Supercharger Laholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av kangru »

MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av leiflodde »

kangru skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?
Finns Clevver på Statoil i JKP
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Kulingen »

MSO skrev:
Svenssons skrev:
MSO skrev:

Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Jag finns i Västervik, plus gratis 11kW uttag vid lasarettet. Kostnad dagtid parkeringsbiljett
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
Min bil är nog en med den lägre räckvidden av alla Model S/X och den klarar 34 mil men i 70-80 då och det är inte särskilt mycket motorväg mellan Jönköping och Västervik. Det är väl främst 2+1 i 70-80 på den vägen men visst krävs det att man startar med 100%, inga problem att stå stilla i 5-10 timmar dock. Bilen tappar ju inte alls mycket under den tiden om det inte är så att man pollar bilen var 5:e sekund eller har klimatanläggningen igång då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av bladh »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Vimmerby? :lol:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Håller inte med. Tesla har ändliga resurser vad gäller pengar. Marken i Mellbystrand är billigare än vid Hallarna i Halmstad. Dessutom är det bättre utbyggnadsmöjligheter i Mellbystrand. Det kan vara så att det är rent av billigare att bygga både i Markaryd och Mellbystrand än enbart i Halmstad. Det blir också bättre balans mellan Falkenberg och Lödde. Vid Hallarna bor det uppskattningsvis 5-10 gånger flera människor varav väldigt många i hyreslägengeter som saknar laddmöjlignet. Risken är påtaglig att många individer "hemmaladdar" vid en SuC vilket inte är avsikten.

Jag håller däremot med om att det är dax för Västra Götalands inland och Småland nu, Tesla måste inse att det skyndsamt behövs ett par anläggningar i vardera områden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
Det behövs SuC längst RV27 synd att Borås inte blev av
Kanske Gislaved? Värnamo? Båda korsar andra större vägar och skulle lösa många problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Henrik Torphammar »

Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av HelectriC »

Henrik Torphammar skrev:
Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
En liten korrektur, det har aldrig gått ut brev till de som laddar mycket pga att de reser mycket/långt. De som har fått brev är de som laddat i närheten av sina hem, dvs använder SuC för sina dagliga kilometer och det har ju aldrig varit tanken.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Foluke »

zyax skrev:
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Foluke skrev:
zyax skrev:
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Jag behöver verkligen inte en i Växjö, jag behöver dock en någonstans på vägen till Göteborg om jag ska dit och vända vilket händer. Jag måste inte bara prata i egen sak när jag sågar Teslas utbyggnadsstrategi för södra Sverige.

Har åter skickat mejl till Teslas ServiceHelpEU@tesla.com som kunnat vidarebefordra mina tankar till de som arbetar med Superchargerutbyggnaden. Jag tror att det gör skillnad att påpeka att de gör fel när de placerar Supercharger i Laholm och Ulricehamn när de kunde fått en mycket bättre effekt bara några mil bort!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Rv27 är problemet som tesla borde lösa och de kunde de med en SuC i borås men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Det är ju i princip hela sydöstra Sverige som Tesla retar med de placeringar som gjorts eller görs. Tänker just på Toftaholm, Laholm och Ulricehamn. Hade dessa bara placerats ett par mil annorlunda hade många fler kunnat ha bra nytta av dem samtidigt som det inte hade varit direkt negativt för de som kan nyttja dagens placering. Av alla laddare söder om Uddevalla så är det endast Kalmar och Kristianstad som ligger på plats där mer än en väg går igenom och därmed servar mer än en väg.

Jung servar endast E20, en mil sydväst kommer korsande väg 47 vilket betyder 2 mils omväg ToR.
Ulricehamn servar endast väg 40. 3,5 mil västerut så hade även väg 27, 41 och 42 haft nytta av den. 4,5 mil österut så hade även E4:an och 47 kunnat dra nytta av den.
Ödeshög servar endast E4. Placering 3,5 mil nordost hade även servat väg 32.
Falkenberg, Laholm och Löddeköping servar endast E6. Mellan Falkenberg och Laholm ligger Halmstad som skulle hjälpa väg 25. 2 mil söder om Löddeköping så hade en SuC hjälpt både E6 och E22.
Tindered servar endast E22, en mil söderut så hade även väg 35 haft nytta av den.
Toftaholm servar endast E4, ett par mil från antingen korsande väg 27 norrut eller ett par mil från korsande väg 25 söderut.

Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Det skumma är att detta borde kunna beräknas på de som har Tesla i Göteborg resp. sydöstra Sverige åker jävligt lustiga rutter när de ska besöka platser. Jag hoppas verkligen inte att Tesla gör det här medvetet eftersom det är ren och skär idioti att ta omvägar till ställen om man inte absolut måste göra så.

I maj fick jag följande svar från Tesla
Hej Martin,
Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.
Tack!
För det första är det ju en lam ursäkt att man skulle ha möjlighet att ta en omväg, för jag tycker liksom inte det är ett säljargument att sälja in Tesla eller elbilar på att åka omvägar! Alternativet med Chademo är väl helt OK egentligen förutsatt att man inte får stå där i flera timmar för att klara en tur och returresa när man inte har laddning i Göteborg t ex.

Som de säger finns det säkerligen något underliggande problem, men då borde de vara öppna med detta och säga var problemet ligger så kan Värnamo och Ljungby dessutom få skämmas lite om det varit bygglovsproblem som de stått för (vilket jag betvivlar, speciellt i Värnamo).

Vad det gäller trafik så finns det argumentet inte alls när det finns fler Superchargers längs E4 inom rimliga gränser. Att Toftaholm skulle träffa fler bilar än Värnamo är ren BS.

EDIT: Jag ska lägga ner gnällandet nu, det räcker, hade Tesla kompenserat allt med en Supercharger i Värnamo hade jag varit helt tyst för övrigt, det är den ultimata placeringen för i princip alla ställen jag åker till (plus att för andra är Växjö en bra placering).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Remuz »

Det känns inte som att man var så noga med hur man la dom i början.

Jag som mest kör mellan Sveriges två största städer ser fram emot Ulricehamn och Norrköping, samt vill extremt gärna ha en i Laxå. Laxå är för mig obegripligt att man inte har en. Få ställen är lika bra att stanna på...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Laddarna skall naturligtvis inte ligga centralt i städerna och om man inte vill att de ska användas så kan man ju naturligtvis lägga dem i avkrokar på slutet av återvändsgator. Upplands Väsby ligger väl egentligen inte centralt utan bara bra till för resor mellan Arlanda och Stockholm som passar taxibilar bra. Inte samma risk för en laddare som ligger strax utanför Jönköping eller Halmstad t.ex. Skulle den ligga mellan Landvetter och Göteborg skulle det dock bli samma problem där tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar