Problem vid låg batterinivå
Moderator: Redaktion
Problem vid låg batterinivå
När jag supercharger laddar och batterinivå ligger under 10 km kvarvarande sträcka så startar inte laddningen utan det går upp till 6 kw och sedan ned till 0 igen. Så håller det på mellan 15-40 min innan laddningen kommer igång ordentligt. Någon annan som varit med om detta? Irriterande när man har bråttom!
Re: Problem vid låg batterinivå
Vilken modell, batteristorlek?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Problem vid låg batterinivå
Jag har varit med om det vid 12 km kvar (S 75). Tog bara ett par minuter innan det kom igång i bra fart dock. Har man otur så vill inte laddningen starta alls, så bäst att komma fram med lite marginal om möjligt.
2016 Model S 75
Re: Problem vid låg batterinivå
Har för mig att någon skrivit om att "nyare" bilar (ej tex 85) kan ta lite "extra tid" på sig att dra igång laddningen vid SuC om de har låg nivå när man påbörjar laddningen <10%?
Dvs att de beter sig liknande som du beskriver och att man därför helst ska komma fram till SuC med lite kvar i batteriet.
På min P85 har det alltid funkat även om jag varit ner emot 1-2% någon gång.
Dvs att de beter sig liknande som du beskriver och att man därför helst ska komma fram till SuC med lite kvar i batteriet.
På min P85 har det alltid funkat även om jag varit ner emot 1-2% någon gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Problem vid låg batterinivå
Jag kommer ofta låg till suc. Varit med om några gånger det tagit några minuter men sista gångerna har det varit löjligt länge.
Re: Problem vid låg batterinivå
Kör inte med rangemode !
Du kan inte superladda kall batteri och i värsta fall har du inte tillräckligt kvar för att värma upp batteriet
Du kan inte superladda kall batteri och i värsta fall har du inte tillräckligt kvar för att värma upp batteriet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Problem vid låg batterinivå
Åh det kan vara så jävligt att jag glömt stänga av det! Slog på det för en månad sen då jag hade 10 km batteri och 18 till suc. Stort tack i sådana fall för uppslaget!
Re: Problem vid låg batterinivå
Har exakt samma problem kör samma bil aldrig snål lägeJonas77 skrev:Åh det kan vara så jävligt att jag glömt stänga av det! Slog på det för en månad sen då jag hade 10 km batteri och 18 till suc. Stort tack i sådana fall för uppslaget!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Problem vid låg batterinivå
Var det inte så att man alltid kan ladda med typ 2 eller UMC om detta händer. Räcker med en stund för att få i lite ”startgas” i batteriet, så kan man snabbladda sen.
Problemet är ju känt sedan nåt år och Tesla borde kunna fixa problemet tycker man...
Problemet är ju känt sedan nåt år och Tesla borde kunna fixa problemet tycker man...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Problem vid låg batterinivå
upplevde det i somras med 4km kvar. Bytte till annan SuC och då drog det igång som det skulle. Kanske hade fått lite in i batteriet så den hade dragit igång även på första om jag väntat lite?
Inget fel på första SuC, kom en annan och laddade där med bra fart direkt efter.
Inget fel på första SuC, kom en annan och laddade där med bra fart direkt efter.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Problem vid låg batterinivå
Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Problem vid låg batterinivå
På nya batterier har det med soc och värme i batteriet att göraPontus skrev:Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
På äldre så är det bara batteritemp som spelar in
Du segade inte precis fram så batteriet säkert varmt och kan ta emot supercharging
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Problem vid låg batterinivå
Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Problem vid låg batterinivå
Har för mig att de nya är sega under 10%mati skrev:Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Problem vid låg batterinivå
Så uppträder min iaf.e5m1r skrev:Har för mig att de nya är sega under 10%
Model S P85DL+
Re: Problem vid låg batterinivå
Ja, under 10% blir det segt. Men även kyla verka påverka mer.e5m1r skrev:Har för mig att de nya är sega under 10%mati skrev:Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14