Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

1. Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas? 2.Och vad är orsaken till skrotning?

<10år
9
3%
10-15 år
27
9%
15- 20 år
73
24%
>25år
56
18%
Batteri
15
5%
Drivlina
12
4%
Programfel/Elektronikfel
72
23%
Korrosion
17
6%
Olycka
27
9%
Konkurs för Tesla Motors
0
Inga röster
 
Antal röster: 308

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Delta »

:D
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av TiborBlomhall »

Som de flesta andra bilar tror jag Model S kommer skrotas när någon del av den går sönder som blir för dyr att reparera.

Dyra delar är:
- batteriet
- drivkretsarna till motorn (jag tror de kan lättare fallera än själva motorn)
- karossen

Aluminiumkaross är dyr att reparera, så när 15 år gamla bilen har fått en buckla och reparationen skulle kosta 100 000 kronor så skrotar man hellre bilen - även om den är körbar.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Delta »

TiborBlomhall skrev:
Som de flesta andra bilar tror jag Model S kommer skrotas när någon del av den går sönder som blir för dyr att reparera.

Dyra delar är:
- batteriet
- drivkretsarna till motorn (jag tror de kan lättare fallera än själva motorn)
- karossen

Aluminiumkaross är dyr att reparera, så när 15 år gamla bilen har fått en buckla och reparationen skulle kosta 100 000 kronor så skrotar man hellre bilen - även om den är körbar.
Men om en ny kostar >1 mille? Min bara går o går (400mil/månad) undrar när det tar stopp, känns som den kan gå hur långt som helst, blir nog min billigaste bil/mil! :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av LarsL »

Saknar alternativ i still med omodern... Alltså ungefär samma anledning som man bytte mobiltelefon förut.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Jojo »

Förmodligen när bilens dator är out of date och det inte går att ladda upp de nyaste programvarorna längre... Det kan gå fort.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojo skrev:
Förmodligen när bilens dator är out of date och det inte går att ladda upp de nyaste programvarorna längre... Det kan gå fort.
SKROTAR du verkligen bilen då? Inte säljer till nån mindre kinkig köpare? :shock:
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Jojo skrev:
Förmodligen när bilens dator är out of date och det inte går att ladda upp de nyaste programvarorna längre... Det kan gå fort.
SKROTAR du verkligen bilen då? Inte säljer till nån mindre kinkig köpare? :shock:
Nä, inte jag, jag tänkte behålla min tills den lägger av. Men de som köper sina bilar för alltid ha de nyaste prylarna gör väl så. Men någon gång slutar väl bilens datorer vara kompatibla eller användbara med de aktuella systemen. Vem använder idag en Pentium (eller en 486 för den delen), trots att de skulle fungera fortfarande? Inte ens snacka om 3,5-tums disketter...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av LarsL »

Ja, lite som med alla prylar, till slut kommer vi till en punkt då de känns omoderna. Då när den där hyfsat enkla reparationen kommer så vill vi ändå inte lägga pengar på bilen. Oftas kommer de ju inte heller en och en utan det är bromsok som kärvar, styrleder som ska bytas och fjädring som gått sönder... Körförbud på besiktningen fick den också. Osv.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Wahll »

Det här tycker jag är ett intressant uppslag till artikel eller ny tråd. Hur elekronik/appar i bilen ska följa med bilen genom åren.
Ta exv. volvo som satsar på en spotify klient till sin bil. Men hur ser den ut om 10 år? Tänker Volvo uppdatera sin programvara så länge?
man kan jämföra med exv Microsoft och deras "Age of Mythology" som fortfarande har visst support fast produkten är 13 år gammal.
Och hur kommer köpare att uppfatta en bil när kanske bara hälften av apparna fungerar som tänkt?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla Motors i konkurs? Inte svära så!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av G F »

Jag kryssade i >25 år eftersom det inte fans något 100års alternativ. Det finns över hela klotet folk som även innan Tesla och de andra elbilarna byggde sina egna. Nu har många ändrat inriktning till att köpa krockade elbilar (även Tesla) och hackar dem. Använder delarna till egna byggen eller för att reparera dem. De backar inte för att byta ut instrumenteringen batterier eller styr elektroniken och motor kontrollen. Teslan kommer nog att vara populär i sådana kretsar, många år från nu när priset för att köpa en krockad sjunker. Här är min favorit video blogg länk, till en sällsynt kunnig och underhållande person.

https://www.youtube.com/user/marionrickard

http://evtv.me/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Svenssons »

G F skrev:
Jag kryssade i >25 år eftersom det inte fans något 100års alternativ. Det finns över hela klotet folk som även innan Tesla och de andra elbilarna byggde sina egna. Nu har många ändrat inriktning till att köpa krockade elbilar (även Tesla) och hackar dem. Använder delarna till egna byggen eller för att reparera dem. De backar inte för att byta ut instrumenteringen batterier eller styr elektroniken och motor kontrollen. Teslan kommer nog att vara populär i sådana kretsar, många år från nu när priset för att köpa en krockad sjunker. Här är min favorit video blogg länk, till en sällsynt kunnig och underhållande person.

https://www.youtube.com/user/marionrickard

http://evtv.me/
Tackar för länkarna! Blir sugen på att konvertera en Amazon eller PV till el för att få nytt liv i Volvo nu! Begagnat Tesla lär ju vara mycket enklare att mecka med men Jack Rickard visar att det går ju göra snyggt med gamla fossilbilar också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av G F »

El Amazon!
Låter bra eller hur? Det går säkert fint, gott om plats och rejäl plåt att jobba med + lätt att få tag på delar. Det finns en av SAAB:s tidigare, den med delad framruta som en av hans kunder el konverterat. En ny S80 som en Schweizare byggt men har inte sett något Amazon bygge på nätet.
Det finns en Holländare som driver en Europeisk filial för Jacks webbutik som det är smidigare för oss att handla från. har handlat en del där när jag konverterade min Prius från 04. Mycket enklare att utgå från en platta som är konstruerad för eldrift från början (och billigare ca 60KK). Inga problem med att förskottsbetala man får alltid sina prylar och bra support om man behöver det. Men det är nog läge att starta en ny tråd under elfordon i så fall! :D

http://newelectric.nl/
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Kalle »

G F skrev:
El Amazon!
Låter bra eller hur? Det går säkert fint, gott om plats och rejäl plåt att jobba med + lätt att få tag på delar. Det finns en av SAAB:s tidigare, den med delad framruta som en av hans kunder el konverterat. En ny S80 som en Schweizare byggt men har inte sett något Amazon bygge på nätet.
Det finns en Holländare som driver en Europeisk filial för Jacks webbutik som det är smidigare för oss att handla från. har handlat en del där när jag konverterade min Prius från 04. Mycket enklare att utgå från en platta som är konstruerad för eldrift från början (och billigare ca 60KK). Inga problem med att förskottsbetala man får alltid sina prylar och bra support om man behöver det. Men det är nog läge att starta en ny tråd under elfordon i så fall! :D

http://newelectric.nl/
tycker de är nestn dags för en ny tråd fär att samla bra att ha länkar för konverteringar :)

edit:
så ja nu har vi en tråd för det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1208
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av apkungen »

Jag tror att man byter batteri en gång efter 15-20k mil och sen kommer allt börja bli gammalt efter ytterligare 10k , bilen blir mindre värd och när småfelen blir många, jag tror på framförallt elfel eftersom drivlinan säkert klarar minst 35k mil så skrotas den strax innan 30k mil
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av G F »

apkungen skrev:
Jag tror att man byter batteri en gång efter 15-20k mil och sen kommer allt börja bli gammalt efter ytterligare 10k , bilen blir mindre värd och när småfelen blir många, jag tror på framförallt elfel eftersom drivlinan säkert klarar minst 35k mil så skrotas den strax innan 30k mil
35K mil är kanske det normala för fosilbilar, men som jag hört Christian Koenigsegg säga "det ända vi kan vara säkra på är att det normala inte kommer att gälla i framtiden". En elmotor kan hålla 1 miljon mil utan servis! Däck länkarmar mm slits och måste bytas om bilen rullar väldigt länge. Kuggarna i kraftöverföringen är en känd svag länk, men den tror jag det blir en verkligt garanti återkallelse + mjukvara på, när de löst det problemet.

Batteribyte, för min del tänker jag att när min s85a rullat 15-20k är SC så utbyggda att även om kapaciteten halkar till 60-70%, så är det fortfarande tillräckligt för mitt behov. Den kommer ju fortfarande att kunna rulla mellan landställen utan problem. sedan tror jag att då (10 år för min del) kommer det att finnas en massa tredje parts lösningar eller renoveringar där man får nytt krut i gammalt pack till en billig peng. 8-)

Exempel: När jag köpte min förra bil en Prius hösten 2003 (som då tillverkades i 50 000 exemplar om året) sa många att jag inte var klok för ett batteribyte på den kostade minsann 40 000kr!! och om bilen hade rullat ett par år kunde man lika gärna skrota den. Verkligheten är att min 12 år senare fortfarande har ett fullt fungerande original batteri (även om den nu även har ett 10KW/h LiFePo4). Dessutom har jag sett att det finns lågmila batterier på reservdels webben för 2 500kr från krockade bilar. Alltså mindre än 10% av ursprungliga skrämselpriset (som basunerades ut av exempelvis Robert Collin på Aftonbladet 2003).
Känns inte detta igen på något vis? ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av LarsL »

Fortfarande är det ju så att bilar skrotas ganska sällan för att motorn lägger av. Jag har kört ett antal bilar till skrot dags och samtliga har gått dit med fungerande motor. Det har helt enkelt blivit för mycket rost och annat slitage så att det till slut är bättre att lägga pengarna på en annan bil. Tillslut kommer även en Tesla Model S komma till en punkt då den är så sliten och korrigerad att det är lönsammare med en nyare bil.
Ja, det kommer finnas antusiaster som kommer behålla bilar länge och de kommer nog kunna hålla igång dem i "evighet", men så är det för nästan alla bilar.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Top12 »

Hade en Audi helt i aluminium i 12 år, den hade då 32.000 mil på mätaren och såg ut som ny ingen rost. Växellådan spökade lite så jag sålde den till en mekgubbe 2012 och kollade nu ; den är fortfarande i drift ! Hoppas och tror att Tesla karossen är lika fin om 9 år och jag bara har köpt ett nytt större batteri då.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Jerka »

Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.

Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Vasp »

Cirka 20 år tror jag. Sen blir det nog för mycket jobb så att man kanske hellre lägger pengarna på en ny bil än att hålla sin gamla vid liv. Visst den kanske för en billig peng till nån som gillar att meka och så. Som vanlig bruksbil är nog cirka 20 år max. Efter det så börjar vi snacka mer entusiast bilar. Cirka 20 år för majoriteten fast ett fåtal kommer leva vidare väldigt länge. Typ som att det idag fortfarande finns en del Model-T kvar. Även fast de flesta försvann på 30-40 talet.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av lator »

Jerka skrev:
Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.

Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Jerker »

Mycket av detta diskuterades även i en tråd jag startade i somras:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4941
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Seregon »

Det är mer att någon fick för sig att väcka denna tråd från de döda. Den skapades för nästan två år sedan.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Jerka skrev:
Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.

Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
Min byttes p.g.a. att kylarvätska läckte (i alla fall enligt SC)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av mati »

lator skrev:
Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar