Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inläggav Teslaägare Legato » 17 jul 2017 16:08

Jensa skrev:Ja det känns som om detta på något sätt inte håller i längden. Jag menar, ska alla bilmärken sätta upp snabbladdare till sina egna märken skulle det ta upp otroligt med plats överallt, i längden måste det ju komma någon typ av standard. Men när Tesla redan är ljusår före alla andra så kanske man i framtiden får se just den här fördelningen. Teslaladdare med gott om plats och de övriga får trängas på sina laddare :)

Fast vi vet ju redan att "alla" inte kommer göra det. Samarbetet mellan VAG, BMW, Daimler och Ford Europa tar ju upp en rätt stor del av den europeiska marknaden bara de.

Dessutom så gäller väl fortfarande att Tesla "diskuterar" att släppa in andra i deras nätverk.
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 17 jul 2017 16:14

Hittills gäller fortfarande att alla andra måste tanka bensin eller diesel. Och så länge jag inte kan köpa en bil av en annan tillverkare som går på el struntar jag fullkomligt i om Teslas superchargerstationer tar upp lite plats här och var. ;)
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 17 jul 2017 16:37

Jensa skrev:Ja det känns som om detta på något sätt inte håller i längden. Jag menar, ska alla bilmärken sätta upp snabbladdare till sina egna märken skulle det ta upp otroligt med plats överallt, i längden måste det ju komma någon typ av standard. Men när Tesla redan är ljusår före alla andra så kanske man i framtiden får se just den här fördelningen. Teslaladdare med gott om plats och de övriga får trängas på sina laddare :)

Jag ställer mig den frågan ibland hur Tesla tänkte när de valde en helt egen kontakt i USA. Det måste varit en felsatsning. I EU kan ju Teslas kontakt pluggas in i Typ2 bilar och förhoppningsvis tvärt om, kommande Teslor kan ta emot CCS utan adapter. Tesla i USA är fasiken märkligt, i övriga världen kommer det bli toppenbra ;)

Sen är det ju mer än kontakten som skall stämma. Systemspänning tex.
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Smutt » 17 jul 2017 22:04

Legato skrev:

Fast vi vet ju redan att "alla" inte kommer göra det. Samarbetet mellan VAG, BMW, Daimler och Ford Europa tar ju upp en rätt stor del av den europeiska marknaden bara de.

Dessutom så gäller väl fortfarande att Tesla "diskuterar" att släppa in andra i deras nätverk.

Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jensa » 17 jul 2017 22:32

Intressant utveckling när det blir många elbilar längs vägarna! Det kommer säkert fungera bra ett antal år till. Men för att det ska bli gångbart i längden måste det bli någon typ av standard. Tänk annars om du kommer till en parkering med 50 laddstolpar, 20 st är lediga men de 10 laddstolpar som hör till ditt bilmärke/samarbete mellan bilmärken är upptagna.. Då blir det svårt för gemene man att gå över till elbil.
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
För fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 jul 2017 06:16

Vad jag kan se så är det väl egentligen inget annat märke än Tesla som satsar på en helt egen (och låst för andra) variant, så det känns inte som ett stort problem framöver egentligen.
Däremot är det (som vanligt) lite svårt för stora företag att faktiskt enas om en standard, men åtminstone här i Europa så känns CCS som det som kommer att gälla i stort, även med
högre effekter än typ 45kW som används nu...
Synd bara att dom inte nyttjar möjligheterna på samma sätt som Tesla (köra 120kW utan dom där extra stiften som CCS använder osv)...
Nästa grej som dom antagligen kommer att försöka standardisera är väl trådlös laddning oxå...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Mickep » 18 jul 2017 08:15

Undrar om Eu kan "tvinga" ex Tesla att sätta dit en CCS uttag på varje ny laddare(SuC)(så andra märken kan ladda där, givetvis med debitering). (blir du för dominerande som ex Google så är/kan det nog något man får räkna med) (är det så i Tyskland?)

För annars har jag svårt att se hur de(Tesla) skall kunna släppa in andra märken. visst med adaptrar. Men tänk om de andra tillverkarna gör som Tesla och gör egna slutna nätverk (det inser man själv att det är vansinnigt att släpa med sig en mängd adaptrar för att kunna ladda på de olika nätverken). Givetvis måste laddningskapaciteten upp på alla nätverk, så det blir vettigt även för teslor att använda andra snabbladdares nätverk. (alla är nog överens om att standard är bra, men att komma överens VILKEN är en helt annan sak).
Mickep

Inläggav LarsL » 18 jul 2017 09:14

Att välja rätt laddare borde inte vara svårare än att folk klarar att köra in på en OKQ8 när de har tankkort där.

Det är inte bara Tesla som kör ett eget spår även Porsches 800V laddare kommer ju av tekniska skäl vara rätt exklusiva för Porsche. Tror även att andra premium märken kommer att gå samma väg och försöka hitta på snabbare laddningsmetoder som då bara funkar för dem.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Legato » 18 jul 2017 09:18

Smutt skrev:

Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera

Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 18 jul 2017 10:42

Legato skrev:
Smutt skrev:

Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.

Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers