Vilken är den bästa sortens laddare?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av Simon »

Min kommun planerar att bygga laddplatser på torget. Jag är bekant med några kommunpolitiker och har fått veta att de kört fast lite i att de funderar på vilken sort de ska välja (det finns ju några varianter s.a.s.).
Jag försökte hjälpa till med att berätta vad jag visste, men det fick mig samtidigt att inse att jag har dålig koll på hur laddningen funkar för andra elbilar än min egen.
Därav frågan: vilken är den bästa laddaren, eller snarare vilka laddare är bra för vilka bilar? (Bra betyder snabb och gratis i det här sammanhanget)

Att supercharger är bäst för Tesla och att CCS respektive Chademo är bäst för övriga märken är givet. Däremot är det ovanligt med kommunala gratisladdare med CCS och Chademotyp.
Däremot finns det en och annan gratis typ 2-kontakt på 22 kW som en Tesla med dubbelladdare kan ta vara på. Och det är inte kattpiss.
Finns det några motsvarande sorters laddning för andra märken?
Vad ska man erbjuda för att bilarnas inbyggda laddare ska bli så effektiva som möjligt?

Om kommunen dumsnålar sig och inte vill erbjuda snabbladdning, vad kan man tipsa dem om för att skadebegränsa så gott det går?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av vigge50 »

Typ2 kontakt funkar i alla elbilar förutom Nissan Leaf som kan använda skarvsladd så om kommunen inte vill sätta upp en snabbladdare med CCS och CHadeMo så är typ2 bra. De flesta elbilar idag kan bara ladda med en fas, alltså max 7,2 kW men jag tror det kommer bli allt vanligare med tre fas så rekomender kommunen att sätta upp några stycken typ2 laddare som kan ladda trefas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av Teslaspolen »

Viktigt att påpeka att Typ-2 stolpar ej är laddare, bara laddplatser. Sådana ska sättas på platser där man stannar ett längre tag; köpcentrum, övernattning och så vidare.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av Hammar »

Vad är kommunens syfte med att erbjuda laddning?
Vem är kunden?
Vilka laddbara bilar kommer att stanna där?
Hur länge kommer de att stå där?
Om det skall vara gratis, hur mycket el kan kommunen tänka sig att ge bort per år?
Hur många parkeringsplatser är kommunen villig att reservera för laddbara bilar just nu?

2/3 av de laddbara bilarna som sälj idag är väl hybrider. Så mest miljönytta just nu vore väl att ordna laddning främst för dem.
Planera hur många och vilka platser som kommunen vill göra till laddplatser på torget både nu, och de närmaste 5 åren. Försök hålla dem samlade på ett ställe.
Förbered så att det är enkelt att expandera antalet platser när ni ändå gräver. Framtidssäkra gör man inte genom att sätta upp laddare, utan genom att ha rör dragna i backen, så att ni lätt kan bygga fler stolpar av den typ son ni anser behövas just då.
Tänk på att det kommer snö i det här landet, så tänk på hur snön plogas på just den parkeringen, så att stolparna inte är i vägen eller att det ligger en snöhög på hälften av någon av laddplatserna.
Lämpar sig några av platserna för att sätta upp snabbladdare? Reservera då 4 platser för sådana om någon aktör vill sätta upp sådana.

Skulle böja med att tänka 3 st Typ-2 stolpar med 2 uttag i varje, där de två uttagen delar på 32A 1-fas. Du får då 6 platser där bilarna får 3,6-7,2 KW.

32A 3-fas är trevligt, men antalet bilar som idag har nytta av dem är begränsat.
Tänk 5 år framåt när du vill ha 10 gånger så många laddare på plats, är kommunen då fortfarande villig att ge bort strömmen?
Jag skulle även överväga att låta 4 laddplatser dela på 32A 1-fas. Den begränsande faktorn kommer nog om ett par år att vara hur mycket ström kommunen är villig att ge bort per år.
LJac
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 feb 2017 08:47

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av LJac »

Tipsa dem att kontakta Norrtälje energi. Norrtälje energi satte upp ABB's snabbladdare för ett par år sedan och det har hela tiden varit gratis att ladda. Snabbladdningsstationen har tre kablar; Chademo ( för Nissan leaf) CCS ( för europeiska bilar såsom BMWi3 ) och typ 2 med 43 kW ( för Zoe) De har statistik på hur mycket som använts per typ , bilmärke och när. I sommar har de kompletterat genom att sätta upp några destinationsladdare som jag inte vet om de har lyckats driftsätta ännu.
Energibolag vinner på lång sikt på att elbilsflottan expanderar, så att sätta upp gratisladdare, särskilt snabbladdare, är företagsekonomiskt fördelaktigt. Om det finns bra tillgång till gratis snabbladdare så minskar räckviddsångesten, och fler människor vågar köpa elbil. Jag kommer sedan ändå ladda hemma i över 90 procent av tiden och därvid betala för elen. Tipsa oxå om www.uppladdning.nu där de kan se var snabbladdare finns, vem som äger dem, om de är gratis etc.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av Swede1 »

Gör som i Dalarna, Sälen, Vansbro, Rättvik etc. Kolla på uppladdning.nu.

En snabbladdare från delta med 100 kw m ccs och chademo och minst en stolpe 2x22 kw precis bredvid.Så centralt som möjligt nära affärer och restauranger. Givetvis gratis. Skylta max 30 min på snabbladdaren och parkering förbud för alla bilar som inte laddar.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e5a1b68713

Vill du toppa batteriet så får du flytta till 22 kw växelström.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Typ2 kontakt funkar i alla elbilar förutom Nissan Leaf som kan använda skarvsladd så om kommunen inte vill sätta upp en snabbladdare med CCS och CHadeMo så är typ2 bra. De flesta elbilar idag kan bara ladda med en fas, alltså max 7,2 kW men jag tror det kommer bli allt vanligare med tre fas så rekomender kommunen att sätta upp några stycken typ2 laddare som kan ladda trefas.
Ja de där men nissan är en halvsanning, om man sätter ett typ 2 uttag (obs utan sladd) så kan även Nissan leaf ladda då de ingår en typ2 till typ 1 sladd till den (vi fick en åtminstone). Om man däremot har fast typ2 sladd så kan Nissan leaf inte ladda.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av e5m1r »

Värnamo har först satt upp stolpar med fasta kablar men sen gått över till stolpar utan kabel
Den senare är bättre då 2 bilar oavsett kontakt kan ladda samtidigt på samma stolpe
Se bara till att det ör trefas och krut i dem minst 22kW uttag
Värnamo har även begränsat maxtiden 4tim får man stå där och det ör fullt tillräckligt för de flesta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av LarsL »

Viktigt att förstå vilka kunderna är. Kommer kunderna stå på platsen under hela dagen (1) eller är det bara fö att rusa in till en mataffär (2). Eller är kunden på genomresa? Det måste redan ut annars blir det svårt att avgöra vad som är bäst.

1. Kunden ska kunden stå där en heldag, tänker stanna mer än 4h typ. Då är det många uttag som gäller, så att alla som behöver ladda kan ansluta. Lastbalancering på 32A och 4 ladduttag (två stolpar) skulle jag rekommendera. Sen är det bara att fortsätta med sådana grupper så länge det finns pengar och utrymme.
Det ska vara Typ 2 uttag, inte sladdar. Dels så kan alla bilar, även Leaf, ansluta bilen till ett uttag med en egen kabel. Dessutom slipper kommunen underhållet då kablarna blir överkörda och misshandlade.

2. Kunden ska in en snabbvända för att handla mat, tänker stanna mindre än 40 minuter. Då är ska det upp någon form av DC laddning, DC är alltså Chademo och CCS, effekt 50kW. Gärna i kombination med en stolpe med Typ 2 uttag på 22kW (32A), för Zoe.

3. Kunden är på genomresa, vill inte alls stanna egentligen. Här är det DC som gäller! Det är alltså Chademo eller CCS, gärna hög effekt men ännu hellre flera stycken. Ja, jag tar hellre två DC laddare på 50kW än en på 100kW. Har en plats två oberoende laddare så är det en plats jag föredrar att stanna på framför ett ställe med en laddare. Även här behövs det ett 22kW Typ2 uttag för Zoe, även om det inte är någon långfärdsbil.
Men framför allt så är kanske inte kommunens torg ett bra ställe för den här typen av laddare. Ett sådan här stopp ska ligga utmed genomfartsvägen så att det går snabbast att svänga in och ladda.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av Simon »

Jag tror den tänkta målgruppen är folk som handlar i affärerna vid torget eller går på gymmet och stannar mindre än en timme. Det är alltså folk som bor i kommunen i första hand, eller som jobbar här och t ex handlar efter jobbet innan de åker hem.
Jag försökte dock påpeka att folk som bor i kommunen tar sig till orten och hem igen på en laddning utan problem. De som är mest beroende av laddning är de som kommer utsocknes ifrån. De behöver chademo och CCS och alla kW som går att uppbåda.
Det finns en kategori till: de som inte kan ladda hemma, t ex för att de bor i lägenhet och har bilen stående på gatan (eller BRF förbjuder elbilsladdning i garaget). De kan behöva parkera på torget med jämna mellanrum, ungefär som att tanka, men om de kan stå över natt räcker det med slöladdning. Kräver dock gångavstånd hem och det är inte alla som har.

Jag har nu fått veta att kommunen pratat med Clever och Fortum om att be dem sätta upp laddare. Det kanske gör det lite troligare att det blir en likströmsladdare, men knappast troligt att det blir gratis. Särskilt Clever är ju betydligt dyrare än att ladda hemma (om man inte har dem som elleverantör).

Ska försöka framföra att det är bättre med kontakter än med kablar åtminstone. Och att det går att framtidssäkra genom att dra rör i marken för framtida el till laddstolpar, även om parkeringsplatserna just på torget redan är lagda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken är den bästa sortens laddare?

Inlägg av LarsL »

Att laddningen kostar mer än hemma är inte bara dåligt. Det får folk att få ars... ta tag i saken och fixa laddning hemma. I slutet av den här omställningen så måste alla ha laddning hemma eller på jobbet. Vi kan inte sitta fast i tanka modellen.
Skriv svar