Supercharger Laholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Henrik Torphammar »

Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av HelectriC »

Henrik Torphammar skrev:
Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
En liten korrektur, det har aldrig gått ut brev till de som laddar mycket pga att de reser mycket/långt. De som har fått brev är de som laddat i närheten av sina hem, dvs använder SuC för sina dagliga kilometer och det har ju aldrig varit tanken.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Foluke »

zyax skrev:
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Foluke skrev:
zyax skrev:
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Jag behöver verkligen inte en i Växjö, jag behöver dock en någonstans på vägen till Göteborg om jag ska dit och vända vilket händer. Jag måste inte bara prata i egen sak när jag sågar Teslas utbyggnadsstrategi för södra Sverige.

Har åter skickat mejl till Teslas ServiceHelpEU@tesla.com som kunnat vidarebefordra mina tankar till de som arbetar med Superchargerutbyggnaden. Jag tror att det gör skillnad att påpeka att de gör fel när de placerar Supercharger i Laholm och Ulricehamn när de kunde fått en mycket bättre effekt bara några mil bort!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Rv27 är problemet som tesla borde lösa och de kunde de med en SuC i borås men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Retar det bara Växjö-bor så är det väl helt ok, det är totalt omöjligt för Tesla att vara alla till lags, men just nu retar ju utbyggnaderna också dig och andra i området.
Det är ju i princip hela sydöstra Sverige som Tesla retar med de placeringar som gjorts eller görs. Tänker just på Toftaholm, Laholm och Ulricehamn. Hade dessa bara placerats ett par mil annorlunda hade många fler kunnat ha bra nytta av dem samtidigt som det inte hade varit direkt negativt för de som kan nyttja dagens placering. Av alla laddare söder om Uddevalla så är det endast Kalmar och Kristianstad som ligger på plats där mer än en väg går igenom och därmed servar mer än en väg.

Jung servar endast E20, en mil sydväst kommer korsande väg 47 vilket betyder 2 mils omväg ToR.
Ulricehamn servar endast väg 40. 3,5 mil västerut så hade även väg 27, 41 och 42 haft nytta av den. 4,5 mil österut så hade även E4:an och 47 kunnat dra nytta av den.
Ödeshög servar endast E4. Placering 3,5 mil nordost hade även servat väg 32.
Falkenberg, Laholm och Löddeköping servar endast E6. Mellan Falkenberg och Laholm ligger Halmstad som skulle hjälpa väg 25. 2 mil söder om Löddeköping så hade en SuC hjälpt både E6 och E22.
Tindered servar endast E22, en mil söderut så hade även väg 35 haft nytta av den.
Toftaholm servar endast E4, ett par mil från antingen korsande väg 27 norrut eller ett par mil från korsande väg 25 söderut.

Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Det skumma är att detta borde kunna beräknas på de som har Tesla i Göteborg resp. sydöstra Sverige åker jävligt lustiga rutter när de ska besöka platser. Jag hoppas verkligen inte att Tesla gör det här medvetet eftersom det är ren och skär idioti att ta omvägar till ställen om man inte absolut måste göra så.

I maj fick jag följande svar från Tesla
Hej Martin,
Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.
Tack!
För det första är det ju en lam ursäkt att man skulle ha möjlighet att ta en omväg, för jag tycker liksom inte det är ett säljargument att sälja in Tesla eller elbilar på att åka omvägar! Alternativet med Chademo är väl helt OK egentligen förutsatt att man inte får stå där i flera timmar för att klara en tur och returresa när man inte har laddning i Göteborg t ex.

Som de säger finns det säkerligen något underliggande problem, men då borde de vara öppna med detta och säga var problemet ligger så kan Värnamo och Ljungby dessutom få skämmas lite om det varit bygglovsproblem som de stått för (vilket jag betvivlar, speciellt i Värnamo).

Vad det gäller trafik så finns det argumentet inte alls när det finns fler Superchargers längs E4 inom rimliga gränser. Att Toftaholm skulle träffa fler bilar än Värnamo är ren BS.

EDIT: Jag ska lägga ner gnällandet nu, det räcker, hade Tesla kompenserat allt med en Supercharger i Värnamo hade jag varit helt tyst för övrigt, det är den ultimata placeringen för i princip alla ställen jag åker till (plus att för andra är Växjö en bra placering).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10273
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Remuz »

Det känns inte som att man var så noga med hur man la dom i början.

Jag som mest kör mellan Sveriges två största städer ser fram emot Ulricehamn och Norrköping, samt vill extremt gärna ha en i Laxå. Laxå är för mig obegripligt att man inte har en. Få ställen är lika bra att stanna på...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Det verkar som Tesla nästan medvetet placerar laddstationer så att endast en väg har nytta av dem, några andra undantag är Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå och Skellefteå.
Fast det är ju ingen lätt optimering att göra... Hade de tex flyttat ödeshög 3 mil norrut så hade avståndet till Göteborg blivit för stort. Som jag förstått det så har man haft ambitionen att alla Teslor ska klara avstånden mellan laddarna och då får inte maxavståndet vara mer än 21-22 mil som det är idag.
Om man verkligen tänkt bygga Superchargers optimalt för Sverige och har en långsiktig plan så är det inte så svårt. Har man endast kriteriet med maxavståndet på 22 mil för alla utan att bry sig om omvägar för att nå dessa laddare så är inte heller detta svårt. Svårt blir det när man mixar dessa kriterier. Som det är nu så finns ingen optimerad laddare för de i sydöstra Sverige som ska köra öst-väst utan att behöva köra flera mil i omväg.

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag kan förstå din tanke men skulle risken inte då vara hög att vi hade haft en liknande tråd som den för Upplands Väsby även för de SuC? Om man inte ska ha de vid storstäderna så missar man ofta korsningar av större vägar eftersom dessa ofta sker vid större orter.
Laddarna skall naturligtvis inte ligga centralt i städerna och om man inte vill att de ska användas så kan man ju naturligtvis lägga dem i avkrokar på slutet av återvändsgator. Upplands Väsby ligger väl egentligen inte centralt utan bara bra till för resor mellan Arlanda och Stockholm som passar taxibilar bra. Inte samma risk för en laddare som ligger strax utanför Jönköping eller Halmstad t.ex. Skulle den ligga mellan Landvetter och Göteborg skulle det dock bli samma problem där tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:

Hade jag valt platser så hade jag valt Linköping, Jönköping, Helsingborg och Halmstad istället för Ödeshög, Toftaholm, Löddeköping och Falkenberg. Fortfarande max 22 mil från närmaste SuC och funkar lika bra för trafik söderut från Oslo/Stockholm. Förutom att serva enbart trafik från huvudstäderna hade man dock även täckt upp många andra anslutningsvägar.
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde? Jag ser de som att flödena längs e6 kommer från/till Malmö och Lund framförallt och då passar Lödde mycket bra, därefter så är de snart Laholm eller Falkenberg och väljer men e4 så är de Toftaholm.
Helsingborg hade säkert också fungerat men du hade varit tvungen att placerade den söder om e6/e4 korsningen och där är de väldigt dåligt med bra placeringar förutom då just Löddeköpinge där de finns ett bra köpcenter med OK mat och toalett möjligheter.
Löddeköpinge är dessutom mellan de större städerna vilket göra att man kommer undan mycket laddning av lokala ägare (även om de finns ganska många Tesla ägare i lilla Löddeköpinge)

De som inte täcks in i Skåne av lödde är E22 men där finns numera Kristianstad. Sedan ska de ju byggas en längs med E65 mot ystad, vem som ska använda denna för "långa" resor vet jag inte för kommer man norrifrån kan man ladda i Lödde, kommer man från Blekinge/Småland så åker man via Kristianstad och kommer man från Danmark så borde man klara sig med laddning i Danmark... Övriga orter/städer i Skåne borde klara sig med den laddning mar utgår med från start. Sedan finns de såklart alltid något special fall men jag har svårt att se de generella behovet för långresor.
Sorry om jag hamnade för långt off topic.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.

Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Kanske en detalj men varför skulle Helsingborg vara bättre än Lödde?
Min tanke med Helsingborg är att denna ersätter Löddeköping, Markaryd och Toftaholm. En laddare vid Helsingborg skulle vara till gagn för både E4 och E6 utan att det blir allt för långt avstånd till t.ex. Jönköping. Alternativt skulle man kunna ersätta Helsingborg med en i Markaryd och en söder om Malmö. Då hade man kunnat fånga upp alla som kommer från Europa och ska till sydöstra Sverige... Idag kan man tvingas att köra en omväg på några mil för att ladda i Löddeköping om man bor i sydöstra Sverige, precis som Toftaholm, Laholm och Ulricehamn och inte tänker på den i Kastrup som inte kommer upp i bilen.
ok.. förstår din tanke.. men jag tror du missar lite vilka vägar man väljer i Skåne... Extremt mycket trafik koncentreras till E6 (vía E22 och E65) även för de som bor ganska långt österut i Skåne och om man nu sneddar över Skåne (vilket de är jag tror du tänker) så skulle jag säga att du sneddar så man hamnar längre norrut än Helsingborg innan du kommer på E4 eller E6.

Nu vet jag inte hur bra du känner till E6 men de är så att Lödde har väldigt gott om ytor (vilket säkert påverkar pris för marken också) där man kan ha en SUC jämfört med om du närmar dig Helsingborg, detta var nog också avgörande för Tesla tror jag.
Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

Hyllinge lär inte vara så himla dyrt markmässigt och väldigt liten omväg för E6 och väldigt stora ytor nu när Väla tagit över större delen av handeln.
Nja det vet jag ju inte, jag hade inte uppskattat den omvägen kan jag säga... Speciellt när man ska norrut då man inte ens kan ta motorvägen tillbaka utan måste köra landsväg för att komma norrut på E6. (de finns ingen avfart från E4 västerut till E6 mot norr. Jag ser helt klart Lödde som bättre placering så man slipper denna (om än kort) omväg. Men visst kan man se detta på olika sätt men jag tycker lödde är dåligt placerad som de är idag, den binder faktiskt samman väldigt mycket trafik kan jag som bor i denna region se.
Sen hade de personligen inte haft någon större betydelse för mig eftersom jag bor i Lödde.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Noterar nu att enligt supercharge.info blir denna SuC Sveriges hittills största med 20 laddplatser. Man tycker tydligen att placeringen utmed den trafiktätaste väg E6 är optimal till skillnad från majoriteten av forumets skribenter. Personligen häller jag med Tesla. Ganska bekvämt att få så många laddplatser 2 km hemifrån!
Informationen på Supercharge.info kommer härifrån...

Post 3 i denna tråd:
matsm skrev:
I Halmstad med RV25 hade helt klart funnits mer faciliteter. Hallarna som är nyöppnat, både McDonalds och MAX samt en dygnet runt öppen Statoil mack.
Men Hallarnas parkering är redan nu trång och känns för liten till det bygget. Markkostnanden om någon alls för Tesla borde bli betydligt billigare i Laholm.
Å andra sidan ligger Mellbystrand på RV24 som går snett Sydost neråt Skåne.

Har skickat mail till supercharge.info nu. :)
Tesla rapporterar inget till Supercharge.info.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

I lokaltidningen stod det 20 laddplatser.
När det efterföljande stod på supercharge.info var det 10 stalls, men i förmiddags noterade jag att det ändrats det till 20.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av MSO »

Ah. Rygge står som "under construction nu också såg jag. 42 stalls. 62 nya Västkust-SuC coming up med andra ord.. :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

I går började man gräva upp asfalten och i dag började man sätta ut betongfundament. Konstruktionsarbeterna på Sveriges största SuC anläggning är igång! :D :D :D
Skriv svar