Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Inte så säker på det faktiskt. LR AWD och Performance får väl båda ses som prestandabilar, och de säljs betydligt fler i sedanform än som kombi.
Absoluta majoriteten av alla kombis är volym/basmodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Inte så säker på det faktiskt. LR AWD och Performance får väl båda ses som prestandabilar, och de säljs betydligt fler i sedanform än som kombi.
Absoluta majoriteten av alla kombis är volym/basmodeller.
Fast Jerker skriver ju halvkombi, inte kombi. :) Model S är ju en form av halvkombi, hur bra hade den sålt som ren sedan? Svårt att gissa men många verkar uppskatta bakluckan/bagaget i nuvarande Model S.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Kanske det kanske, men det var inte det du skrev :)

Jag tror faktiskt att Tesla överskattat marknadens köpkraft av vad de erbjuder + att priset för den blev för högt. Vi pratar ändå 12,45 SEK per USD och dessutom så straffar den höga dollarkursen Teslas export.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

För övrigt är det väl inte säkert att det är just kombi eller halvkombidelen som är väldigt inne i europa utan det är ju mer mindre bilar i allmänhet vilket ju nu brukar vara halvkombis. Frågan är om folk köper en bil i golfklassen baserat på att det är en halvkombi eller på att det är en bil i den storleksklassen.

Det är ju mest i norr vi är riktigt galna i kombis och då gärna stora kombibilar, till den grad att det kan vara svårt att få provköra eller köpa vissa bilar i sedanutförande.

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Vi får väl se, de beräknas komma i februari (förmodligen är en hel del av första båtlasten personalbilar och testbilar). Jag tror (tyvärr) inte det handlar om massvis med fler bilar bara för att man kan provköra den. Många kommer nog att provköra den för att testa, men när det kommer till att hosta upp pengarna, så tror jag det blir svårare. Jag räknar själv för fullt på det och det är svårt att få ihop ekvationen för en bil som kostar 715.000 kr (ja, många kommer att vilja ha AP).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Vi får väl se, de beräknas komma i februari (förmodligen är en hel del av första båtlasten personalbilar och testbilar). Jag tror (tyvärr) inte det handlar om massvis med fler bilar bara för att man kan provköra den. Många kommer nog att provköra den för att testa, men när det kommer till att hosta upp pengarna, så tror jag det blir svårare. Jag räknar själv för fullt på det och det är svårt att få ihop ekvationen för en bil som kostar 715.000 kr (ja, många kommer att vilja ha AP).
Ja men du får tänka utanför Sverige, i stora delar av Europa så tjänar man faktiskt bra på att ha en utbildning så gruppen som köper denna typ av bilar är mycket större.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

De har helt enkelt inte klarat av att matcha marknadens efterfrågan med sitt utbud. Det finns inte hur många kunder som helst som kan köpa en såpass dyr bil som 3:an i dagsläget är.

Jag vet att jag har fått skit för detta förut, men jag säger det igen: De flesta förväntade sig en bil för $35000 i USA och motsvarande i andra länder (ja, jag vet att det tillkommer tull, frakt, moms och VSG). På presentationen talades det inte om annat än det priset. Senare så kom det fram uppgifter om prestandamodeller m.m. och det var t.o.m. så att de inte skulle göra som med S och X och bara bygga de dyra modellerna först. Det skulle inte heller vara möjligt att boka en, vad det nu kallas, specialutgåva som man fick före alla andra. Nu skulle detta vara folkets bil. Men verkligheten kom ikapp dem och så blev det som vanligt, att de dyrare modellerna kom först och tydligen ser det ut som att det kommer att dröja 2 år efter byggstart innan den billigaste kommer.

Därför är det många som fortfarande väntar på basversionen eller bokar av och skaffar nåt annat.
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av electricfeel »

Jerker skrev:
De har helt enkelt inte klarat av att matcha marknadens efterfrågan med sitt utbud. Det finns inte hur många kunder som helst som kan köpa en såpass dyr bil som 3:an i dagsläget är.

Jag vet att jag har fått skit för detta förut, men jag säger det igen: De flesta förväntade sig en bil för $35000 i USA och motsvarande i andra länder (ja, jag vet att det tillkommer tull, frakt, moms och VSG). På presentationen talades det inte om annat än det priset. Senare så kom det fram uppgifter om prestandamodeller m.m. och det var t.o.m. så att de inte skulle göra som med S och X och bara bygga de dyra modellerna först. Det skulle inte heller vara möjligt att boka en, vad det nu kallas, specialutgåva som man fick före alla andra. Nu skulle detta vara folkets bil. Men verkligheten kom ikapp dem och så blev det som vanligt, att de dyrare modellerna kom först och tydligen ser det ut som att det kommer att dröja 2 år efter byggstart innan den billigaste kommer.

Därför är det många som fortfarande väntar på basversionen eller bokar av och skaffar nåt annat.
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

electricfeel skrev:
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Ja, eller så trodde kanske Elon på sig själv när han sa det medan hans ekonomer stod och skakade på huvudet i kulisserna...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
electricfeel skrev:
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Ja, eller så trodde kanske Elon på sig själv när han sa det medan hans ekonomer stod och skakade på huvudet i kulisserna...
Ja, eller så lyssnade inte de som trodde att de skulle kunna köpa en bil för $35k direkt på alla de som sa att så inte skulle var fallet. Jag fick lite skit när jag sa att det inte skulle skilja mycket i tid för de som reserverade första dagen mot de som lade reservation/beställning väldigt sent.

Det var rätt klart från start att man inte skulle få en bil för $35k men det tar nog längre tid än vad många räknat med för den billigaste varianten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av LarsL »

Att själva bokningen var meningslös det förstod jag nog ganska tidigt eftersom produktionstakten skulle vara så pass hög när bilarna väl kom till Sverige. Men samtidigt trodde jag nog att de också pga det skulle ha lyckats börja tillverka SR versionen.

Det jag länge trodde på var att den skulle komma med dragkrok. Blev väldigt besviken när den inte fick det när bilen släpptes i USA, men valde i det läget att ha kvar bokningen bara ifall.

Sedan när den kom till Sverige och fortfarande inte hade ett spår av dragkrok gav jag upp. Enda anledningen att då ha kvar bokningen var för att få titta på bilen tidigare, både live och på designsidan. Jag hade också en liten förhoppning att jag skulle få en inbjudan till en provkörning. Men först fick alla titta på bilen med eller utan reservation.. och när sedan alla fick komma in i designstudion... ja då fanns det ingen större mening att ha kvar bokningen till en bil som jag förmodligen inte är intresserad av att köpa.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av ochso »

Bjelke skrev:
Jag har sagt det flera gånger sedan länge, den största skillnaden mellan Tesla och vilken annan elbil som helst med stort batteri är Supercharger-nätverket, allt
annat är "bara" en bil. Jag kan inte komma på många saker som är så jäkla speciellt med just Tesla om man tänker sig att det börjar komma ut fler märken på
marknaden, speciellt om vi pratar om etablerade märken som Audi, Porsche, BMW, Jaguar och ett gäng till.
Övergången mot elbilar är här för att stanna. Det kommer både marknaden och politiker se till.

Tesla har en stor edge mot andra tillverkare och det är att man tillverkar väldigt bra batterier som man har säkrat god tillgång till.

Om andra ska komma upp i stor volym kommer man säkert behöva köpa in celler från diverse olika producenter som tar bra betalt. Säkerligen kommer problem uppstå med celler från tveksamma tillverkare, tänk om den där mindre kända tillverkaren i Korea visade sig köpa in celler från Kina osv. Lätt att tvivel uppstår bland konsumenterna om man vet att 10 % av bilarna från en tillverkare har usla batterier.

Under tiden kommer Tesla kunna marknadsföra sig med att man gör allting in house och äger kontrollen över hela produktionen. Dessutom när globala tillgången på celler tryter kan man köra på som vanligt. Jag tror att detta kommer vara en edge de kommande åren.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

ochso skrev:
Bjelke skrev:
Jag har sagt det flera gånger sedan länge, den största skillnaden mellan Tesla och vilken annan elbil som helst med stort batteri är Supercharger-nätverket, allt
annat är "bara" en bil. Jag kan inte komma på många saker som är så jäkla speciellt med just Tesla om man tänker sig att det börjar komma ut fler märken på
marknaden, speciellt om vi pratar om etablerade märken som Audi, Porsche, BMW, Jaguar och ett gäng till.
Övergången mot elbilar är här för att stanna. Det kommer både marknaden och politiker se till.

Tesla har en stor edge mot andra tillverkare och det är att man tillverkar väldigt bra batterier som man har säkrat god tillgång till.

Om andra ska komma upp i stor volym kommer man säkert behöva köpa in celler från diverse olika producenter som tar bra betalt. Säkerligen kommer problem uppstå med celler från tveksamma tillverkare, tänk om den där mindre kända tillverkaren i Korea visade sig köpa in celler från Kina osv. Lätt att tvivel uppstår bland konsumenterna om man vet att 10 % av bilarna från en tillverkare har usla batterier.

Under tiden kommer Tesla kunna marknadsföra sig med att man gör allting in house och äger kontrollen över hela produktionen. Dessutom när globala tillgången på celler tryter kan man köra på som vanligt. Jag tror att detta kommer vara en edge de kommande åren.
Javisst.... för Tesla har ju tillgång till helt egna råvaror, så att tillverka celler kommer Tesla att kunna göra när andra batteritillverkare får problem.

Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:

Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...

De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...

De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
Fördelen som Tesla har, är ju att de inte har något bagage. Övriga tillverkare har sina fossilbilar i bagaget, det är självmord att bara växla över. De är mer eller mindre tvingade rent företagsekonomiskt att ha en mjuk övergång till elbilar. När väl övergången har skett, så kommer Tesla "bara" att vara en i mängden. Men det är ju även Elons vision. Då har han lyckats. Vet inte riktigt om MS lanserades 2012 eller 2013. men det är alltså 5-6 år sedan. Det är ingen tid att tala om när det gäller en så pass stor omställning som detta ändå är.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...

De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
Många rätt här Svenssons , men vi måste lägga till att avgasbilar säljer fortfarande bar och tillverkarna är inte tvingade att sälja många elbilar än. Först när de blir tvingade kommer de leverera volymer och vettiga priser
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...

De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
Fördelen som Tesla har, är ju att de inte har något bagage. Övriga tillverkare har sina fossilbilar i bagaget, det är självmord att bara växla över. De är mer eller mindre tvingade rent företagsekonomiskt att ha en mjuk övergång till elbilar. När väl övergången har skett, så kommer Tesla "bara" att vara en i mängden. Men det är ju även Elons vision. Då har han lyckats. Vet inte riktigt om MS lanserades 2012 eller 2013. men det är alltså 5-6 år sedan. Det är ingen tid att tala om när det gäller en så pass stor omställning som detta ändå är.
Frågan är helt hur häftiga de andra biltillverkarna kommer kännas när de kommer med sina elbilar, kommer Audi/BMW/Mercedes/Porsche osv vara lika häftiga när de helt plötsligt går över till el och leker catch-up med Tesla? Dessutom när de försöker hålla kvar i gammaldesign av både exteriör och interiör?

Jag själv är ju redan för gammal (30+) för att vara med och styra några trender för framtiden men till och med jag tycker inte att t.ex. en Audi RS7a känns speciellt häftig längre. Det måste inte handla om flest antalet bilar utan Tesla kan leva kvar länge på att helt enkelt anses häftigare hos de vars intressen är de viktiga i framtiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av LarsL »

Elbilar är inte så lätt som många verkar tro och Tesla är inte bara ett snabbladdarnätverk. Hittills verkar ingen annan tillverkare kunna matcha de bilar som Tesla lyckas producera. Många bilar bygger fortfarande på ICE tänk med en stor motor i fram, precis som de alltid gjort. Deras bilar blir antingen ineffektiva och drar för mycket energi eller så blir de långsamma att ladda. Så länge avgastillverkarna inte tar till sig tekniken på allvar och lär sig kontrollera hela kedjan så kommer de ha problem.

Tesla verkar ha filosofin att allt ska göras inhouse, vilket nog är klokt i början. Det skulle alltså inte alls föarvåna mig om de skulle börja med egen gruvbrytning, speciellt om de ser att de som driver gruvorna inte tar till sig ny teknik och utvecklas. Kanske börjar som en ny avknoppning likt The Boring Company, då det precis som tunnlar även krävs gruvor om andra planeter ska kolonialiseras.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Elbilar är inte så lätt som många verkar tro och Tesla är inte bara ett snabbladdarnätverk. Hittills verkar ingen annan tillverkare kunna matcha de bilar som Tesla lyckas producera. Många bilar bygger fortfarande på ICE tänk med en stor motor i fram, precis som de alltid gjort. Deras bilar blir antingen ineffektiva och drar för mycket energi eller så blir de långsamma att ladda. Så länge avgastillverkarna inte tar till sig tekniken på allvar och lär sig kontrollera hela kedjan så kommer de ha problem.

Tesla verkar ha filosofin att allt ska göras inhouse, vilket nog är klokt i början. Det skulle alltså inte alls föarvåna mig om de skulle börja med egen gruvbrytning, speciellt om de ser att de som driver gruvorna inte tar till sig ny teknik och utvecklas. Kanske börjar som en ny avknoppning likt The Boring Company, då det precis som tunnlar även krävs gruvor om andra planeter ska kolonialiseras.

Elbilar är inte svårare än fossilbilar. Men som sagt, vi pratar omställning från en teknologi till en annan. Rent företagsekonomiskt, så är det självmord att bara gå från ett läge till ett annat. Det krävs en mjuk övergång och det är den vi befinner oss i nu. Ett företag som tillverkat bilar i 70 år, så är inte 5-7 år speciellt lång tid. Vi köper ju fortfarande fossil/hybridbilar. Det är även en ekonomisk fråga, bilen är efter boendet den största utgiften. Det är väldigt svårt att motivera varför man ska lägga lika mycket eller mer pengar på en bil, som på sitt boende.

Det är ju först när alla säger - jag tänker aldrig mer köpa en fossilbil. Som tillverkarna måste sluta att tillverka fossilbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Syncronauten »

Nu har dom tydligen sänkt lite efter klagomål från kunderna. Enligt Electrek.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av MaLund13 »

Fortfarande 2.56 SEK/kWh i Sverige dock. Norge har fått sänkt pris till 1.70 NOK/kWh
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av chaffis75 »

Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

2:56 är fortfarande billigt jämfört med andra DC-laddare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Mickep »

Jag tror att det kan komma ytterligare prishöjning.
El är inte gratis. (har fått hutlösa offerter från elkillarna, huga). Svensk kraftnät varnar att elnätet inte räcker till när mer och mer krav på högre spänning kommer (för 3 år sedan var det ingen problem, vilket innebär ökade investeringbehov och mer kostnader). vi kan nog se närmare 3 kr/kwh inom något år.
Det behövs för att ta fram billigare bilar. (det man förlorar på karusselen kommer man ta igen på gungorna) Tror att de rörliga kostnaderna för att köra elbil kommer öka när priset går ned. Det kommer vara i paritet vad det kostar att framdriva fossilbilar. och staten kommer givetvis vara med på ett hörn)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av 12man »

chaffis75 skrev:
Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
Fortsättning vad betalar folk för strömmen hemma egentligen, inkl allt abb+nät+avgifter+el+moms, i mina fall runt 1:10 resp över 3:- /kWh
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar