Supercharger Laholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Remuz »

Det känns inte som att man var så noga med hur man la dom i början.

Jag som mest kör mellan Sveriges två största städer ser fram emot Ulricehamn och Norrköping, samt vill extremt gärna ha en i Laxå. Laxå är för mig obegripligt att man inte har en. Få ställen är lika bra att stanna på...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Laddarna skall naturligtvis inte ligga centralt i städerna och om man inte vill att de ska användas så kan man ju naturligtvis lägga dem i avkrokar på slutet av återvändsgator. Upplands Väsby ligger väl egentligen inte centralt utan bara bra till för resor mellan Arlanda och Stockholm som passar taxibilar bra. Inte samma risk för en laddare som ligger strax utanför Jönköping eller Halmstad t.ex. Skulle den ligga mellan Landvetter och Göteborg skulle det dock bli samma problem där tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde? Jag ser de som att flödena längs e6 kommer från/till Malmö och Lund framförallt och då passar Lödde mycket bra, därefter så är de snart Laholm eller Falkenberg och väljer men e4 så är de Toftaholm.
Helsingborg hade säkert också fungerat men du hade varit tvungen att placerade den söder om e6/e4 korsningen och där är de väldigt dåligt med bra placeringar förutom då just Löddeköpinge där de finns ett bra köpcenter med OK mat och toalett möjligheter.
Löddeköpinge är dessutom mellan de större städerna vilket göra att man kommer undan mycket laddning av lokala ägare (även om de finns ganska många Tesla ägare i lilla Löddeköpinge)

De som inte täcks in i Skåne av lödde är E22 men där finns numera Kristianstad. Sedan ska de ju byggas en längs med E65 mot ystad, vem som ska använda denna för "långa" resor vet jag inte för kommer man norrifrån kan man ladda i Lödde, kommer man från Blekinge/Småland så åker man via Kristianstad och kommer man från Danmark så borde man klara sig med laddning i Danmark... Övriga orter/städer i Skåne borde klara sig med den laddning mar utgår med från start. Sedan finns de såklart alltid något special fall men jag har svårt att se de generella behovet för långresor.
Sorry om jag hamnade för långt off topic.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.

Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.

Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.
Nja det vet jag ju inte, jag hade inte uppskattat den omvägen kan jag säga... Speciellt när man ska norrut då man inte ens kan ta motorvägen tillbaka utan måste köra landsväg för att komma norrut på E6. (de finns ingen avfart från E4 västerut till E6 mot norr. Jag ser helt klart Lödde som bättre placering så man slipper denna (om än kort) omväg. Men visst kan man se detta på olika sätt men jag tycker lödde är dåligt placerad som de är idag, den binder faktiskt samman väldigt mycket trafik kan jag som bor i denna region se.
Sen hade de personligen inte haft någon större betydelse för mig eftersom jag bor i Lödde.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Informationen på Supercharge.info kommer härifrån...

Post 3 i denna tråd:
matsm skrev:
I Halmstad med RV25 hade helt klart funnits mer faciliteter. Hallarna som är nyöppnat, både McDonalds och MAX samt en dygnet runt öppen Statoil mack.
Men Hallarnas parkering är redan nu trång och känns för liten till det bygget. Markkostnanden om någon alls för Tesla borde bli betydligt billigare i Laholm.
Å andra sidan ligger Mellbystrand på RV24 som går snett Sydost neråt Skåne.

Har skickat mail till supercharge.info nu. :)
Tesla rapporterar inget till Supercharge.info.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

I lokaltidningen stod det 20 laddplatser.
När det efterföljande stod på supercharge.info var det 10 stalls, men i förmiddags noterade jag att det ändrats det till 20.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av MSO »

Ah. Rygge står som "under construction nu också såg jag. 42 stalls. 62 nya Västkust-SuC coming up med andra ord.. :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

I går började man gräva upp asfalten och i dag började man sätta ut betongfundament. Konstruktionsarbeterna på Sveriges största SuC anläggning är igång! :D :D :D
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Laartur »

Här kommer lite bilderBild
IMG_0100.JPG
IMG_0101.JPG

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Bjelke »

Shit va coolt! Och en dag före det som skrevs i första inlägget dessutom :)
Om jag inte minns fel så har jag gjort jobb åt ett företag i Laholm, kanske dags att hälsa på snart :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av bylund »

Jag tog mig friheten att slänga iväg ett mail tipp https://supercharge.info/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jag tog mig friheten att slänga iväg ett mail tipp https://supercharge.info/
Då var du nummer två kanske... ;) 18:48 gick mitt mail iväg.

Jag lade med länk till denna tråd också.
Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av matsm »

Construction! Alla redan, fasen va lysande snabbt jobbat av Tesla. Lokal turistattraktion blir det där nu ett tag framöver... :)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Då var du nummer två kanske... ;) 18:48 gick mitt mail iväg.
Jag lade med länk till denna tråd också.
Man måste tydligen hugga direkt...
Svenssons skrev:
Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
Tack, jag satsar på kvantitet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Då var du nummer två kanske... ;) 18:48 gick mitt mail iväg.
Jag lade med länk till denna tråd också.
Man måste tydligen hugga direkt...
Svenssons skrev:
Grattis till nummer 6000 också! Nu är Danni inte ensam där på sextusentalet.
Tack, jag satsar på kvantitet.
Grattis härifrån oxo såklart, men betydligt mer kvalitet än kvantitet jämfört med mig iaf :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Anders77 »

Jag kan bara informera om att bygglovet för 20 platser stämmer.

Men de har ej fått bygglov än. Antagligen så komner inte byggnämnden i Laholm ens ta beslutet utan det blir ett tjänstemannabeslut.

Ordförande i byggnämnden där sa till mig nyss att invigningen är planerad i december.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av bylund »

Bygglovet stämmer men det existerar inte?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av mati »

Vi ska åka till kontinenten den 7 december. Det kan bli tajt. Synd, för det hade suttit fint med en laddning i Laholm.
Jag skulle på det viset kunna minska antalet laddstopp, åtminstone på vägen ner. Det är prick 30 mil hemifrån, med lätt högerfot och lite tur hade jag kunnat klara den sträckan och hoppat över Falkenberg och därefter Lödde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar