Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 12 mar 2019 23:02

oscfor skrev:Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.

Ja, det är sant, tänkte inte på det... :?

Då är det nog kanske snarare ett fel, ett antal tyska Tesla-ägare har iaf felanmält stationerna med låg effekt, det är nog en bra idé att göra det här också så att Tesla blir medvetna om problemet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 14 mar 2019 23:09

Jag testade för en stund sedan SuC Gävle, och jag kan bekräfta att det är sämre effekt på konverterade stolpar.

Jag rullade in med 29% SoC efter 160km motorväg, så batteriet var varmt, sen testade jag först konverterad stolpe, och så fort som effekten stabiliserat sig så flyttade jag till en gammal stolpe.

På konverterad stolpe, 92kW:
IMG_8981.jpg


På gammal stolpe, 107kW (högsta jag brukar få på SuC):
IMG_8982.jpg


Ingen tvekan alltså att den här stolpen begränsar effekten på ena uttaget. Det finns dock som sagt rapporter om andra stationer där båda typerna av stolpar ger full effekt.

Jag skall felanmäla detta till Tesla så får vi se vad dom säger.

Testa gärna andra stationer när ni får möjlighet, och felrapportera om ni får begränsad effekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 14 mar 2019 23:17

Jag ringde teknisk support på 020-889268 och anmälde, och dom var medvetna om problemet, och enligt Christopher som jag talade med så arbetar dom med det för fullt för närvarande. Han visste inte när det skulle vara åtgärdat, men enligt honom skall alla stolpar upp till full effekt igen, det är alltså inte "as designed".

Ni behöver alltså inte felanmäla fler stolpar, Tesla är medvetna om problemet och arbetar på att lösa det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 mar 2019 09:58

Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... um=ios_app
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1388
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inläggav Teslaägare Bjelke » 17 mar 2019 10:47

OfarligTesla skrev:Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... um=ios_app

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:
S85-14 AP1 Till salu
S75D-18
SP100DL lev. MAj
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11133
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: V3

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 mar 2019 10:53

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... um=ios_app

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:


Min gissning är att det inte är någon hårdvaruskillnad på bilarna utan ren mjukvara. Så lär gälla den och äldre bilar med samma batteristorlek med. Men säker kan man ju aldrig vara.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1388
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inläggav Teslaägare Teslalink » 22 mar 2019 21:22

Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... hed_video/
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 28 jun 2015 20:27

Re: V3

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 22 mar 2019 21:32

Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... hed_video/
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"


Hejsan hoppsan. Det låter ju lovande, men vad jag kan se så tar det ju ändå 20 min fr 9% - 70%
Så nog hinner man fika allt ändå på långresor. Eller?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: V3

Inläggav Teslaägare Pontus » 22 mar 2019 21:48

Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... hed_video/
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"

Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 5545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Greensboro, NC
Referralkod: pontus4068

Re: V3

Inläggav taliz » 22 mar 2019 23:07

Det fina med v3 är just att man kan välja den tex vartannat stopp. När man ska äta eller göra annat som tar tid kan man välja vanliga SUC.
taliz
 
Inlägg: 1232
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.