Teslas laddinfrastruktur

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Teslas laddinfrastruktur på lång sikt, ~10 år - behålla eller sälja ut ?

Behålla - det kommer att vara en av de saker som definierar Tesla.
42
93%
Sälja ut - det blir en kostnad som man inte har råd att bära när de andra aktörerna får sina betalda av andra (staten...)
3
7%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Laban »

Länder som Tyskland har nyligen gått ut med stora satsningar på ett snabbladdningsnät , subventioner för dessa. Andra länder lär följa. Jag funderar ibland på hur många år det kommer att dröja innan Tesla säljer ut sitt snabbladdningsnät. Om det i förlängningen kan vara ekonomiskt försvarbart att äga sina egna "bensinstationer".

Sen läste jag detta imorse (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 94#p132649 - bättre sent än aldrig) och blev faktiskt skrämd. Hur kan ett så stort bolag ha så dålig kompetens om något som borde ligga dem varmt om hjärtat ?

Om det är denna typ av satsningar vi får se från andra aktörer så kommer Tesla ha en enorm fördel med ett eget nät under en rätt lång tid framöver.

Min fundering gäller på lite längre sikt, låt säga 10 år. Kommer då Teslas snabbladdningsnät vara sålt där det på samma sätta som med dagens förbränningsmotorbilar är andra aktörer som äger laddstationerna. Eller kommer det vara en av de saker som definierar Tesla:

Det fungerar
God kapacitet
I framkant utvecklingsmässigt
Tillgänglighet - en karta i bilen som också visar tillgänglighet på stationen
Lyx (lounge..)
Homogen "ej ocker" prisbild (se skräckexemplet i tråden med 13 mils laddning för 440 kr)
...

Vem vet, det kanske i förlängningen kan bli en inkomstkälla. Speciellt om man släpper in andra konsumenter med betalkortslösningar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Svenssons »

Det är ju inte så att de laddnätverk som byggs upp av statliga medel enbart kommer rikta sig mot BMW, VW eller Volvo. I Europa kommer det att vara CCS-laddare och kanske även med möjlighet till Chademo. Kommer Tesla med en CCS-adapter så kan Teslaägare nyttja alla dessa laddare också, utöver Supercharger. Bortser man från de första levererade Model S och Model X beställda innan årsskiftet så är det en kostnad på 400 kWh per år och bil och sedan ca dubbla elpriset för resten. Känns inte som att Tesla kommer att gå i konkurs för att bilar som de säljer för mellan en halv miljon till ett par miljoner som max kanske kan nyttja Superchargers till en elkostnad på kanske max 10k under bilens livstid samtidigt som de kan dra in pengar på nätverket både från Teslaägare och andra biltillverkare som vill in och kunna nyttja nätet.

Visst kostar det att underhålla och bygga ut nätet men detta är lär vara inräknat i bilens pris redan. Tesla blir mer och mer ett energibolag så Superchargers passar bra in både inom Tesla Motors och Tesla Energy.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Själva elkraftnätet fram till varje SuC ägs och driftas i Sverige av elnätsägaren som har nätkoncession just där SuC:en är placerad.

Ofta verkar ju Tesla arrendera eller hyra plats att ställa sin likriktare och laddsladds hållarna.

Så det är ju inte så jättemycket att sälja, just nu är det ju toppmodernt med Tesla SuC men om 10 år om många bilar kör med typ 2 Combo DC och 350 kW så behövs ju uppgradering.

Med ICE tänk så kan vi jämföra SuC med en cisterntank som har elpump och elnätsägaren kör tankbilen för att fylla på.

Fast det verkar ju finnas marknad för olika bensinstationer så då borde det väl finnas även för olika SuC stationer.

Är det inte en del marknadsföring från Tesla med fina skyltlägen på SuC idag?

Det tar även lång tid att få elnät fram till en SuC idag, håller på med ett projekt i en storstad och det verkar ta cirka 18 månader innan allt blir klart.
Elnätsägaren måste förstärka sin transformatorstation, elnätet fram till stationen och elnätet fram till SuC placeringen.

Så Tesla har ju ett bra försprång, frågan är om de kompletterar sina SuC med en laddhandske för typ 2 combo DC också`?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Laban »

Bra åsikter. 0 röster för utförsäljning än så länge, men jag hade iofs inte väntat mig något annat :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Det är ju inte så att de laddnätverk som byggs upp av statliga medel enbart kommer rikta sig mot BMW, VW eller Volvo. I Europa kommer det att vara CCS-laddare och kanske även med möjlighet till Chademo. Kommer Tesla med en CCS-adapter så kan Teslaägare nyttja alla dessa laddare också, utöver Supercharger.
Jag håller det fortfarande som rimligt att Model 3 kommer med CCS port i Europa. Och att S/X i så fall följer med. Den förändringen på S/X borde man kunna göra utan några förändringar i karossen, den sitter trots allt i lyktan bak. Bara lite modifiering av plasten så.

Iofs, om man nu verkligen storsatsar på det egna nätverket och kan få till en väldigt enkel adapter så spelar det kanske mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju inte så att de laddnätverk som byggs upp av statliga medel enbart kommer rikta sig mot BMW, VW eller Volvo. I Europa kommer det att vara CCS-laddare och kanske även med möjlighet till Chademo. Kommer Tesla med en CCS-adapter så kan Teslaägare nyttja alla dessa laddare också, utöver Supercharger.
Jag håller det fortfarande som rimligt att Model 3 kommer med CCS port i Europa. Och att S/X i så fall följer med. Den förändringen på S/X borde man kunna göra utan några förändringar i karossen, den sitter trots allt i lyktan bak. Bara lite modifiering av plasten så.

Iofs, om man nu verkligen storsatsar på det egna nätverket och kan få till en väldigt enkel adapter så spelar det kanske mindre roll.
CCS är väl för stor för att få in på nuvarande bilars design? Men en adapter skulle kunna funka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
CCS är väl för stor för att få in på nuvarande bilars design? Men en adapter skulle kunna funka :)
Laddluckan sitter väl i plasten/lyktan:

Bild

Som jag ser det borde man enkelt kunna göra luckan större och flytta laddporten bakåt. Dvs, utan att ändra i karossen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
CCS är väl för stor för att få in på nuvarande bilars design? Men en adapter skulle kunna funka :)
Laddluckan sitter väl i plasten/lyktan:

Som jag ser det borde man enkelt kunna göra luckan större och flytta laddporten bakåt. Dvs, utan att ändra i karossen.
Sant, om man designar om lite än själva kontakten och även flyttar den bakåt och gör om luckan så borde det gå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av mati »

Utan att veta skulle jag gissa att CCS-standarden inte skiljer sig så vansinnigt mycket från Teslas laddstandard. Båda bygger ju på typ2. Och CCS är garanterat mer kompatibel med Tesla än Chademo. En adapter är nog ganska lätt att få till. Hittills har bara behovet inte riktigt funnits antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Utan att veta skulle jag gissa att CCS-standarden inte skiljer sig så vansinnigt mycket från Teslas laddstandard. Båda bygger ju på typ2. Och CCS är garanterat mer kompatibel med Tesla än Chademo. En adapter är nog ganska lätt att få till. Hittills har bara behovet inte riktigt funnits antar jag.
Bra gissning:
JB Straubel said:

That’s fine. We’re definitely commonizing with all of that. The only thing that’s up for debate in all of these standards is the physical geometries of the pins and sockets. Everything else is pretty easy to adapt to. The communication standards are pretty universal. We’re 100% compliant with all the J1772 communication levels, signaling, voltage, everything
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av chaffis75 »

Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
Du är inne på rätt sak. Det fanns ingen standard som klarade av effekten när första Model S kom. Mennekes Typ 2 kom strax innan Model S lanserades i Europa så Tesla kunde nyttja denna till Europa, Asien (minus Japan) och Australien.

Edit: Tibor har en artikel som berör detta:

http://teslaclubsweden.se/volvos-uppmaning/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
Du är inne på rätt sak. Det fanns ingen standard som klarade av effekten när första Model S kom. Mennekes Typ 2 kom strax innan Model S lanserades i Europa så Tesla kunde nyttja denna till Europa, Asien (minus Japan) och Australien.
Olika sidor av myntet. Å ena sidan är det dumt att vara först och inte vänta på en standard, å anda sidan är det dumt att vänta på en standard och förlora tid.

Problemet med standardiseringsprocesser är ju att det tar sån tid, i synnerhet om de som sitter i kommittén inte anser att det är så bråttom, för det där med elbilar, det ligger väl ändå 20-30 år bort...

Nu har ju Tesla skapat sin egen de factostandard som ju faktiskt har en rätt fantastisk utbredning med tanke på att det är ett enda företag som ensam står för den. Det är ju styrkan med att inte vänta på standardiseringsprocesser.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Jerka »

Jag röstar för att behålla. Som sagt, Tesla är ju ett energibolag också nu för tiden så det passar säkert i deras strategi. Att sälja billig el (relativt) dyrt låter som en utmärkt affärsidé.

Däremot kan man säkert tänka sig att de släpper in andra på sitt nätverk och ändrar till någon typ av standardkontakt för att öka kundunderlaget.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av chaffis75 »

tack..
ja då var de lite som jag trodde. Artikeln från tibor var så gammal så jag var inte så aktiv här då men den kändes hyfsat aktuell fortfarande.

Vore ju väldigt trevligt om man i Europa utökar så man har en CCS kontakt på Teslan för då kan man ju ladda både suc och i princip alla andra snabbladdare utan att använda adapter. Däremot att ändra SuC kontakten blir jobbigare då de i sådan fall inte skulle passa dagens Teslor, lite synd för säg att man hade CCS kontakt så kanske man kan öka effekten ordentligt på SuC (jo vet de finns lösning att öka effekten även med bara typ2 kontakten).

I USA är de däremot väldigt jobbigt, de är ju fast i sin egna fysiska kontakt och de enda sättet att få CCS är att sätta en kontakt bredvid vilket tar en hel del plats såklart och blir säkert svårt att dölja lite snyggt som dagens laddkontakt.

Hade inte USA haft sin egne kontakt utan en typ 2 kontakt så tror jag modell 3 med garanti skulle haft en CCS men nu med tanke på USA marknaden och att de är en amerikans bil så är de inte lika säkert vi får de i Europa.
Tja detta är mina tankar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Mickep »

Tror det hela hänger på vilken som äger marken som SuC står på. Arrenderar tesla bara marken så finns risken att markägaren kan chockhöja hyran(särskilt på attraktiva platser).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Tror det hela hänger på vilken som äger marken som SuC står på. Arrenderar tesla bara marken så finns risken att markägaren kan chockhöja hyran(särskilt på attraktiva platser).
Det låter ju inte tok smart om nu Tesla lyckas med det de förut satt sig. Det gäller väl tvärtom att locka till sig Tesla för att kunna höja arrendet för kringliggande.
Skriv svar