jag bortser från er som reserverat 2 bilar; det blir så dumt med procentfördelningen då. Ni får stå ut med att bara registrera en av bilarna.

Procentuellt så blir ju detta mycket större kostnad på en 3:a än på en S eller X. Vill man betala så mycket idag när man inte vet när man kan dra nytta av det? Fullständig autopilot, när blir det lagligt i Sverige? Uppgraderad AP borde man ändå ha glädje av från start.

Hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av dstr »

Jag kommer inte köpa grisen i säcken ännu en gång.

Vi har ännu inte sett att ap2 passerat ap1...

Finns fullstänsig autonom körning så blir det en Model 3. Annars kanske Nissan, Opel eller Bmw har ngt med lane assist till 2018.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Foluke »

När jag byter fruns bil blir det nog M3. Hon tycker S är för stor. Då blir det nog ALLT och värst! Skall det vara så skall det! :D
Då kan vi välja vilken som. S eller 3. Man missar inget och kanske självkörande 3 som man kan använda när man har lust! Jag har inte så bråttom för jag vill nog vänta till dess alla alternativen visats.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av janni »

Att betala för Total Självkörning känns ointressant då man antagligen inte kommer få uppleva funktionen under tiden man har bilen, skulle de bli tillgängligt så betalar jag hellre mer senare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Jerker »

Det är just det, att man vet inte när Total självkörning fungerar och blir tillåtet. Elons tanke är ju att man ska kunna få inkomster på bilen då också och på så sätt kunna finansiera bilköpet och även kostnaderna för själva AP, men det dröjer som sagt...

Jag känner just nu att jag inte har råd med något av alternativen. Dollarn är för dyr. Viktigare för mig är ett större batteri, om jag ska lägga pengar på nåt utöver standarden (förutom dragkrok, men den kostar ju inte så mycket). Men faller dollarn tillbaka till 6:50 så kanske jag är med och leker! 8-)
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av neriksson »

Jag kommer välja till uppgraderad AP.
Väntar med självkörande AP tills lagarna har klubbats igenom fullständigt.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av mati »

Nej ingen APx. Skulle det bli en Model 3 någon gång så blir det en med vanliga pedaler och ratt, ingen AP-hokus-pokus. Jag råkade köpa en Model S med vad jag skulle kalla för post-AP. Den grisen i säcken visade sig vara inte ens en riktig gris utan bara en gris-atrapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av LarsL »

Hoppas verkligen att det inte kostar 59000kr med AP för jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Hoppas verkligen att det inte kostar 59000kr med AP för jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist.
+1
Ja, lane asist vore skönt men de käns lite ovärt om det kostar ca 15% av bilens kostnad..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av HelectriC »

Kalle skrev:
LarsL skrev:
Hoppas verkligen att det inte kostar 59000kr med AP för jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist.
+1
Ja, lane asist vore skönt men de käns lite ovärt om det kostar ca 15% av bilens kostnad..
Med tanke på att Tesla/Elon vill att "alla" bilar ska bli självkörande så fort som möjligt så verkar det som en dålig idé att ta hutlöst betalt för första steget mot självkörning. Jag har svårt att tänka mig att man tar 60k för AP till M3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Kalle skrev:
LarsL skrev:
Hoppas verkligen att det inte kostar 59000kr med AP för jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist.
+1
Ja, lane asist vore skönt men de käns lite ovärt om det kostar ca 15% av bilens kostnad..
Med tanke på att Tesla/Elon vill att "alla" bilar ska bli självkörande så fort som möjligt så verkar det som en dålig idé att ta hutlöst betalt för första steget mot självkörning. Jag har svårt att tänka mig att man tar 60k för AP till M3.
Håller med, tror absolut på ett lägre pris än så för det när model 3 rullar ut, det blir ju lite mer storinköp av hårdvara oxo kan ju lugnt säga så grundpriset borde kunna pressar ner då för
annars är det ju ett dilemma att hårdvaran (och eg. utv. av mjukvaran oxo) är densamma (och lika dyr) oavsett bilstorlek/pris lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av wing »

Är det bara jag som hoppas på någon form av självkörningsförmåga, men att man fortfarande måste sitta och vara ansvarig för att den inte kör tokigt, när M3 kommer till Sverige? Tror jag väntar tills den funktionen finns på den nivån innan jag köper bilen, snarare än att vänta med att bara köpa självkörningsfunktionen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av vigge50 »

wing skrev:
Är det bara jag som hoppas på någon form av självkörningsförmåga, men att man fortfarande måste sitta och vara ansvarig för att den inte kör tokigt, när M3 kommer till Sverige? Tror jag väntar tills den funktionen finns på den nivån innan jag köper bilen, snarare än att vänta med att bara köpa självkörningsfunktionen.
När Tesla presenterade AP2 så sa de att i slutet av 2017 så trodde de att de skulle kunna låta en bil köra själv tvärs över USA men om de lyckas och hur länge det tar från att de lyckas tills det kommer ut till konsumenterna återstår att se. Varför vänta med att köpa bilen tills dess?
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av wing »

vigge50 skrev:
wing skrev:
Är det bara jag som hoppas på någon form av självkörningsförmåga, men att man fortfarande måste sitta och vara ansvarig för att den inte kör tokigt, när M3 kommer till Sverige? Tror jag väntar tills den funktionen finns på den nivån innan jag köper bilen, snarare än att vänta med att bara köpa självkörningsfunktionen.
När Tesla presenterade AP2 så sa de att i slutet av 2017 så trodde de att de skulle kunna låta en bil köra själv tvärs över USA men om de lyckas och hur länge det tar från att de lyckas tills det kommer ut till konsumenterna återstår att se. Varför vänta med att köpa bilen tills dess?
För att jag egentligen inte behöver en bil så jag kan vänta tills det finns en som har alla finesser jag önskar. Kan ju visa sig att någon annan hinner före och då vore det ju lite trist att vänta på att ett mjukvaruteam hos Tesla som kört in i väggen pga orealistiska krav från VDn.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer du att välja AP till model 3?

Inlägg av Bjelke »

wing skrev:
Är det bara jag som hoppas på någon form av självkörningsförmåga, men att man fortfarande måste sitta och vara ansvarig...
Det är väl precis vad bilarna gör redan nu, alltså "någon form av" uppfyller dom redan och det lär väl model 3 oxo få... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar