Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Moderator: Redaktion
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag kryssade i >25 år eftersom det inte fans något 100års alternativ. Det finns över hela klotet folk som även innan Tesla och de andra elbilarna byggde sina egna. Nu har många ändrat inriktning till att köpa krockade elbilar (även Tesla) och hackar dem. Använder delarna till egna byggen eller för att reparera dem. De backar inte för att byta ut instrumenteringen batterier eller styr elektroniken och motor kontrollen. Teslan kommer nog att vara populär i sådana kretsar, många år från nu när priset för att köpa en krockad sjunker. Här är min favorit video blogg länk, till en sällsynt kunnig och underhållande person.
https://www.youtube.com/user/marionrickard
http://evtv.me/
https://www.youtube.com/user/marionrickard
http://evtv.me/
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Tackar för länkarna! Blir sugen på att konvertera en Amazon eller PV till el för att få nytt liv i Volvo nu! Begagnat Tesla lär ju vara mycket enklare att mecka med men Jack Rickard visar att det går ju göra snyggt med gamla fossilbilar också.G F skrev:Jag kryssade i >25 år eftersom det inte fans något 100års alternativ. Det finns över hela klotet folk som även innan Tesla och de andra elbilarna byggde sina egna. Nu har många ändrat inriktning till att köpa krockade elbilar (även Tesla) och hackar dem. Använder delarna till egna byggen eller för att reparera dem. De backar inte för att byta ut instrumenteringen batterier eller styr elektroniken och motor kontrollen. Teslan kommer nog att vara populär i sådana kretsar, många år från nu när priset för att köpa en krockad sjunker. Här är min favorit video blogg länk, till en sällsynt kunnig och underhållande person.
https://www.youtube.com/user/marionrickard
http://evtv.me/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
El Amazon!
Låter bra eller hur? Det går säkert fint, gott om plats och rejäl plåt att jobba med + lätt att få tag på delar. Det finns en av SAAB:s tidigare, den med delad framruta som en av hans kunder el konverterat. En ny S80 som en Schweizare byggt men har inte sett något Amazon bygge på nätet.
Det finns en Holländare som driver en Europeisk filial för Jacks webbutik som det är smidigare för oss att handla från. har handlat en del där när jag konverterade min Prius från 04. Mycket enklare att utgå från en platta som är konstruerad för eldrift från början (och billigare ca 60KK). Inga problem med att förskottsbetala man får alltid sina prylar och bra support om man behöver det. Men det är nog läge att starta en ny tråd under elfordon i så fall!
http://newelectric.nl/
Låter bra eller hur? Det går säkert fint, gott om plats och rejäl plåt att jobba med + lätt att få tag på delar. Det finns en av SAAB:s tidigare, den med delad framruta som en av hans kunder el konverterat. En ny S80 som en Schweizare byggt men har inte sett något Amazon bygge på nätet.
Det finns en Holländare som driver en Europeisk filial för Jacks webbutik som det är smidigare för oss att handla från. har handlat en del där när jag konverterade min Prius från 04. Mycket enklare att utgå från en platta som är konstruerad för eldrift från början (och billigare ca 60KK). Inga problem med att förskottsbetala man får alltid sina prylar och bra support om man behöver det. Men det är nog läge att starta en ny tråd under elfordon i så fall!
http://newelectric.nl/
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
tycker de är nestn dags för en ny tråd fär att samla bra att ha länkar för konverteringarG F skrev:El Amazon!
Låter bra eller hur? Det går säkert fint, gott om plats och rejäl plåt att jobba med + lätt att få tag på delar. Det finns en av SAAB:s tidigare, den med delad framruta som en av hans kunder el konverterat. En ny S80 som en Schweizare byggt men har inte sett något Amazon bygge på nätet.
Det finns en Holländare som driver en Europeisk filial för Jacks webbutik som det är smidigare för oss att handla från. har handlat en del där när jag konverterade min Prius från 04. Mycket enklare att utgå från en platta som är konstruerad för eldrift från början (och billigare ca 60KK). Inga problem med att förskottsbetala man får alltid sina prylar och bra support om man behöver det. Men det är nog läge att starta en ny tråd under elfordon i så fall!
http://newelectric.nl/
edit:
så ja nu har vi en tråd för det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1208
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag tror att man byter batteri en gång efter 15-20k mil och sen kommer allt börja bli gammalt efter ytterligare 10k , bilen blir mindre värd och när småfelen blir många, jag tror på framförallt elfel eftersom drivlinan säkert klarar minst 35k mil så skrotas den strax innan 30k mil
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
35K mil är kanske det normala för fosilbilar, men som jag hört Christian Koenigsegg säga "det ända vi kan vara säkra på är att det normala inte kommer att gälla i framtiden". En elmotor kan hålla 1 miljon mil utan servis! Däck länkarmar mm slits och måste bytas om bilen rullar väldigt länge. Kuggarna i kraftöverföringen är en känd svag länk, men den tror jag det blir en verkligt garanti återkallelse + mjukvara på, när de löst det problemet.apkungen skrev:Jag tror att man byter batteri en gång efter 15-20k mil och sen kommer allt börja bli gammalt efter ytterligare 10k , bilen blir mindre värd och när småfelen blir många, jag tror på framförallt elfel eftersom drivlinan säkert klarar minst 35k mil så skrotas den strax innan 30k mil
Batteribyte, för min del tänker jag att när min s85a rullat 15-20k är SC så utbyggda att även om kapaciteten halkar till 60-70%, så är det fortfarande tillräckligt för mitt behov. Den kommer ju fortfarande att kunna rulla mellan landställen utan problem. sedan tror jag att då (10 år för min del) kommer det att finnas en massa tredje parts lösningar eller renoveringar där man får nytt krut i gammalt pack till en billig peng.
Exempel: När jag köpte min förra bil en Prius hösten 2003 (som då tillverkades i 50 000 exemplar om året) sa många att jag inte var klok för ett batteribyte på den kostade minsann 40 000kr!! och om bilen hade rullat ett par år kunde man lika gärna skrota den. Verkligheten är att min 12 år senare fortfarande har ett fullt fungerande original batteri (även om den nu även har ett 10KW/h LiFePo4). Dessutom har jag sett att det finns lågmila batterier på reservdels webben för 2 500kr från krockade bilar. Alltså mindre än 10% av ursprungliga skrämselpriset (som basunerades ut av exempelvis Robert Collin på Aftonbladet 2003).
Känns inte detta igen på något vis?
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Fortfarande är det ju så att bilar skrotas ganska sällan för att motorn lägger av. Jag har kört ett antal bilar till skrot dags och samtliga har gått dit med fungerande motor. Det har helt enkelt blivit för mycket rost och annat slitage så att det till slut är bättre att lägga pengarna på en annan bil. Tillslut kommer även en Tesla Model S komma till en punkt då den är så sliten och korrigerad att det är lönsammare med en nyare bil.
Ja, det kommer finnas antusiaster som kommer behålla bilar länge och de kommer nog kunna hålla igång dem i "evighet", men så är det för nästan alla bilar.
Ja, det kommer finnas antusiaster som kommer behålla bilar länge och de kommer nog kunna hålla igång dem i "evighet", men så är det för nästan alla bilar.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Hade en Audi helt i aluminium i 12 år, den hade då 32.000 mil på mätaren och såg ut som ny ingen rost. Växellådan spökade lite så jag sålde den till en mekgubbe 2012 och kollade nu ; den är fortfarande i drift ! Hoppas och tror att Tesla karossen är lika fin om 9 år och jag bara har köpt ett nytt större batteri då.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Cirka 20 år tror jag. Sen blir det nog för mycket jobb så att man kanske hellre lägger pengarna på en ny bil än att hålla sin gamla vid liv. Visst den kanske för en billig peng till nån som gillar att meka och så. Som vanlig bruksbil är nog cirka 20 år max. Efter det så börjar vi snacka mer entusiast bilar. Cirka 20 år för majoriteten fast ett fåtal kommer leva vidare väldigt länge. Typ som att det idag fortfarande finns en del Model-T kvar. Även fast de flesta försvann på 30-40 talet.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.Jerka skrev:Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Mycket av detta diskuterades även i en tråd jag startade i somras:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4941
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4941
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Det är mer att någon fick för sig att väcka denna tråd från de döda. Den skapades för nästan två år sedan.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Min byttes p.g.a. att kylarvätska läckte (i alla fall enligt SC)lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.Jerka skrev:Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu när det är garanti på alla drivenheteter byter man och skickar tillbaka den trasig till fabrik får ombyggnad för att underlätta för kund, som du slipper vänta på felsökning och lagning. När det börjar kosta så kan man nog laga många fel istället för att bara byta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Det kan vi vara ganska säkra på att det görjonasl skrev:Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?mati skrev:Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Absolut. Jag håller med. Men jag skulle inte vilja laga en 15 år gammal bil för 90' när jag kan köpa en nyare bil för nästan samma peng. Det skulle inte bli någon Tesla kanske, men jag skulle tro att det kommer finnas gott om begagnade elbilar om 10-15 år som går att köpa till ett vettigt pris.MangeT skrev:Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Hm tittar man i backspegeln (vilket man delvis INTE ska göra när det gäller en disruptiv förändring...) så lär det knappast gå att köpa en ny bil i Modell S/X storlek för motsvarande 100000kr om 15år oavsett fossil/eldrivlina.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Här håller jag med dig helt. Även om batteri, motor och chassi kan gå tusentals mil till är det svårt att få bra betalt för bilen när flera av handtagen är trasiga, DU: kärvar, takluckan läcker och sätena är spruckna etc. Det som ändå talar för långlivade teslor kanske ändå är att själva drivlinan är så pass "simpel" och det är få förslitningsdelar.Leo skrev:Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu skall vi komma ihåg att Tesla hittills har tagit alla kostnader för DU-utbyten, så de där 90’kr är en ganska teoretisk summa som inte testats på marknaden. Det är mao inte säkert att dagens prisnivå speglar vad delarna kommer att kosta om några år.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.Verdi skrev:Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?