Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

1. Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas? 2.Och vad är orsaken till skrotning?

<10år
9
3%
10-15 år
27
9%
15- 20 år
73
24%
>25år
56
18%
Batteri
15
5%
Drivlina
12
4%
Programfel/Elektronikfel
72
23%
Korrosion
17
6%
Olycka
27
9%
Konkurs för Tesla Motors
0
Inga röster
 
Antal röster: 308

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
nek0 skrev:
Delta skrev:
Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl. :) :)
25 år är ganska lång tid. Var köper man delarna till en bil om 25 år? Nya bilar krånglar oavsett bilmärke. Batterierna som man har idag kanske inte tillverkas om 25 år.
Sedan måste man räkna med att dagens Model S blir från körd av många Tesla och andra modeller som kommer under 25 år. En bil i Model S prisklass blir dyyyr efter garantins utgång. Kolla bara vad en 25 år gammal Mercedes med trasig motor eller växellåda kostar idag. https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... 2-408hk-92
Att sälja sin Tesla som tankar gratis är som att slakta hönan som lägger guldägg
Håller med, Tesla S 2017 och äldre kommer sluta sina dagar på skroten efter ha krockats för mycket för att sedan hålla liv i de kvarvarande rariteterna. Det fungerar som nu, hur många Shelby Cobra skrotas för dom är för dyra att underhålla?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
nek0 skrev:
Delta skrev:
Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl. :) :)
25 år är ganska lång tid. Var köper man delarna till en bil om 25 år? Nya bilar krånglar oavsett bilmärke. Batterierna som man har idag kanske inte tillverkas om 25 år.
Sedan måste man räkna med att dagens Model S blir från körd av många Tesla och andra modeller som kommer under 25 år. En bil i Model S prisklass blir dyyyr efter garantins utgång. Kolla bara vad en 25 år gammal Mercedes med trasig motor eller växellåda kostar idag. https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... 2-408hk-92
Att sälja sin Tesla som tankar gratis är som att slakta hönan som lägger guldägg
Håller med, Tesla S 2017 och äldre kommer sluta sina dagar på skroten efter ha krockats för mycket för att sedan hålla liv i de kvarvarande rariteterna. Det fungerar som nu, hur många Shelby Cobra skrotas för dom är för dyra att underhålla?
Tanka är väl det minsta man betalar för en Model S. Vad kostar försäkringen? Kanske bättre ladda en nyare Model k,l,m....... för egna pengar .
Shelby Cobra är inte någon massproducerad bil som Model S . Tror inte att man kan räkna med att behålla värdet på en Model S som man gör på en Shelby Cobra
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Kulingen »

nek0 skrev:
Kulingen skrev:
Smutt skrev:
nek0 skrev:
Delta skrev:
Nu har denna omröstning snart legat ute i två och ett halvt år. Det är intressant att se att fler och fler tror att en Model S blir mer än 25 år gammal. Och faktiskt jag tror det också. Aluminiumkarossen är en viktig parameter och det faktum att drivmedlet är gratis på långfärder innebär också att kärleken till till ett sådant fordon "aldrig dör". Man skickar inte sin trotjänare till skroten utan mycket tungt vägande skäl. :) :)
25 år är ganska lång tid. Var köper man delarna till en bil om 25 år? Nya bilar krånglar oavsett bilmärke. Batterierna som man har idag kanske inte tillverkas om 25 år.
Sedan måste man räkna med att dagens Model S blir från körd av många Tesla och andra modeller som kommer under 25 år. En bil i Model S prisklass blir dyyyr efter garantins utgång. Kolla bara vad en 25 år gammal Mercedes med trasig motor eller växellåda kostar idag. https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... 2-408hk-92
Att sälja sin Tesla som tankar gratis är som att slakta hönan som lägger guldägg
Håller med, Tesla S 2017 och äldre kommer sluta sina dagar på skroten efter ha krockats för mycket för att sedan hålla liv i de kvarvarande rariteterna. Det fungerar som nu, hur många Shelby Cobra skrotas för dom är för dyra att underhålla?
Tanka är väl det minsta man betalar för en Model S. Vad kostar försäkringen? Kanske bättre ladda en nyare Model k,l,m....... för egna pengar .
Shelby Cobra är inte någon massproducerad bil som Model S . Tror inte att man kan räkna med att behålla värdet på en Model S som man gör på en Shelby Cobra
Jag skrev inget om att behålla värdet, jag skrev att folk kommer lappa och laga dom så länge det går med reservdelar från skroten, Det kommer alltid finnas någon som vill ha en prestanda bil som Tesla. Ju äldre den blir så blir det fler och fler som har råd med den.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av bylund »

Men på en 20 år gammal Tesla finns risk att elen är rätt liten del av kostnaden. Men jag hoppas ju att den håller ihop, jag avser att behålla min länge än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Men på en 20 år gammal Tesla finns risk att elen är rätt liten del av kostnaden. Men jag hoppas ju att den håller ihop, jag avser att behålla min länge än.
Elen blir garanterat det minsta utgiften på 20 år.
Frågan är sen vem som klarar av att skruva i en Model S om 20 år.
Leta fel i fuktskadade kontakter och sensorer blir inte det lättaste.
Elektroniken är inte känd för att hålla i många år innan det börjar krångla.
Jag påstår nu inte att det inte håller utan att elektroniken som är utsatt för fukt och annat otrevligt riskerar att gå sönder
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av mati »

Det finns säkert en och annan Model S från idag som finns kvar om 20-25 år men det kommer inte vara många. Precis som idag när folk av sentimentala skäl håller liv i sina veteranbilar. Men då är det en hobby, ingenting man gör för att det är billigt. Gratis SuC kommer knappast vara ett argument för att hålla liv i en totalt föråldrad bil som kostar skjortan att laga. Jag skulle inte vilja ha en 20 år gammal bil, även om det hade varit gratis att tanka den.
Och frågan är ju t ex vad som händer när stora skärmen slocknar för gott. Hur länge kommer den att tillverkas? Den är gammal redan idag, om 10 år blir det svårt att få tag i komponenterna osv. Och hur mycket är en 20 år gammal Tesla värd? 50 tusen? Kanske?
Detta gäller förresten alla moderna bilar. Rost eller havererade motorer är inte det som gör att de till sist skrotas. Det är elektroniken som pajar och som är för dyr eller omöjlig att laga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av lem »

Vi höll liv i ca 60 clio av ca 210 st när de var 15 år gamla. Sedan falnade intresset snabbt pga modernare alternativ och brist på reservdelar. Jag tror teslan hamnar i likartad sits. Den dör aldrig men bruksanvändningen upphör.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Delta »

Letade upp denna gamla omröstning. Vore kul om flera än de 262 som hittills röstat hade lust att svara. Obs 2 frågor i en. 1-4 + 5-10.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Det finns säkert en och annan Model S från idag som finns kvar om 20-25 år men det kommer inte vara många. Precis som idag när folk av sentimentala skäl håller liv i sina veteranbilar. Men då är det en hobby, ingenting man gör för att det är billigt. Gratis SuC kommer knappast vara ett argument för att hålla liv i en totalt föråldrad bil som kostar skjortan att laga. Jag skulle inte vilja ha en 20 år gammal bil, även om det hade varit gratis att tanka den.
Och frågan är ju t ex vad som händer när stora skärmen slocknar för gott. Hur länge kommer den att tillverkas? Den är gammal redan idag, om 10 år blir det svårt att få tag i komponenterna osv. Och hur mycket är en 20 år gammal Tesla värd? 50 tusen? Kanske?
Detta gäller förresten alla moderna bilar. Rost eller havererade motorer är inte det som gör att de till sist skrotas. Det är elektroniken som pajar och som är för dyr eller omöjlig att laga.
Vilka komponenter tänker du på som inte skall gå att få tag i om 10 år? Har du erfarenhet av att det tidigare har varit så med 10 år gamla bilar?

Jag kör 20 år gammal bil som i det mesta känns som och fungerar som ny. Den har gått strax under 30.000 mil och förväntas hålla åtminstone 80.000 så länge man sköter servicen.

Jag har flera bilar som är mer än 50 år gamla som i vissa avseenden kan mäta sig och även överträffa nya bilar (Citroën DS).

De flesta underskattar hur länge bruksvärdet finns kvar i bilar. Det går alldeles utmärkt att bruksköra med en 40 år gammal bil, tex.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Zalman3 »

Jag har nu kört min S75D ca 9.400 mil och måste säga att den har klarat milen bra!
Eftersom karossen är i aluminium och elmotor+transmission och batteri verkar hålla väldigt länge
så tror jag att den kommer hänga med väldigt länge.
Elektroniken känns som största faran.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av TeslaM3 »

Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D ca 9.400 mil och måste säga att den har klarat milen bra!
Eftersom karossen är i aluminium och elmotor+transmission och batteri verkar hålla väldigt länge
så tror jag att den kommer hänga med väldigt länge.
Elektroniken känns som största faran.
Det är väl galet mycket elektronik i alla nyare bilar idag?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Zalman3 »

TeslaM3 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D ca 9.400 mil och måste säga att den har klarat milen bra!
Eftersom karossen är i aluminium och elmotor+transmission och batteri verkar hålla väldigt länge
så tror jag att den kommer hänga med väldigt länge.
Elektroniken känns som största faran.
Det är väl galet mycket elektronik i alla nyare bilar idag?
Kretskorten har dessutom ett serienummer.
I sämsta fall kan man inte köpa ett kort på skroten. Fel serienummer.
"Stöldskydd" säger biltillverkarna.

Dessutom kan man ju helt enkelt minska på mjukvaru möjligheter.
Exempelvis Microsoft har inte kvar möjligheten att installera Office 2007 från deras servrar längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
TeslaM3 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D ca 9.400 mil och måste säga att den har klarat milen bra!
Eftersom karossen är i aluminium och elmotor+transmission och batteri verkar hålla väldigt länge
så tror jag att den kommer hänga med väldigt länge.
Elektroniken känns som största faran.
Det är väl galet mycket elektronik i alla nyare bilar idag?
Kretskorten har dessutom ett serienummer.
I sämsta fall kan man inte köpa ett kort på skroten. Fel serienummer.
"Stöldskydd" säger biltillverkarna.
Det borde komma lagstiftning till stånd som tvingar biltillverkarna att tillåta uppgraderingar och utbyten utanför deras verkstäder, allt i syfte att öka återanvändning och minska onödig nyproduktion. Serienumren är väl bara bra för att hålla reda på så att inget stöldgods används. En stulen bils serienummer ska väl inte vara så svårt att hålla reda på.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl samma princip som för alla bilar. När bilen går sönder och reparationen överstiger marknadsvärdet blir den inlöst/skrotad. Vanligaste är väl olycka där det nog inte krävs så mycket för inlösen men på lite sikt beror det ju på vad reservdelarna kostar för det som slits.
Sunkig interiör tror jag är en inte helt ovanlig anledning. Börjar interiören sunka till sig så går förfallet fort.

Angående sista alternativet så rullar det ju gott om Saabar fortfarande nu 9 år efter konkursen. Även Saabarna skrotas enligt samma princip.
Skriv svar