Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.Jerka skrev:Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Mycket av detta diskuterades även i en tråd jag startade i somras:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4941
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4941
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Det är mer att någon fick för sig att väcka denna tråd från de döda. Den skapades för nästan två år sedan.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Min byttes p.g.a. att kylarvätska läckte (i alla fall enligt SC)lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.Jerka skrev:Jag har ju läst här på forumet om folk som fått sin drive unit utbytt på garantin. Antingen är det problemet en barnsjukdom som är löst nu, eller så är det faktiskt en svag punkt hos bilen. Är det det, då tror jag det är en typisk sådan dyr sak som det inte är värt att laga bilen för.
Men då ska man nog vara åtminstone en bit över 35000 mil för att det inte ska vara värt reparationen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu när det är garanti på alla drivenheteter byter man och skickar tillbaka den trasig till fabrik får ombyggnad för att underlätta för kund, som du slipper vänta på felsökning och lagning. När det börjar kosta så kan man nog laga många fel istället för att bara byta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3587
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Det kan vi vara ganska säkra på att det görjonasl skrev:Förhoppningsvis kommer det också mindre verkstäder som specialiserat sig på Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?mati skrev:Alltså jag skulle nog inte byta en DU för 90tkr på en 10-15 år gammal bil. Jag har givetvis funderat på detta, och det enda jag kom på är att man ska sälja bilen innan den fyller 8 år. Man är nästan tvungen att göra det om man inte vill riskera en jättesmäll när drivlinegarantin har gått ut. Såvida det inte finns en hög med begagnade DU att köpa på skroten om 10 år. Men de lär vara eftertraktade.lator skrev:Problemet med DU är ju bara att några drev i slutväxeln skadas/glappar så att oljud uppstår. Själva motorn och motorstyrningen har mig veterligen aldrig varit några problem med. Priset på en komplett Du ska ligga runt 90000 kr och detta anser inte jag vara så dyrt att det inte skulle löna sig att byta OM problem med hela DU skulle uppstå. Nu pratar jag ju givetvis inte om en 35 år gammal bil utan mera rimliga 10-15 år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Absolut. Jag håller med. Men jag skulle inte vilja laga en 15 år gammal bil för 90' när jag kan köpa en nyare bil för nästan samma peng. Det skulle inte bli någon Tesla kanske, men jag skulle tro att det kommer finnas gott om begagnade elbilar om 10-15 år som går att köpa till ett vettigt pris.MangeT skrev:Bästa för miljön måste väl ändå vara att laga istället för att köpa ny bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Hm tittar man i backspegeln (vilket man delvis INTE ska göra när det gäller en disruptiv förändring...) så lär det knappast gå att köpa en ny bil i Modell S/X storlek för motsvarande 100000kr om 15år oavsett fossil/eldrivlina.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Utveckling/produktion av Kaross/hjulupphängning/Inredning osv har ju föga med elbilsutveckling eller för den delen datorintegration att göra. Med det så tror jag att en stor, lyxig, välutrustad bil i aluminium inte kommer ner i de prisnivåerna.
Däremot kanske en elbil i up/Polo storlek kan göra det. Dvs envenklare/mindre bruksbil. DOCK kan den mycket väl ha mer och fler datoriserade säkerhetssystem än dagens lyxigaste bil på den fronten.
Därmed inte heller sagt att en Model S för den skull är värd mer än 100000kr om 15 år heller och är värd att kosta på en ny DU för 90000kr. Troligtvis lär ju resten av bilen vara rejält sliten så riskt att mer saker än bara DU är trasigt...
Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Här håller jag med dig helt. Även om batteri, motor och chassi kan gå tusentals mil till är det svårt att få bra betalt för bilen när flera av handtagen är trasiga, DU: kärvar, takluckan läcker och sätena är spruckna etc. Det som ändå talar för långlivade teslor kanske ändå är att själva drivlinan är så pass "simpel" och det är få förslitningsdelar.Leo skrev:Man brukar säga att "elektronik" är dagens "rost" som alltså gör att bilarna hamnar på bilskroten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nu skall vi komma ihåg att Tesla hittills har tagit alla kostnader för DU-utbyten, så de där 90’kr är en ganska teoretisk summa som inte testats på marknaden. Det är mao inte säkert att dagens prisnivå speglar vad delarna kommer att kosta om några år.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Det är trots allt inte lika komplicerade manicker som en ICE-drivlina, så det är ingen naturlag att delarna måste kosta lika mycket. BMW tar $1200 för en motor till i3an, transmissionen kostar $400.
Jag har gott hopp att om att det skall gå att hålla liv även i en Tesla när den har fått några år på nacken.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.Verdi skrev:Är det så stor skillnad mot en fossilbil då? Hur ofta är det motorn som sätter stopp för en bils livslängd?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Ganska mycket elektronik som har med driften att göra som börjar krångla med tiden, iaf på dom lite nyare som jag
kört tills dom gett upp typ...
Håller även med Jerker oxo...
kört tills dom gett upp typ...
Håller även med Jerker oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
"Du"? Vad, egentligen avses? Motor? "kardan"? Vad är det som kan kosta 90 000:-?
Model S P85D,
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag är dock rädd att något elakt elfel kan skicka Teslan till skroten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Även ett batteri nytt 100000kr begagnat 30000? Borde gå att räkna hemLaban skrev:Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Nytt batteri för 100K?? Borde väl kosta minst det dubbla eller tredubbla!Smutt skrev:Även ett batteri nytt 100000kr begagnat 30000? Borde gå att räkna hemLaban skrev:Vet inte om det nödvändigtvis är kopplat till vibrationer från motorn, däremot en kombination av flera saker och inte minst motorn. Har en gammal Sante Fe från 03. Kopplingen rasade, kostar 12-15k att byta (delen i sig kostar 1600 kr på skruvat.se). Stötdämparna fram måste bytas, 4-5k till. Allt som allt mer än vad bilen är värd. Dvs, inte lönt att fixa om man inte gör allt själv vilket få gör i dagsläget. Lägg sedan till motorn på det, gammal och trött, drar en del olja och 1l bensin/mil.Jerker skrev:Jag skulle säga att förbränningsmotorn indirekt förkortar bilens livslängd. Vibrationerna skakar sakta sönder bärande delar och värmeutvecklingen, inte minst från avgassystemet, påskyndar korrosion. Själva motorn i sig går sällan sönder först.
En elbil har ingen koppling, drar ingen olja. Förbrukningen är i princip irrelevant. Jag ser därför det som betydligt troligare att man väljer att reparera en gammal elbil så länge batteriet är ok.
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Inte om 10-15 år inte. Innan dess lär väl inte många behöva byta sina batterier?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Vissa av bilarna kostar 2miljoner även 10-15 gamla så kommer man byta batterier på domMangeT skrev:Inte om 10-15 år inte. Innan dess lär väl inte många behöva byta sina batterier?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Jag tror faktiskt 100k är en överdrift, tror inte ens 100 kWh-batteriet kostar så mkt om 10 år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hur gammal blir en Tesla Model S innan den skrotas?
Självklart och varför köpa nytt? Vid det laget finns säkert renoverings firmor som säljer renoverade och tar ditt trasiga i inbytte, jag bara sa en siffra som ingen skulle säga var för lågLegato skrev:Jag tror faktiskt 100k är en överdrift, tror inte ens 100 kWh-batteriet kostar så mkt om 10 år.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd