Har Fortum Charge&drive månadsavgift?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Simon » 12 feb 2018 23:22

Anledningen till att jag frågar är att det i användaravtalet för Charge&drive nämns en "medlemsavgift" som ska betalas månatligen tills "medlemsskapet Avtalet sägs upp". Däremot lyckas jag inte hitta någon information om hur stor medlemsavgiften är.
Det som skulle kunna hända är alltså att jag skaffar en laddbricka från Fortum för att använda i endast i nödfall, och de sedan fakturerar mig hur mycket som helst* varje månad fast jag inte köpt någon el av dem.
Själva avtalet är dock bitvis slarvigt skrivet, så stycket om medlemsavgift kanske är offer för lite copy-pastande.

____
* ;)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Re: Har Fortum Charge&drive månadsavgift?

Inläggav Teslaägare bylund » 12 feb 2018 23:55

2015-04-23 var det bylund som skrev:Hej,

Jag tänkte ansluta mig till er tjänst för elbilsladdning, men priserna är lite oklara, så jag skulle vilja ha klarhet först.
I vilkoren står

Kunden är ansvarig för betalning av medlemsavgiften varje månad tills medlemskapet sägs upp.

Jag hittar ingen som helst information om storleken på medlemsavgiften. Vidare står

Fortum Charge & Drive erbjuder ett urval av produktpaket med olika egenskaper och priser. För en beskrivning av respektive paket och pris, besök http://www.chargedrive.se.

Jag hittar inget urval av produktpaket? Jag hittar endast priserna på de olika laddningsalternativen
Snabbladdning: 2 kr/minut
Semisnabbladdning: 1,5 kr/minut
Normalladdning: 5 kr/timme
Var hittar jag de omtalade paketen, och en fullständig prislista, där även den omtalade medlemsavgiften finns med? Om den nämns i avtalet bör den ju finnas lätt att hitta på hemsidan.

Fortum skrev:Tack för ditt mail!

Jag förstår din förvirring och jag ska se om vi inte kan göra det tydligare på hemsidan. För medlemsavgiften har vi valt att i nuläget inte ha någon månadsavgift, utan det är helt gratis att kvittera ut en RFID-bricka och du betalar endast för laddningen. Detta kan komma att ändras i framtiden, men då kommer information om det gå ut i förtid så att du vet om du vill fortsätta att använda tjänsten.

Gällande paket och priser så är det som finns i nuläget just de som du har hittat på hemsidan, Normalladdning, Semisnabbladdning och Snabbladdning. I framtiden kan det mycket väl komma att finnas fler paket och prisvarianter, men i dagsläget är det dessa. Du ser även vilka laddare som det redan idag är betalning på. Övriga är gratis.

Hoppas att detta gav dig klarhet och jag ska som sagt se över hemsidan och försöka att göra den tydligare.

Men det var ju inte ens tre år sedan de skulle fixa det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Simon » 13 feb 2018 23:54

Ah, tack!

Låter som att det är safe att beställa en bricka i alla fall, om inte någon som är kund där fått veta att "medlemsavgift" skulle införas. Nog stod det väl att kunder får veta en månad i förväg om avtalen ändras.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 14 feb 2018 00:19

Jag har haft abonnemang sedan dess och inte betalat någon medlemsavgift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare AnteF » 14 feb 2018 11:27

bylund skrev:Jag har haft abonnemang sedan dess och inte betalat någon medlemsavgift.

Samma här. Kanske de kommer börja med förbetald pott framöver fast jag tror inte det finns någon större teknisk anledning att införa det. Jag laddar på deras Chademo i Hedemora ibland på väg upp till päronen i Dalarna och debiteringen fungerar klockrent via brickan.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Ge min son en mini-elbil om du skall köpa ny Tesla. Och så får du 9 papp i rabatt. :) http://ts.la/andreas5271
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 14 feb 2018 11:41

I början så debiterade dom inte alls, numera dras det från kortet, men bara när man har laddat något
X90D, med alla tillval, inkl AP2 och självkörning
Ska du köpa en ny Tesla? Skicka meddelande till mig innan så kommer vi överens om något bra.
http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav LarsL » 14 feb 2018 23:24

Inget av korten kostar pengar månadsvis idag.
CLEVER har ju ett alternativ där det går att betala för att få billigare laddning. Men med tanke på hur sällan jag laddar så skulle det knappast löna sig.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Smutt » 14 feb 2018 23:29

Har aldrig betalat dom har skickat kort och tagg men det funkar aldrig och då drar kundtjänst igång stolpen gratis
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 15 feb 2018 07:32

Smutt skrev:Har aldrig betalat dom har skickat kort och tagg men det funkar aldrig och då drar kundtjänst igång stolpen gratis

Undrar vad det eg kostar dom att behöva hålla på med den typen av manuell hantering av laddstolpar pgav att systemet inte funkar?
Jag tror det blir dyra kW för för dom :(
För att inte tala om olägenheten för oss användare såklart...
Man kan lugnt säga att dom få gånger jag laddat på CHAdeMO med den typen av strul (med min Leaf då) och det har varit bekanta i bilen så har dom skämtat om
"det där med elbilar" som "aldrig" funkar och "inget för mig iaf" typ en evighet efter :( Och då har det i samtliga fall tom varit gratis-laddare som alltså krånglat ändå, vilket
vi här iaf redan har konstaterat flera ånger visserligen hänger ihop.
Så dagsläget = gratisladdare strular pgav värdelös service mm och betalladdare strular pgav icke fungerande betalfunktion typ (samt några som ju såklart funkar har jag hört talas om haha).

Jag är dock försiktig när jag pratar med folk om det och försöker undvika resonemanget att Tesla funkar mkt bättre än övriga som krånglar eftersom jag gärna vill att så många som möjligt ska
gå över till eldrivet, för det jag då säger är ju att har man inte råd med en Tesla så är elbilar inget alternativ idag.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Jerker » 15 feb 2018 07:51

Jag har också haft problem med laddare från Fortum som inte startat och jag har fått ringa dem. Undrar vad deras problem är, för Clevers laddare strular aldrig, och dem har jag jag använt många gånger.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Nästa

Återgå till Superchargers