Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.Svenssons skrev:Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Supercharger Laholm
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger Laholm
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Supercharger Laholm
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.Legato skrev:Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.Svenssons skrev:Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Det känns inte som att man var så noga med hur man la dom i början.
Jag som mest kör mellan Sveriges två största städer ser fram emot Ulricehamn och Norrköping, samt vill extremt gärna ha en i Laxå. Laxå är för mig obegripligt att man inte har en. Få ställen är lika bra att stanna på...
Jag som mest kör mellan Sveriges två största städer ser fram emot Ulricehamn och Norrköping, samt vill extremt gärna ha en i Laxå. Laxå är för mig obegripligt att man inte har en. Få ställen är lika bra att stanna på...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Supercharger Laholm
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.Svenssons skrev:Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.Legato skrev:Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.Svenssons skrev:Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Re: Supercharger Laholm
Laddarna skall naturligtvis inte ligga centralt i städerna och om man inte vill att de ska användas så kan man ju naturligtvis lägga dem i avkrokar på slutet av återvändsgator. Upplands Väsby ligger väl egentligen inte centralt utan bara bra till för resor mellan Arlanda och Stockholm som passar taxibilar bra. Inte samma risk för en laddare som ligger strax utanför Jönköping eller Halmstad t.ex. Skulle den ligga mellan Landvetter och Göteborg skulle det dock bli samma problem där tror jag.vigge50 skrev:Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde? Jag ser de som att flödena längs e6 kommer från/till Malmö och Lund framförallt och då passar Lödde mycket bra, därefter så är de snart Laholm eller Falkenberg och väljer men e4 så är de Toftaholm.Svenssons skrev:
Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Helsingborg hade säkert också fungerat men du hade varit tvungen att placerade den söder om e6/e4 korsningen och där är de väldigt dåligt med bra placeringar förutom då just Löddeköpinge där de finns ett bra köpcenter med OK mat och toalett möjligheter.
Löddeköpinge är dessutom mellan de större städerna vilket göra att man kommer undan mycket laddning av lokala ägare (även om de finns ganska många Tesla ägare i lilla Löddeköpinge)
De som inte täcks in i Skåne av lödde är E22 men där finns numera Kristianstad. Sedan ska de ju byggas en längs med E65 mot ystad, vem som ska använda denna för "långa" resor vet jag inte för kommer man norrifrån kan man ladda i Lödde, kommer man från Blekinge/Småland så åker man via Kristianstad och kommer man från Danmark så borde man klara sig med laddning i Danmark... Övriga orter/städer i Skåne borde klara sig med den laddning mar utgår med från start. Sedan finns de såklart alltid något special fall men jag har svårt att se de generella behovet för långresor.
Sorry om jag hamnade för långt off topic.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger Laholm
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.chaffis75 skrev:Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.Svenssons skrev:Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.chaffis75 skrev:Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger Laholm
Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.chaffis75 skrev:ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.Svenssons skrev:Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.chaffis75 skrev:Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Supercharger Laholm
Nja det vet jag ju inte, jag hade inte uppskattat den omvägen kan jag säga... Speciellt när man ska norrut då man inte ens kan ta motorvägen tillbaka utan måste köra landsväg för att komma norrut på E6. (de finns ingen avfart från E4 västerut till E6 mot norr. Jag ser helt klart Lödde som bättre placering så man slipper denna (om än kort) omväg. Men visst kan man se detta på olika sätt men jag tycker lödde är dåligt placerad som de är idag, den binder faktiskt samman väldigt mycket trafik kan jag som bor i denna region se.zyax skrev:
Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.
Sen hade de personligen inte haft någon större betydelse för mig eftersom jag bor i Lödde.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger Laholm
Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Re: Supercharger Laholm
Informationen på Supercharge.info kommer härifrån...Delta skrev:Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Post 3 i denna tråd:
Tesla rapporterar inget till Supercharge.info.matsm skrev:I Halmstad med RV25 hade helt klart funnits mer faciliteter. Hallarna som är nyöppnat, både McDonalds och MAX samt en dygnet runt öppen Statoil mack.
Men Hallarnas parkering är redan nu trång och känns för liten till det bygget. Markkostnanden om någon alls för Tesla borde bli betydligt billigare i Laholm.
Å andra sidan ligger Mellbystrand på RV24 som går snett Sydost neråt Skåne.
Har skickat mail till supercharge.info nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
I lokaltidningen stod det 20 laddplatser.
När det efterföljande stod på supercharge.info var det 10 stalls, men i förmiddags noterade jag att det ändrats det till 20.
När det efterföljande stod på supercharge.info var det 10 stalls, men i förmiddags noterade jag att det ändrats det till 20.
Re: Supercharger Laholm
Ah. Rygge står som "under construction nu också såg jag. 42 stalls. 62 nya Västkust-SuC coming up med andra ord..
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Supercharger Laholm
I går började man gräva upp asfalten och i dag började man sätta ut betongfundament. Konstruktionsarbeterna på Sveriges största SuC anläggning är igång!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger Laholm
Shit va coolt! Och en dag före det som skrevs i första inlägget dessutom
Om jag inte minns fel så har jag gjort jobb åt ett företag i Laholm, kanske dags att hälsa på snart
Om jag inte minns fel så har jag gjort jobb åt ett företag i Laholm, kanske dags att hälsa på snart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Supercharger Laholm
Jag tog mig friheten att slänga iväg ett mail tipp https://supercharge.info/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Supercharger Laholm
Då var du nummer två kanske... 18:48 gick mitt mail iväg.bylund skrev:Jag tog mig friheten att slänga iväg ett mail tipp https://supercharge.info/
Jag lade med länk till denna tråd också.
Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Construction! Alla redan, fasen va lysande snabbt jobbat av Tesla. Lokal turistattraktion blir det där nu ett tag framöver...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Supercharger Laholm
Man måste tydligen hugga direkt...Svenssons skrev:Då var du nummer två kanske... 18:48 gick mitt mail iväg.
Jag lade med länk till denna tråd också.
Tack, jag satsar på kvantitet.Svenssons skrev:Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger Laholm
Grattis härifrån oxo såklart, men betydligt mer kvalitet än kvantitet jämfört med mig iafbylund skrev:Man måste tydligen hugga direkt...Svenssons skrev:Då var du nummer två kanske... 18:48 gick mitt mail iväg.
Jag lade med länk till denna tråd också.Tack, jag satsar på kvantitet.Svenssons skrev:Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Supercharger Laholm
Jag kan bara informera om att bygglovet för 20 platser stämmer.
Men de har ej fått bygglov än. Antagligen så komner inte byggnämnden i Laholm ens ta beslutet utan det blir ett tjänstemannabeslut.
Ordförande i byggnämnden där sa till mig nyss att invigningen är planerad i december.
Men de har ej fått bygglov än. Antagligen så komner inte byggnämnden i Laholm ens ta beslutet utan det blir ett tjänstemannabeslut.
Ordförande i byggnämnden där sa till mig nyss att invigningen är planerad i december.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Supercharger Laholm
Bygglovet stämmer men det existerar inte?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Supercharger Laholm
Vi ska åka till kontinenten den 7 december. Det kan bli tajt. Synd, för det hade suttit fint med en laddning i Laholm.
Jag skulle på det viset kunna minska antalet laddstopp, åtminstone på vägen ner. Det är prick 30 mil hemifrån, med lätt högerfot och lite tur hade jag kunnat klara den sträckan och hoppat över Falkenberg och därefter Lödde.
Jag skulle på det viset kunna minska antalet laddstopp, åtminstone på vägen ner. Det är prick 30 mil hemifrån, med lätt högerfot och lite tur hade jag kunnat klara den sträckan och hoppat över Falkenberg och därefter Lödde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14