Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M_Essemyr
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2019 14:46
Ort: Storvreta

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av M_Essemyr »

Ludvika, Borlänge området samt Visby
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Bod »

Tars skrev:
Bod skrev:
Jag vill ha en Roslagen. Norrtälje eller Elmsta.
Detta har jag missat.
Är det dig jag möter ofta ute i Roslagen alltså!
Kan vara. Jag kör en brun Model S och har sommarställe på Singö och släkten i Norrtälje. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bullen »

anna__ skrev:
Malmö!!
Malmö?
Finns ju i Lödde. Vilka långresenärer passerar Malmö men inte Lödde?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av zyax »

bullen skrev:
anna__ skrev:
Malmö!!
Malmö?
Finns ju i Lödde. Vilka långresenärer passerar Malmö men inte Lödde?
De som alltid är mobbade av infrastrukturen, dvs mer än halva Småland och Öland och Blekinge kommandes via E22. När Kristiandstad finns är det nästan bara vi Växjöbor som drabbas men det finns å andra sidan valmöjligheter att komma till Danmark så jag skulle säga att Malmö är ett ganska kass alternativ för Tesla, det är extremt få som drabbas av att det inte finns något där.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av AnteF »

Falun/Borlänge.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av HenrikM76 »

zyax skrev:
HenrikM76 skrev:
Norremark i Växjö hade vart en bra placering där riksvägarna 23 och 25 och 27 passerar varann. Alla 3 ordentligt trafikerade vägar.
Antar faktiskt att det kommer att komma en här när det byggs ut. Inte för att vi Växjöbor behöver en men för andra. Vi Växjöbor kan ju se till att få den att hamna bra istället, Norremark är bra, men vad gäller bra tillgång till mat så är Samarkand bättre eller förslaget som jag gett till Tesla, nämligen golfbanan. Villa vik i Sandsbro är inte heller fel för tillgång till bra mat/fika runt om. Hade varit schysst att ha Tesla-träff i Växjö i närheten av SuC om det är så att den hamnar bra till!
Vi körde Teslaträffen sist vid Villa Vik och Toftastrand, de har destinationchargers där.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av zyax »

HenrikM76 skrev:
zyax skrev:
HenrikM76 skrev:
Norremark i Växjö hade vart en bra placering där riksvägarna 23 och 25 och 27 passerar varann. Alla 3 ordentligt trafikerade vägar.
Antar faktiskt att det kommer att komma en här när det byggs ut. Inte för att vi Växjöbor behöver en men för andra. Vi Växjöbor kan ju se till att få den att hamna bra istället, Norremark är bra, men vad gäller bra tillgång till mat så är Samarkand bättre eller förslaget som jag gett till Tesla, nämligen golfbanan. Villa vik i Sandsbro är inte heller fel för tillgång till bra mat/fika runt om. Hade varit schysst att ha Tesla-träff i Växjö i närheten av SuC om det är så att den hamnar bra till!
Vi körde Teslaträffen sist vid Villa Vik och Toftastrand, de har destinationchargers där.
Ja, jag skulle ju varit med men fick annat så jag kastade in handduken. Men om man nu ska ha en SuC senare i Växjö kan det vara en bra placering trots att den inte är direkt i krysset för väg 25 etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av HenrikM76 »

zyax skrev:
HenrikM76 skrev:
zyax skrev:
HenrikM76 skrev:
Norremark i Växjö hade vart en bra placering där riksvägarna 23 och 25 och 27 passerar varann. Alla 3 ordentligt trafikerade vägar.
Antar faktiskt att det kommer att komma en här när det byggs ut. Inte för att vi Växjöbor behöver en men för andra. Vi Växjöbor kan ju se till att få den att hamna bra istället, Norremark är bra, men vad gäller bra tillgång till mat så är Samarkand bättre eller förslaget som jag gett till Tesla, nämligen golfbanan. Villa vik i Sandsbro är inte heller fel för tillgång till bra mat/fika runt om. Hade varit schysst att ha Tesla-träff i Växjö i närheten av SuC om det är så att den hamnar bra till!
Vi körde Teslaträffen sist vid Villa Vik och Toftastrand, de har destinationchargers där.
Ja, jag skulle ju varit med men fick annat så jag kastade in handduken. Men om man nu ska ha en SuC senare i Växjö kan det vara en bra placering trots att den inte är direkt i krysset för väg 25 etc.
Får hoppas du kan vid nästa tillfälle som ligger här på forumet då :)
Nja, jag skulle nog hellre se SuC vid Norremark eller Samarkand då. Blir lite som med Toftaholm annars, man blir väldigt låst till ett ställe att äta/fika eller handla dricka på.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Tellus »

Remuz skrev:
Sagt det förr och säger det igen Laxå

Nu är det chademo i ”centrum”
Jag tror det blir en supercharger 25km nordöst om Laxå, där e20 korsar rv50.
Finns ett matställe där som Rasta har köpt, vid Cirkel K Brändåsen och Mcdonalds. Mycket trafik och stora ytor att bygga på.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

AnteF skrev:
Falun/Borlänge.
Det är en planerad i Djurås så det är väl så nära man kan komma.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

Jag skulle vilja ha en Supercharger i Zell am See. Vi har en lägenhet där och Zell ligger ganska strategiskt till på många sätt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av BrooklynS »

Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

BrooklynS skrev:
Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av frippe »

KnightRider skrev:
BrooklynS skrev:
Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.
Fast, ser inte riktigt ut så på kartan, att speciellt många skulle passera, som inte ska bo i området. Ska man norr- eller söderut via Österrike tar man lite andra vägar. Som jag ser det. Så ja destinationsladdare, absolut men SuC, nja helt fel.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

KnightRider skrev:
BrooklynS skrev:
Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.
Nja, inte för "många", en SuC som placeras på en plats där många Tesla-ägare befinner sig kommer snabbt att bli oanvändbar för sitt ursprungliga syfte, dvs dom på genomresa.

Se bara Upplands Väsby som "förstörts" av taxibilar, och finns det inte en SuC mitt i centrum i någon stad typ i Polen som är ockuperad av lokala Tesla-ägare i princip 24/7?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av vigge50 »

KnightRider skrev:
BrooklynS skrev:
Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.
Men bara för att många passerar så ska man inte strunta i avståndet till andra supercharger. Det är 176 km mellan SuC i Flachau och Langkampfen. Hur många är på långresa och kör genom Zell am See? Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel. Om dessa tre inte räcker så bör Tesla börja bygga laddarna väldigt tätt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Fast, ser inte riktigt ut så på kartan, att speciellt många skulle passera, som inte ska bo i området. Ska man norr- eller söderut via Österrike tar man lite andra vägar. Som jag ser det. Så ja destinationsladdare, absolut men SuC, nja helt fel.
Precis, eller "urban supercharger" som vi väl inte har fått i Europa ännu?

Det finns en fin balans i placeringen av SuC som Tesla inte alltid har hittat, man vill ju ha en rimlig nivå på bekvämligheter/förstörelser i närheten, men inte så mycket att det blir en destination i sig.

I Italien finns det t.ex. en SuC vid Palmanova Outlet Village som jag har använt många gånger, där har det hittills varit i stort sett tomt på SuC, men i takt med att fler Model 3 säljs så finns det stor potential att den blir blockerad av helg-shoppare.

Åt andra hållet finns det SuC, t.ex. i Frankrike, där det inte finns någonting öht, dom är inte heller särskilt roliga...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.

Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).

/Fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av hed »

Skulle va najs med en SuC vid Ludvika. Vi har landställe utanför Ludvika. Ingen tillgång till trefas. Så om man vill åka på längre utflykter därifrån så tar det sån tid att ladda vid stugan. Kollar man supercharger-kartan så är det som ett "hål" utan superchargers just där. Ser ut att vara mitt emellan Mora, Torsby och Gävle. Kan någon SMS:a Elon :)
Senast redigerad av hed, redigerad totalt 1 gånger.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.

Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

KnightRider skrev:
Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
Som tidigare sagts så är sannolikt inte SuC lösningen för detta, utan fler destinations-laddare, det kan man väl aldrig få för många av egentligen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av leiflodde »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.

Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).

/Fth
Stannade till där i somras och ända gången om jag nu minns rätt det varit kö på en SuC och vi har ändå besökt ca 70-80 st.

Visserligen var kön efter oss så inget problem :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Eftersom Ionity nu har jämförbara laddstation (snabbare laddning, flera stolpar på samma plats, krångligare och strulande betalning dock) så spelar det ingen större roll för mig att ha SuC i närheten av Ionity. Eftersom Ionity bygger station i Värnamo så ser jag inte längre behov av SuC där. Ljungby saknar fortfarande snabbare snabbladdare, de 50 kW som finns där är dels långsamma och dels ensamma på varje plats. Ensamma 50kW-laddare funkar som nödalternativ i brist på annat tycker jag men något jag helst undviker.

Växjö är nog fortfarande en i toppen för mig när det kommer till Sverige. Ser jag utanför Sverige så är det inte förtätning runt existerande stolpar som jag är intresserad av utan att man flyttar gränsen österut. Baltikum, östra Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien önskar jag får några Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RickardB
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2019 21:26

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av RickardB »

Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Skriv svar