Teslas laddinfrastruktur

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Teslas laddinfrastruktur på lång sikt, ~10 år - behålla eller sälja ut ?

Behålla - det kommer att vara en av de saker som definierar Tesla.
42
93%
Sälja ut - det blir en kostnad som man inte har råd att bära när de andra aktörerna får sina betalda av andra (staten...)
3
7%
 
Antal röster: 45

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av chaffis75 »

Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
Du är inne på rätt sak. Det fanns ingen standard som klarade av effekten när första Model S kom. Mennekes Typ 2 kom strax innan Model S lanserades i Europa så Tesla kunde nyttja denna till Europa, Asien (minus Japan) och Australien.

Edit: Tibor har en artikel som berör detta:

http://teslaclubsweden.se/volvos-uppmaning/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Någon som vet varför Tesla valde en egen kontakt och inte någon standard kontakt? Jag tycker personligen detta känns som ett misstag från Teslas sida även om de blev "rätt" i Europa för här är de ändå ganska lätt att lägga till en ccs kontakt om de vill men i USA måste de ju mer eller mindre ha den vid sidan om.
Kanske så att typ2 kontakten inte var klar?
Du är inne på rätt sak. Det fanns ingen standard som klarade av effekten när första Model S kom. Mennekes Typ 2 kom strax innan Model S lanserades i Europa så Tesla kunde nyttja denna till Europa, Asien (minus Japan) och Australien.
Olika sidor av myntet. Å ena sidan är det dumt att vara först och inte vänta på en standard, å anda sidan är det dumt att vänta på en standard och förlora tid.

Problemet med standardiseringsprocesser är ju att det tar sån tid, i synnerhet om de som sitter i kommittén inte anser att det är så bråttom, för det där med elbilar, det ligger väl ändå 20-30 år bort...

Nu har ju Tesla skapat sin egen de factostandard som ju faktiskt har en rätt fantastisk utbredning med tanke på att det är ett enda företag som ensam står för den. Det är ju styrkan med att inte vänta på standardiseringsprocesser.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Jerka »

Jag röstar för att behålla. Som sagt, Tesla är ju ett energibolag också nu för tiden så det passar säkert i deras strategi. Att sälja billig el (relativt) dyrt låter som en utmärkt affärsidé.

Däremot kan man säkert tänka sig att de släpper in andra på sitt nätverk och ändrar till någon typ av standardkontakt för att öka kundunderlaget.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av chaffis75 »

tack..
ja då var de lite som jag trodde. Artikeln från tibor var så gammal så jag var inte så aktiv här då men den kändes hyfsat aktuell fortfarande.

Vore ju väldigt trevligt om man i Europa utökar så man har en CCS kontakt på Teslan för då kan man ju ladda både suc och i princip alla andra snabbladdare utan att använda adapter. Däremot att ändra SuC kontakten blir jobbigare då de i sådan fall inte skulle passa dagens Teslor, lite synd för säg att man hade CCS kontakt så kanske man kan öka effekten ordentligt på SuC (jo vet de finns lösning att öka effekten även med bara typ2 kontakten).

I USA är de däremot väldigt jobbigt, de är ju fast i sin egna fysiska kontakt och de enda sättet att få CCS är att sätta en kontakt bredvid vilket tar en hel del plats såklart och blir säkert svårt att dölja lite snyggt som dagens laddkontakt.

Hade inte USA haft sin egne kontakt utan en typ 2 kontakt så tror jag modell 3 med garanti skulle haft en CCS men nu med tanke på USA marknaden och att de är en amerikans bil så är de inte lika säkert vi får de i Europa.
Tja detta är mina tankar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av Mickep »

Tror det hela hänger på vilken som äger marken som SuC står på. Arrenderar tesla bara marken så finns risken att markägaren kan chockhöja hyran(särskilt på attraktiva platser).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas laddinfrastruktur

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Tror det hela hänger på vilken som äger marken som SuC står på. Arrenderar tesla bara marken så finns risken att markägaren kan chockhöja hyran(särskilt på attraktiva platser).
Det låter ju inte tok smart om nu Tesla lyckas med det de förut satt sig. Det gäller väl tvärtom att locka till sig Tesla för att kunna höja arrendet för kringliggande.
Skriv svar