SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av KlasE »

Bild
Nu händer det saker längs E22 - Tesla destination charger x2 igång i Tindered!! Dessvärre bara 3x16A, men ändå!
Frågan är bara om det är istället för supercharger??
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mati »

mati skrev:
LarsL skrev:
Lägg in i uppladdning.nu så att den går att hitta.
Done. :)
Det blev fel på uppladdning.nu. Den blev röd istället för grön, det är ändrat nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av KlasE »

Upperatering direkt från Tindered: Destination chargers är temporärt - de jobbar med matningsledningarna. Så snart det är löst ska Superchargers installeras!
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av kenhag »

KlasE skrev:
Nu händer det saker längs E22 - Tesla destination charger x2 igång i Tindered!! Dessvärre bara 3x16A, men ändå!
Frågan är bara om det är istället för supercharger??
Det verkar som dom satt upp dom temporärt tills dom får tid att sätta upp riktiga SuC:ar.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Bjornen
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 nov 2015 14:26

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjornen »

Det händer saker i Kristianstad också :) Installatören hade börjat med elen idag. Han visste inte när den kan tänkas vara igång.

Ligger vid Jochums väg mellan Rusta och Stadium Outlet.

Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.


Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av tib »

Oh vad grymt! Bästa nyheterna på länge Ska prova både Tindered och Kalmar nästa vecka! Kanske gör detta att de kommer fler till träffen på Öland nästa fredag?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av 12man »

var nåt inlägg om att tesla inte hinner bygga suc delarna snabbt nog och därför inte hinner med norrland, väntar på första norrlänningsinlägget nu....
kristianstad och halmstad innan, vågar inte danska teknikerna åka så långt hemifrån ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

Bjornen skrev:
Det händer saker i Kristianstad också :) Installatören hade börjat med elen idag. Han visste inte när den kan tänkas vara igång.

Ligger vid Jochums väg mellan Rusta och Stadium Outlet.

Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.
Om du har en exakt adress, skicka gärna in till http://supercharge.info/ också att den har börjat byggas.

Halmstad låter som en konstig prioritering om de har brist på komponenter. Yttäckning borde gå före förtätning tycker jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Vasp »

Kul att det börjar hända saker. Jag tycker däremot att Norrland borde ha betydligt högre prioritet. Är extremt mycket norrmän som varje år semestrar längs den norrländska kusten. Campingarna är fullsmockade av norrmän. Därför borde Tesla sätta upp Superchargers i Norrlands inland. Egentligen viktigare än Norrländska kusten skulle jag tro. Superchargers i Storuman, Arvidsjaur och Gällivare skulle låsa upp den Norrländska kusten. Med prio ett till Arvidsjaur. Fast jag är nöjd om de bygger en i Skellefteå iår. Då har jag en plats att hålla koll på för att se en Tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mati »

Bjornen skrev:
Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.
??? Halmstad? Vad konstigt. Är det säkert? Inte direkt mitt första val om jag hade fått bestämma. Är det för att avlasta Falkenberg?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Bjornen skrev:
Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.
??? Halmstad? Vad konstigt. Är det säkert? Inte direkt mitt första val om jag hade fått bestämma. Är det för att avlasta Falkenberg?
Det är den ända anledningen jag kan tänka mig, varför skulle de annars sätta upp en 4 mil ifrån Falkenberg?
Användarvisningsbild
Bjornen
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 nov 2015 14:26

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjornen »

bylund skrev:
Bjornen skrev:
Det händer saker i Kristianstad också :) Installatören hade börjat med elen idag. Han visste inte när den kan tänkas vara igång.

Ligger vid Jochums väg mellan Rusta och Stadium Outlet.

Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.
Om du har en exakt adress, skicka gärna in till http://supercharge.info/ också att den har börjat byggas.

Halmstad låter som en konstig prioritering om de har brist på komponenter. Yttäckning borde gå före förtätning tycker jag.
Fixar info till Supercharge.info.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bonath »

vigge50 skrev:
mati skrev:
Bjornen skrev:
Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.
??? Halmstad? Vad konstigt. Är det säkert? Inte direkt mitt första val om jag hade fått bestämma. Är det för att avlasta Falkenberg?
Det är den ända anledningen jag kan tänka mig, varför skulle de annars sätta upp en 4 mil ifrån Falkenberg?
VAR i Halmstad?? Får nog åka en spionsväng... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjornen
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 nov 2015 14:26

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjornen »

Tror vi får ta infon om Halmstad med en nypa salt. Åkte tillbaka och frågade och han blev osäker om det var för Tesla eller bara någon annan snabbladdare. Han nämnde att kraftringen var ansvarig för det i alla fall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
var nåt inlägg om att tesla inte hinner bygga suc delarna snabbt nog och därför inte hinner med norrland, väntar på första norrlänningsinlägget nu....
kristianstad och halmstad innan, vågar inte danska teknikerna åka så långt hemifrån ?
Inte troligt att det är delar som saknas, de har ju byggt som tusan i Tyskland och Danmark. Jag gissar att det mer hänger på att det är svårt att få fram kraftförsörjningen. Orsaken till förseningen i Tindered påstås ju bero på det 600-1000kW är nog inte snutet ur näven direkt för våra kära elbolag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Inte troligt att det är delar som saknas, de har ju byggt som tusan i Tyskland och Danmark. Jag gissar att det mer hänger på att det är svårt att få fram kraftförsörjningen. Orsaken till förseningen i Tindered påstås ju bero på det 600-1000kW är nog inte snutet ur näven direkt för våra kära elbolag.
Det är Tesla själva dock som påstår att det just är delar som är problemet, enligt artikeln ovan. Fast det behöver ju inte betyda att det faktiskt är så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Inte troligt att det är delar som saknas, de har ju byggt som tusan i Tyskland och Danmark. Jag gissar att det mer hänger på att det är svårt att få fram kraftförsörjningen. Orsaken till förseningen i Tindered påstås ju bero på det 600-1000kW är nog inte snutet ur näven direkt för våra kära elbolag.
Det är Tesla själva dock som påstår att det just är delar som är problemet, enligt artikeln ovan. Fast det behöver ju inte betyda att det faktiskt är så.
Det kanske är ett finkänsligt sätt att säga att det blir försenat utan att skylla på andra (och få sura kommunhandläggare att dra ut på tiden ännu mera. Har brottats med onödiga fördröjningar i bygglov själv det senaste halvåret.).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Inte troligt att det är delar som saknas, de har ju byggt som tusan i Tyskland och Danmark. Jag gissar att det mer hänger på att det är svårt att få fram kraftförsörjningen. Orsaken till förseningen i Tindered påstås ju bero på det 600-1000kW är nog inte snutet ur näven direkt för våra kära elbolag.
Det är Tesla själva dock som påstår att det just är delar som är problemet, enligt artikeln ovan. Fast det behöver ju inte betyda att det faktiskt är så.
Det kanske är ett finkänsligt sätt att säga att det blir försenat utan att skylla på andra (och få sura kommunhandläggare att dra ut på tiden ännu mera. Har brottats med onödiga fördröjningar i bygglov själv det senaste halvåret.).
Tänkte också så, bäst att inte bråka med den hand som ska ge dig strömmen.
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av MariaB »

KlasE skrev:
Laddar just nu som första kund på Kalmar Supercharger! BildBild
Än så länge bara 4 stalls igång, men resten är troligen igång under dagen enligt den danska killen som skruvar här (sittandes i skuffen på en danskreggad röd 90D med nya fronten) Bild.
Bild
Tack Klas E för snabb rapportering!
Och alla ni andra för ett mycket trevligt forum.
Detta besked kom i ett avgörande ögonblick när dagens rutt på vår roadtrip skulle beslutas:-)
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Oppfinnarn »

KlasE skrev:
Laddar just nu som första kund på Kalmar Supercharger! BildBild
Än så länge bara 4 stalls igång, men resten är troligen igång under dagen enligt den danska killen som skruvar här (sittandes i skuffen på en danskreggad röd 90D med nya fronten) Bild.
Bild
Utmärkt! Då kan man ju ta en liten semestertripp med familjen till Öland med omnejd. Bokade precis 1 natt i Kalmar om en dryg vecka :-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Java »

Bjornen skrev:
Det händer saker i Kristianstad också :) Installatören hade börjat med elen idag. Han visste inte när den kan tänkas vara igång.

Ligger vid Jochums väg mellan Rusta och Stadium Outlet.

Han berättade även att de hade kollegor som jobbade med en SuC i Halmstad.


Bild

Bild

Bild

Bild
Och hur kunde jag missa detta, var ju där ute igår och snurrade.. kanske är det jag som är snurrig.
Kanske dax att boka en M3 nu.. hmm.

Tipsade Tesla för 2 månader sedan om nybygget C4Shopping och att det hade varit en lämplig plats men det funkar ju utmätt där den byggs, enkel för er som passerar mot Kalmar via E22.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jojje167 »

Nu finns kalmar med på teslas webbkarta
https://www.teslamotors.com/sv_SE/findus
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Bjornen
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 nov 2015 14:26

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjornen »

Jojje167 skrev:
Nu finns kalmar med på teslas webbkarta
https://www.teslamotors.com/sv_SE/findus
Detsamma i navigatorn. Just premiärladdat utan problem.

Bild
Användarvisningsbild
MartinP
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 okt 2014 08:40
Ort: Åmål/Oslo

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av MartinP »

Är det inget på gång norr om Sundsvall ännu?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jojje167 »

[
MartinP skrev:
Är det inget på gång norr om Sundsvall ännu?
20160716_094657.jpg
Passerade Umeå precis så svängde in till Max och kollade. Inget påbörjat vad jag kunde se
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Skriv svar