Problem vid låg batterinivå

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av Gustafsson »

Var det inte så att man alltid kan ladda med typ 2 eller UMC om detta händer. Räcker med en stund för att få i lite ”startgas” i batteriet, så kan man snabbladda sen.
Problemet är ju känt sedan nåt år och Tesla borde kunna fixa problemet tycker man...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av Mats »

upplevde det i somras med 4km kvar. Bytte till annan SuC och då drog det igång som det skulle. Kanske hade fått lite in i batteriet så den hade dragit igång även på första om jag väntat lite?
Inget fel på första SuC, kom en annan och laddade där med bra fart direkt efter.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av Pontus »

Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
På nya batterier har det med soc och värme i batteriet att göra
På äldre så är det bara batteritemp som spelar in
Du segade inte precis fram så batteriet säkert varmt och kan ta emot supercharging
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av mati »

Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Har för mig att de nya är sega under 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av mans71 »

e5m1r skrev:
Har för mig att de nya är sega under 10%
Så uppträder min iaf.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Problem vid låg batterinivå

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
mati skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Har för mig att de nya är sega under 10%
Ja, under 10% blir det segt. Men även kyla verka påverka mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar