Ladda vid resa till Göteborg

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av 12man »

Har inte med ladda att göra, men försök att få tillgång till appen, de kan ju logga in dig när du hämtar den och sen logga ut dig vid återlämnandet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Jojo »

Under kontorstid kan Du ladda på Teslas servicecenter i Mölndal. Har ni bestämt, vilken väg ni ska ta? Om Du kör E4:an via Jönköping kan Du ladda vid Ödeshög på Supercharger, eventuellt 'fylla på' i Ulricehamn (Type 2 vid Ulricehamns Energi, gratis) eller vid OK-macken vid Landvetter (Type 2, varit gratis tidigare åtminstone). Sedan klarar Du helgen i Götet och kan använda samma laddarna vid returresan.
Åker Du via E6:an kan Du på ditresan ladda vid Supercharger i Ljung och klarar Dig hela helgen i stan. Kanske har ert övernattningsställe ett vanligt uttag att låna? Då kan Du ladda på lite under tiden ni sover.
Trevlig resa!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kulingen »

Ken1 skrev:
Vi åker från Stockholm (södra).
Tack för erbjudandet om laddning oscfor. Uppskattat, men tror inte vi ska dit denna gång.
Verkar inte vara med någon Chademoadapter tyvärr. Ska se om nån här på jobbet är villig att låna ut en typ2 kabel. Det finns dom med fasta kablar också? Eller förstod jag fel på uppladdning.nu? Men alla verka dock vara en bit ifrån.
Åk vägen över Örebro istället du tar av E4 i Södertälje då passerar du en snabbladdare mellan Värnen och Vättern, denna väg tar ungefär lika lång tid. då löser sig allt.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Denna har jag hittat som man kan hyra Tesla via i Stockholm: https://www.avis.se/hyrbilserbjudanden/ ... esta-tesla
Kanske finns fler?

Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Jojo »

Ken1 skrev:
Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Vägen är betydligt sämre, men om Du inte behöver skynda... Du vill ju uppleva bilen, eller hur? Bilen i länken Du angav är en 90, då räcker det gott och väl med laddning innan Du åker in i stan och Du kommer nog ha adekvat marginal att klara Dig tillbaka också.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av e5m1r »

Låna en chademo adapter så är det lugnt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Jojo skrev:
Ken1 skrev:
Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Vägen är betydligt sämre, men om Du inte behöver skynda... Du vill ju uppleva bilen, eller hur? Bilen i länken Du angav är en 90, då räcker det gott och väl med laddning innan Du åker in i stan och Du kommer nog ha adekvat marginal att klara Dig tillbaka också.
Ja, E20 är en skitväg. Stora sträckor är det bara 80-väg, och det är oftast ganska mycket trafik dessutom. Men SuC i Jung ligger bara 10 mil från Göteborg och man kan alltid ta sig tillbaka dit. Fördelen med att vägen är så kass är att man inte kan/får köra så fort heller. Det är bra för räckvidden. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Tjell »

Om du vill så kan ni titta in hos oss (en kvart söder om Vårgårda) och låna med dig vår typ2-kabel och ChaDeMo-adapter!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av hanty »

Får du bara med dig en typ 2 kabel finns det goda laddmöjligeter i Gbg nu förtiden, tex i Parkeringshuset Nordstan finns minst 20 laddplatser som minst ger 5,5 mil/t ( senast jag var där var dock alla 20 upptagna).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kullen »

Hej,

Jag bor strax söder om Hovås. Om du vill får du låna mitt 3-fas uttag = ca 6 mil per timma.
Annat tips är Kungsmässan (i Kungsbacka) som har två fungerande (plus en trasig) Teslaladdare som också ger ca 6 mil per timma.

// Jonas
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av oscfor »

Ken1 skrev:
Denna har jag hittat som man kan hyra Tesla via i Stockholm: https://www.avis.se/hyrbilserbjudanden/ ... esta-tesla
Kanske finns fler?

Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Om du är seriös med att köpa en Tesla borde de låna ut en till dig. Jag fick ganska enkelt låna en över en helg när jag var intresserad och de var närmast besvikna när jag bara kört till Uddevalla över helgen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av LarsL »

Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Om man köper en Chademo laddare hur mycket kräm kan man få ut av detta på en Tesla?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Om man köper en Chademo laddare hur mycket kräm kan man få ut av detta på en Tesla?
Laddarna är på 50kW. Med en Chademo-adapter får du ungefär 40-45kW i Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Gustafsson »

Chademo är en no-brainer. Köp adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kulingen »

Gustafsson skrev:
Chademo är en no-brainer. Köp adaptern.
Har du någon till salu? :roll:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Jensa »

mati skrev:
Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Om man köper en Chademo laddare hur mycket kräm kan man få ut av detta på en Tesla?
Laddarna är på 50kW. Med en Chademo-adapter får du ungefär 40-45kW i Teslan.
Med 75 kWh batteri får man lite lägre effekt. Kommer själv max upp i 39 kW.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
LarsL skrev:
...och vid Lidel.
:lol:
Ja, samtidigt kan man handla på Lidl... autoincorrect försökte slänga in e ingen...
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Feddan »

När ska du/ni till Göteborg? Du kan få låna min Chademoadapter och Typ2-kabel.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av dstr »

Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av hencjo »

Det finns en OKQ8 med Chademo vid avfarten från R40 mot Landvetter flygplats. Vet inte hur mycket den kostar. Ser att det står Tesla-taxi och laddar där emellanåt.

Krisar det finns min TWC 11kW 6km från Landvetter flygplats.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av nicklasandersson »

hencjo skrev:
Det finns en OKQ8 med Chademo vid avfarten från R40 mot Landvetter flygplats. Vet inte hur mycket den kostar. Ser att det står Tesla-taxi och laddar där emellanåt.
Den är gratis, hämta rfid-tagg i kassan och lämna ditt körkort.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Jag är övertygad men inte min andra hälft, så detta är kanske ett fåfängt försök...
Vi har lånat en Model S för nåt år sedan, beställde en när dom hade någon typ av rea för ett tår sedan (?). Men fick kalla fötter och avbeställde, vilket antagligen var dumt då den nog stog sig utan värdefall typ ett år i alla fall.
Och lånade hem en Model X över en natt (mycket! trevlig bil) för ett tag sedan, vill nog egentligen hellre ha en sådan än S men den är ju ändå dyrare...

Men dom kanske kan låna ut en över en helg, det har jag inte trott att dom gör. Verkade inte så när jag hörde mig för. Men just nu jobbar vi på att kunna få den som personalbil. Går ganska trögt...

Men vi får se vad som händer. Misstänker tyvärr att det landar i att det blir en bil från typ Audi nästa år även om jag hellre har en Tesla, gillar verkligen dom och företag.

Tack för all hjälp och erbjudanden! Detta är verkligen ett bra forum! Mycket trevligt ställe att hänga på :)

ÄR det någon rea på laddsladdar nu under black Friday Helgen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av LarsL »

nicklasandersson skrev:
hencjo skrev:
Det finns en OKQ8 med Chademo vid avfarten från R40 mot Landvetter flygplats. Vet inte hur mycket den kostar. Ser att det står Tesla-taxi och laddar där emellanåt.
Den är gratis, hämta rfid-tagg i kassan och lämna ditt körkort.
Går också att starta med vilken RFID-tagg som helst. Jag körde igång den med jobbnykeln senast.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av LarsL »

Ken1 skrev:
Men vi får se vad som händer. Misstänker tyvärr att det landar i att det blir en bil från typ Audi nästa år även om jag hellre har en Tesla, gillar verkligen dom och företag.
Det är en enorm ekonomisk risk att köpa en fossilbil i det här läget, för att inte tala om diesel. Om du inte ska behålla den till skrotdags? För vi vet inget om andrahandsvärdet. Om 3-5 år kanske det är förbjudet med fossiler inne i centrum av flera större städer, vem köper så? Om ni ändå envisas, privatleasa så att ni slipper risken.

Jag är övertygad om att du kan hitta någon här på forumet som lånar ut en Chademo-adapter för en sådan här resa... Det har hänt förut.

Med en S 90D är ju en resa mellan Stocholm och Göteborg en baggis! Planera in ett ordentligt stopp i Ödeshög, som du själv säger så kommer bilen vara fullladdad långt innan ni är färdiga med lunchen/fikan. Sedan behöver ni förmodligen lite juice i Göteborg också för att komma tillbaka till Ödeshög. Men förmodligen skulle det räcka med att bilen är inkopplad till ett 3,7kW uttag under nätterna i Göteborg för att fixa det. Fast med Chademo så är all oro bortblåst.
Skriv svar