Uppförandekod Superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av tomla »

Hej
Vilka uppförandekoder finns det vid hantering av kö i supercharge stationer?
Nu ser jag inte att det är ett problem idag, men med mer och mer Teslor så blir det kanske ett kommande problem.
Hur löser man det tex. i Norge?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av danni »

Det mesta känns rätt basic och uppenbart. Träng dig inte före i kön, och kissa inte på stolparna eller andras bilar. Typ.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av e5m1r »

Skräpa inte ner
Använd om möjligt annan par
(Är det nån som laddar på 1A ställ dig inte på 1B om annat ät ledigt)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Feddan »

Och framför allt, använd inte Superchargers som gratis parkering. Har du laddat klart, flytta bilen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av e5m1r »

Ladda inte hellre mer än du behöver om det är kö
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av boreno »

Spela inte Kamferdrops på hög volym med eller utan öppna fönster. Det skadar både din egen bil och andras, dessutom går laddningen långsammare.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av mjwahl »

Använd bara supercharger på långresor när du är långt från homecharging eller destinationscharging.

Var inte en billig Ove-typ som använder supercharger som hemmaladdare.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Jensa »

Bra sammanfattat här ovan! Tillägger att man hanterar kontakten varsamt. Att den på något sätt är trasig är mer vanligt just nu än att den inte är det!
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Märkt att en del inte vet hur de ska kunna hänga upp kontakten korrekt både genom att den legat ner på ett antal SuC och att jag fått informera om hur man hänger upp den.

En annan sak som kanske mer är ett tips för en själv är att inte parkera på ett nummer som redan är upptaget om det finns lediga nummer för att optimera laddningen. Detta har ofta också den positiva konsekvensen att man inte parkerar bilen bredvid någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av manks »

Är en SuC fysiskt trasig i kontakten så felanmäl och ”slå en knut” på laddkabeln så nästa besökare slipper backa in och prova samma trasiga kabel.

Tänk på att göra knuten så att kontakten hänger nedåt och inte riskerar att vattenfyllas.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Oppfinnarn »

danni skrev:
...., och kissa inte på stolparna eller andras bilar. Typ.
Å fan, tur du sa det så man inte gör bort sig vid nästa besök :lol: :lol:
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Jensa »

manks skrev:
Är en SuC fysiskt trasig i kontakten så felanmäl och ”slå en knut” på laddkabeln så nästa besökare slipper backa in och prova samma trasiga kabel.

Tänk på att göra knuten så att kontakten hänger nedåt och inte riskerar att vattenfyllas.
I stort sett alla kontakter har plasten spruckit eller någon bit trillat bort, de byts nog med jämna mellanrum men tycker vi borde ta hand om dem mer varsamt, samt hänga tillbaka dem rätt! Tryck upp handsken i fästet så det "klickar" till.

Att "slå knut" på en superchargerkabel är fysiskt omöjligt, ska absolut inte försöka oss på det, med mer skada som följd :roll: Däremot släcks Tesla logon om den är ur drift!
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att vi inte ska försöka oss på att slå knut på kabeln. Felanmäl så att stolpen slocknar.

Eftersom en del inte klarar av att hänga upp kontakten så trillar den ner och som sagt var så har nästan varje kontakt någon skada. Jag kom till en kontakt som jag inte kunde koppla in i bilen. Det visade sig att en plastbit från kontakten gått av och låg fastkilad i kontakten. Var inga större bekymmer att pilla bort plastbiten och så funkade kontakten igen om än lite trasig i plasten. Viktigt alltså att kontakten hängs upp ordentligt och ibland kan man lösa problemet själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Generalbogge »

boreno skrev:
Spela inte Kamferdrops på hög volym med eller utan öppna fönster. Det skadar både din egen bil och andras, dessutom går laddningen långsammare.
Skyldig på den :P
Lovar att det inte blir Kampferdrops nästa gång däremot. :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Rich-hard2 »

I måndags stod jag i Upplands väsby och laddade. 1A funkade inte så jag ställde mig vid 1B, för resten va upptagna med Tesla Taxi....
Den funkade tills det ställde sig en ny Taxi på 1A, då slutade 1B funka så jag blev helt matt..

Då blev 2a ledig så flyttade mig dit lite lätt irriterad. Brevid mig stod en Taxi och laddade och IDIOTEN TILL TAXI CHAUFFÖR höll på att reconda sin bil samtidigt inne i sina dörrar med en skitig jävla trasa. DUNK!! sa det. Han sämllde upp dörren i sidan på MIN bil när han höll på att putsa.. Drog ner rutan och sa åt honom att "se upp för fan!"
Han bad om ursäkt, men fortsatte "tattar reconda sin bil.. Började bli riktigt irriterad så jag flög ur bilen och sa åt honom att det va ingen jävla recond hall!! Sen gick jag fram till min dörr men såg ingen skada

Då började han ljuga om att hans dörr hade bara tagit i mitt handtag, som nu för tillfället va ute. Eftersom jag nyss klivit ur bilen. Sa åt honom att ta det jävligt lugnt, men han verkade inte fatta. Gick in i bilen igen och då öppnade han min dörr och började anklaga mig för att jag parkerat snett! Jag blev vansinnig och sa åt honom att stänga dörren jävligt snabbt.. Har inte tagit till handgemäng på många år. Men i måndags va det fan nära.

FY fan vad trött jag är på idioter!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av danni »

Generalbogge skrev:
boreno skrev:
Spela inte Kamferdrops på hög volym med eller utan öppna fönster. Det skadar både din egen bil och andras, dessutom går laddningen långsammare.
Skyldig på den :P
Lovar att det inte blir Kampferdrops nästa gång däremot. :D
Jag trodde änglarna fanns, bara, bara i himmelen... Men deeeeeeet... Var innan jag mötte DIIIIIIG!

Sorry, barnen ville lyssna på den hela sommaren. Nu har jag sluppit i ett tag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av blincoln »

danni skrev:
Generalbogge skrev:
boreno skrev:
Spela inte Kamferdrops på hög volym med eller utan öppna fönster. Det skadar både din egen bil och andras, dessutom går laddningen långsammare.
Skyldig på den :P
Lovar att det inte blir Kampferdrops nästa gång däremot. :D
Jag trodde änglarna fanns, bara, bara i himmelen... Men deeeeeeet... Var innan jag mötte DIIIIIIG!
Och sedan kommer musikpolisen in och sjunger "and I caaaant help falling in love with you" till saxsolot.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av danni »

Jag är dock ur askan i elden. Det här är den låt som barnen vill höra mest i bilen just nu:



Den och Sean Banan :o Har jag tur så kan den äldsta av dem önska Laleh eller Adele...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av Surfaren »

Givetvis ska man hänga upp kontakten efter sig. Men allvarligt talat, hur tänkte Tesla med designen av hållaren? Känns som att form gick före funktion där, ganska rejält.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Uppförandekod Superchargers?

Inlägg av tehjimos »

på sommaren kan man se att kabeln segnar till o ramlar ur hållaren om det är varmt och blåser ute, inte ovanligt... då ramlar den i backen och skadas... men finns helt klart exempel på människor som inte ens bryr sig om att fästa upp den eller så vill dom förstöra dom (ej tesla-ägare).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar