Men jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist som Hyundai bjuder på till Ioniq. Så någonstans mellan 10000kr och gratis är rimlig nivå, för mig.
Ja, det är väl en del tillverkare som redan idag "bjuder" på en adaptiv farthållare till exempel. Den finns ju till och med som standard i vår lilla billiga Mazda CX3, där den för den delen fungerar klanderfritt, i motsatts till AP2-farthållaren i Teslan.
Det är naturligtvis så att (semi-) autonoma körfunktioner kommer att bli billigare hela tiden, och precis som autobroms och vingelvarning kommer det troligen snart bli nån slags de facto standard med laneassist i de flesta bilarna. Och då kommer det naturligtvis inte kosta skjortan längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men jag vill absolut ha adaptivfarthållare och laneassist som Hyundai bjuder på till Ioniq. Så någonstans mellan 10000kr och gratis är rimlig nivå, för mig.
Ja, det är väl en del tillverkare som redan idag "bjuder" på en adaptiv farthållare till exempel. Den finns ju till och med som standard i vår lilla billiga Mazda CX3, där den för den delen fungerar klanderfritt, i motsatts till AP2-farthållaren i Teslan.
Det är naturligtvis så att (semi-) autonoma körfunktioner kommer att bli billigare hela tiden, och precis som autobroms och vingelvarning kommer det troligen snart bli nån slags de facto standard med laneassist i de flesta bilarna. Och då kommer det naturligtvis inte kosta skjortan längre.
Standard i vår eGolf också, bilen kostar från ca 260k
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detsamma gäller ju för de som köper till FSD i efterhand. Eller det blir ingen merkostnad för hårdvaran. Fast det förutsätter ju då att de inte höjer priset.
Detsamma gäller ju för de som köper till FSD i efterhand. Eller det blir ingen merkostnad för hårdvaran. Fast det förutsätter ju då att de inte höjer priset.
När man beställde stod det vad det skulle kosta i efterhand, om man inte aktiverade vid köp. Jag anser att det då är tveksamt beteende att ändra det priset efter att bilen köpts, och har utgått från att det angivna priset kommer gälla om och när jag väljer att köpa till FSD. Electrec skrev om prisjusteringen som introducerades för nya bilar här, och jag tycker att citatet nedan stärker (om än inte bekräftar) mitt antagande: https://electrek.co/2018/06/27/tesla-in ... ty-update/
We contacted Tesla to get an explanation about the situation and the company confirmed that it isn’t supposed to apply to existing vehicles and they will honor the original $4,000 price. The new $5,000 price is for new orders.
Håller med er om att de borde hedra givna löften om vad det ska kosta och att man ska kunna köpa det. Själv skulle jag dock aldrig våga ta för givet att så blir fallet i skarpt läge.
Värdeminskningen om man plötsligt har en bil där man inte längre kan köpa FSD-paketet (samtidigt som paketet faktiskt börjar leva upp till sina fagra löften) skulle jag inte vilja riskera att utsätta mig för.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Rimligen måste de tillåtas ändra priserna. Eftermontering av dubbelladdaren hade gått upp när jag gjorde det jämfört med vad det stod att eftermontering kostade när jag beställde bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Köpte avancerad autopilot på Model 3, fick FSD (verkar det som). Men hade inte köpt FSD annars om jag inte sett den funka.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag tror/tycker att autopilot borde ingå i baspriset (liksom autobroms). Fsd kan man köpa till.
eg är bara ap och bara ap och köpa till senare samma sak. den som inte köper kan nästkommande aktivera, så det är inget som kommer att påverka andrahandsvärdet (om man betalar nu när det inte fungerar och vänta eller har pengarna på värdefonder är sak samma) de som har möjlighet till 50% rabatt åandra sidan kan gott fördela. men man skll ALLTID köpa för det behov man har nu och inte i framtiden då framtiden kommer erbjuda bättre och billigare saker garanterat.
Autobroms och andra säkerhetsfunktioner ingår i baspriset.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Passar på att fråga om någon vet om det går att "se" vilka tillval man har. Jag har betalt för FSD men jag kan ju inte se det någonstans vad jag vet. Vet inte om ens grisen är i säcken så att säga.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld 2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld 2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0. 2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh