200-250 kW snart?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav chaffis75 » 08 nov 2018 08:49

dstr skrev:
Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?


December 2019... Eller 2020.

hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Laban » 20 nov 2018 04:59

Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?


Tweet från inatt:

Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster
Laban
 
Inlägg: 1778
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 nov 2018 07:39

Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare mati » 20 nov 2018 07:53

Bjelke skrev:Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:

Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Beställt Audi e-tron 55 quattro med dragkrok, HUD och night vision
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8382
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 nov 2018 08:09

S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1484
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare Verdi » 20 nov 2018 09:31

Zalman3 skrev:S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.



Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Laban » 20 nov 2018 10:05

mati skrev:
Bjelke skrev:Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:

Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"


Riktigt så pessimistisk finns det kanske inte fog för att vara. Model 3 är på banan produktionsmässigt, Tesla tjänar pengar. De är inte riktigt i samma situation som för något/några år sedan.
Laban
 
Inlägg: 1778
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Henrik Torphammar » 20 nov 2018 10:21

Verdi skrev:Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.


Riktigt antagande. Frågan är om det är kylning som behövs eller nya celler? Eller både och?

Att öka batteriets kapacitet genom ny kemi med samma antal celler ger generellt lägre förmåga att hantera effekt in/ut.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare Pontus » 20 nov 2018 11:29

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.



Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.

Men 3an ligger ju också väldigt nära 120 kW vid 50%. Så någon förbättring har ju skett där och då kanske det finns en möjlighet att öka målet även på dessa. Lite mer mätdata måste väl till bara.
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni använda http://ts.la/pontus4068
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 26 nov 2014 06:42
Ort: Greensboro, NC

Re: 200-250 kW snart?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 nov 2018 11:31

Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.

Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1484
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst