Sida 1 av 4

Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 07:38
av matsm
Halmstad Superchargern placering verkar bli Mellby Center i närliggande Laholm istället!

Lite förvånad blir man när man bläddrar i lokaltidningen och hittar nyhet om Tesla...
http://www.hallandsposten.se/nyheter/la ... -1.4792673

Bara 18 km söderut på E6 räknat från köpcenter Hallarna i Halmstad (gamla Eurostop).
Mellby har ett McDonalds som är öppet till kl 23 samt ICA Maxi och ett mindre köpcentrum.
20 platser, kanon! Tesla optimistisk byggstart 15 november, vi får se ;)

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 07:51
av vigge50
20 stycken låter riktigt bra, hjälper till när Normännen ska söderut.
Tesla verkar inte vilja hjälpa till i västlig/östlig riktning, hade varit bättre att ha den nära RV25.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 08:27
av matsm
I Halmstad med RV25 hade helt klart funnits mer faciliteter. Hallarna som är nyöppnat, både McDonalds och MAX samt en dygnet runt öppen Statoil mack.
Men Hallarnas parkering är redan nu trång och känns för liten till det bygget. Markkostnanden om någon alls för Tesla borde bli betydligt billigare i Laholm.
Å andra sidan ligger Mellbystrand på RV24 som går snett Sydost neråt Skåne.

Har skickat mail till supercharge.info nu. :)

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 09:53
av frippe
vigge50 skrev:
20 stycken låter riktigt bra, hjälper till när Normännen ska söderut.
Tesla verkar inte vilja hjälpa till i västlig/östlig riktning, hade varit bättre att ha den nära RV25.
Laganstoppet med laddare hade varit bättre att ha i Ljungby, då hade det täckt både de som färdas norr-söder på E4 som de som färdas öst-väst på Rv25. Men där kanske avståndet till Ödeshög och Löddeköping var det som spelade störst roll vid placeringen.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 10:01
av vigge50
frippe skrev:
vigge50 skrev:
20 stycken låter riktigt bra, hjälper till när Normännen ska söderut.
Tesla verkar inte vilja hjälpa till i västlig/östlig riktning, hade varit bättre att ha den nära RV25.
Laganstoppet med laddare hade varit bättre att ha i Ljungby, då hade det täckt både de som färdas norr-söder på E4 som de som färdas öst-väst på Rv25. Men där kanske avståndet till Ödeshög och Löddeköping var det som spelade störst roll vid placeringen.
Det håller jag helt klart med om men jag vet inte hur många gånger vi har haft den diskussionen uppe här och nu handlar det också om en ny laddare på västkusten.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 10:17
av LarsL
Det kanske finns en tanke med att inte lägga Superchargers vid köpcentrum typ Torp... Tesla kanske lär sig?

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 11:16
av Svenssons
Sydöstra Sverige ligger helt klart inte på Teslas favoritlista för de som vill köra i öst-västlig riktning från sydöstra Sverige...

Toftaholm - 4 mils omväg
Ulricehamn - 2-5 mils omväg
Laholm - 5 mils omväg

Istället för Toftaholm hade antingen Ljungby eller Värnamo hade varit mycket bättre placering.
Istället för Ulricehamn hade Borås varit mycket bättre placering.
Istället för Laholm hade Halmstad varit mycket bättre placering.

Kan det vara så att Tesla slagit samma Halmstad och Markaryd till Laholm? En ny SuC i Markaryd känns ju lite nära nu. Det är 4 mil emellan, ungefär samma avstånd som omvägen för samtliga SuC, befintliga som nya, för de som kör till och från sydöstra Sverige...

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 11:34
av Henrik Torphammar
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 11:45
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 12:22
av frippe
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Moheda? :lol:

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 13:04
av Generalbogge
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Håller fullständigt med. Växjö känns som en av de mest självklara placeringarna för nästkommande nya SuC-ställe i Sverige.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 14:52
av Hedman
Trist att den inte placerades vid köpcentrumet Hallarna i Halmstad givet besöksmål samtidigt som bilen fylls upp för hemfärd.......

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 16:12
av Laartur
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 16:22
av Svenssons
Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)
Bor i Kalmar och skulle varit gladare om SuC i Kalmar skulle varit i Växjö istället. Förstår dock vitsen med den i Kalmar med tanke på att det då den kom upp inte fanns någon SuC mellan Nyköping och Löddeköping samt att Kalmar fångar upp alla turister på Öland. Själv hade jag dock haft bra mycket mer nytta av en i Växjö och jag har använt de Chademo som finns i Växjö/Värnamo/Landvetter mer än SuC i Kalmar. Har väl bara varit 3-4 gånger som jag verkligen har behövt ladda i Kalmar. Hels vill man ju ha en SuC 10-15 mil ifrån där man bor.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 16:24
av MSO
Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)
Varför då? Inte användbart över huvud taget med en SuC 5km hemifrån kan jag tycka...
Om man inte vill sitta där och snikladda för en förtjänst på ca 50kr i timmen vs att ladda hemma. Och dessutom slita på packet mer än nödvändigt.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 16:30
av MSO
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:

Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 17:00
av Svenssons
MSO skrev:

Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:

Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde
Kommande Ulricehamn skulle väl hjälpa där? Dock hade det helt klart varit bättre med en i Borås och en i Jönköping. Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil och sedan finns Edsbruk norr därom. Ulricehamn-Västervik är 22 mil.

Lagan är ju ett antal mils omväg om du ska sydöst men vist går det att köra helt på SuC vilket inte funkar rakt öst om Götet innan Ulricehamn.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 17:50
av hanty
Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)Skicka
Kan ju verka helt onödigt för dem som bor i villa och fixat 11kW laddning hemma att ha en SuC nästgårds men har man bara tillgång till 10-16A enfas när man bor i lägenhet vara guld värt vid enstaka tillfällen.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 22:16
av Henrik Torphammar
hanty skrev:
Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
Jag har hört detta också. Även pratat med Ljungby ett par gånger och de hävdar motsatsen. Svårt att veta vad man skall tro men saken är säker att ingen vänder kappan snabbare än Tesla.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 03 nov 2017 23:45
av MSO
Svenssons skrev:
MSO skrev:

Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där

Re: Supercharger Laholm

Postat: 04 nov 2017 00:24
av Svenssons
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.

Re: Supercharger Laholm

Postat: 04 nov 2017 10:21
av kangru
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?

Re: Supercharger Laholm

Postat: 04 nov 2017 15:11
av leiflodde
kangru skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?
Finns Clevver på Statoil i JKP

Re: Supercharger Laholm

Postat: 04 nov 2017 16:21
av Kulingen
MSO skrev:
Svenssons skrev:
MSO skrev:

Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Jag finns i Västervik, plus gratis 11kW uttag vid lasarettet. Kostnad dagtid parkeringsbiljett

Re: Supercharger Laholm

Postat: 04 nov 2017 20:18
av e5m1r
Svenssons skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0