Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 07 maj 2018 19:55

I gällivare låter det som 8platser och det verkar väldigt lovande :D
Jag vet inte hur mycket hysh hysh det är kring sånthär men lite konstigt att inte Gve finns med bland planerade på Teslas hemsida.
För min egen del så är Töre viktigare, men jag tror att man börjat inse vikten av detta här i norr och det glädjer mig verkligen.
Hoppas att berörd kommun eller näringsidkare passar på att sätta upp en chademo i anslutning som i Skeå så att alla kan Ladda.
- mX75d ägare från norraste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 maj 2018 21:32

leiflodde skrev:
bylund skrev:
Satellite65 skrev:Det händer tydligen saker i kulisserna. En fågel viskade i mitt öra att Gällivare kommer att aktiveras igen... och tydligen ganska raskt :)

Jag hoppas verkligen det blir så. T ex fyra platser skulle räcka rätt långt och ge bra yttäckning.

Fast så små stationer kanske Tesla inte bygger längre.

Bygger nog större nu för tiden, men denna station med 2 hittade vi i Frankrike Le Mans sommaren 2015.

Gillar kabeldragningen :o

Så jävla fult så det är snyggt ju! :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging och 4500kr i rabatt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav chaffis75 » 08 maj 2018 08:04

Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
Satellite65 skrev:Det händer tydligen saker i kulisserna. En fågel viskade i mitt öra att Gällivare kommer att aktiveras igen... och tydligen ganska raskt :)

Jag hoppas verkligen det blir så. T ex fyra platser skulle räcka rätt långt och ge bra yttäckning.

Fast så små stationer kanske Tesla inte bygger längre.

Bygger nog större nu för tiden, men denna station med 2 hittade vi i Frankrike Le Mans sommaren 2015.

Gillar kabeldragningen :o

Så jävla fult så det är snyggt ju! :)

men men varför är elskåpet så långt upp i trädet, har de med säkerhet att göra :D :lol: Fantastiskt snygg installation...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav gellerstam » 08 maj 2018 09:13

chaffis75 skrev:men men varför är elskåpet så långt upp i trädet, har de med säkerhet att göra :D :lol: Fantastiskt snygg installation...

De monterade den lågt men nu har trädet vuxit ..... :-)
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3

Check out Payver - the dashcam that rewards you for driving!
https://payver.app.link/dA7isO4fzG
Användarvisningsbild
gellerstam

Inläggav Teslaägare SAB » 08 maj 2018 09:50

Passerar ofta Töre och frågar typ en gång i veckan hur det går med laddstationerna. Före jul hade någon, troligen Tesla, varit förbi och rekat.
Sen dess säger de att de inte hört nåt. senast för två veckor sen.
Hoppas de mörkar för Töre (och Gällivare) behövs för mig men framförallt för alla turister från Norge
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare

Inläggav Vasp » 08 maj 2018 14:37

När Töre och Gällivare kommer upp så tror jag att man kommer att märka av betydligt fler Teslor längst Norrlandskusten då det öppnar upp för alla turistande norrmän.
Med en supercharger i Arvidsjaur så kan man säga att det blir helt öppet för norrmännen att ta sig till Norrlandskusten.
Vasp

Inläggav Stig-Arne » 09 maj 2018 22:23

Hei

Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige. :)
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Stig-Arne

Inläggav Laban » 16 maj 2018 09:58

Vasp skrev:När Töre och Gällivare kommer upp så tror jag att man kommer att märka av betydligt fler Teslor längst Norrlandskusten då det öppnar upp för alla turistande norrmän.
Med en supercharger i Arvidsjaur så kan man säga att det blir helt öppet för norrmännen att ta sig till Norrlandskusten.

Håller med. Är som exempel många norrmän som har stugor i min gamla hemby Siknäs som ligger ~8 km från Töre.

Riktigt kul om det börjar hända något häruppe oavsett. Arvidsjaur (-> Tärnaby , Kittelfjäll..) samt gärna något i Pajala alternativt på finska sidan i Pello trakten så att det går att köra till Levi via superchargers. Sen saknar vi förstås servicecenter + butik.
Laban

Inläggav Vasp » 16 maj 2018 12:59

Campingen här i Skellefte har säkert hälften norrmän under sommarn. Allt ifrån första gång campare till de som har kommit tillbaka i över 40 års tid. Men inte en enda norsk tesla har jag sett till i stan.
Vasp

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 16 maj 2018 14:33

Stig-Arne skrev:Hei

Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige. :)
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.

Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0

Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
- mX75d ägare från norraste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers