Ladda vid resa till Göteborg

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Hej,
vi har bokat en Tesla för att testa testa över en helg.
Tanken är att jag ska kunna övertyga min fru om att elbil fungerar, just nu håller hon emot och vill att vi ska skaffa en hybrid istället. :(

Vi har ju haft en Nissan Leaf som vi var riktigt nöjda med, men det blev inga långresor med den pga av att den var för liten (både räckvidd och utrymmesmässigt).
Vi har ju provkört lite innan och faktiskt beställt, men avbokat då vi fick lite ångest över att det är så mycket pengar och vågade inte riktigt...

Men nu efter att jag bokat bilen kollade jag upp vart jag ska ladda i Göteborg...
Vi ska till Hovås nedre (Uggleberget) mina svärföräldrar har precis flyttat in i lägenhet så jag är osäker på om jag kan ladda hos dom.
Och på 36 timmar i en chuko får jag väl ändå inte så att det räcker tillbaka? Och vi kommer säkert att åka lite där nere också.

Jag har lite svårt att tyda uppladdning.nu om vart det finns ställen som jag kan ladda på.
Lidl vid FrölundaTorg verkar ju ha en bra, men jag vill ju inte stå där i 2 timmar när vi är nere bara en helg.

Har ni nåt tips?

Jag vill ju inte att det ska få motsatt effekt.... :?

Använde abetterrouteplanner för att kolla upp nervägen och det ser ju ut som att det är inga som helst problem i en S90D.
Man kanske får ladda längre i Ödeshög, nu föreslår den 67%, men vill ju inte stå längre än nödvändigt (om inte annat för att göra ett bättre intryck...) Iofs säger den 27 minutersladdning, det lär väl bli 40 i alla fall antar jag, det brukar ju bli det när vi stannar.

Tror förresten inte att någon Chademodapter förljer med.

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mans71 »

Låna/köp en typ2 sladd och ta med frun på shopping så kan bilen ladda under tiden :D
Model S P85DL+
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Blir kanske shopping på Tesla då :D
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av MSO »

Var börjar resan?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av 12man »

Lidlarna som har laddare har ju chademo också, men max 1 timme står det på den Lidl jag varit på och de verkar koppla ner efter 1 timme, var åker du från? Kanske finns nåt trevligt matställe med laddare, c:a 1 timme från GBG.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av oscfor »

Fråga om du inte kan få låna med en Chademo.

Ska ni till Liseberg får ni gärna stå några timmar och ladda hemma hos mig en kvarts promenad bort (16A-3fas).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Ken1 skrev:
Och på 36 timmar i en chuko får jag väl ändå inte så att det räcker tillbaka? Och vi kommer säkert att åka lite där nere också.
Du får ungefär 1mil/timme (eller lite drygt 2kWh/timme) om du laddar 230V 10A, dvs i ett vanligt vägguttag. På 36 timmar skulle du teoretiskt kunna ladda från 0 till nästan fullt i en S90D. Inga problem på så vis. Min rekommendation är att se till att du får låna med dig åtminstone en Typ2-kabel. Då får du beroende på bil 5 eller 8 mil per timme i en typ2 laddstolpe. Om du lyckas få med dig en ChadeMo-adapter behöver du inte ladda mer än nån halvtimme eller så för att ta dig till närmaste SuperCharger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Vi åker från Stockholm (södra).
Tack för erbjudandet om laddning oscfor. Uppskattat, men tror inte vi ska dit denna gång.
Verkar inte vara med någon Chademoadapter tyvärr. Ska se om nån här på jobbet är villig att låna ut en typ2 kabel. Det finns dom med fasta kablar också? Eller förstod jag fel på uppladdning.nu? Men alla verka dock vara en bit ifrån.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av frippe »

Ken1 skrev:
Hej,
vi har bokat en Tesla för att testa testa över en helg.
Var har du hittat och boka en Tesla för att testa över en helg, är det via Tesla eller hyrs den?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Ken1 skrev:
Det finns dom med fasta kablar också? Eller förstod jag fel på uppladdning.nu? Men alla verka dock vara en bit ifrån.
Du har rätt. Snabbladdarna har alltid en fast typ2-kabel vid sidan av snabbladdarhandskarna (Chademo och CCS). I Göteborg finns det f ö inte många rena typ2-stolpar utan kabel.
Nackdelen med att ladda bilen via typ2 på en snabbladdare är att det kostar skjortan. De tar betalt per minut, och du får som sagt inte mer än 5 mil/timme (8 mil om bilen har uppgraderad laddare, 10 mil om den har dubbelladdare). Det kan kosta mer än att tanka en fossilbil.
Enda laddaren som kostar gratis är den som står hos Lidl vid Frölunda Torg. Om du vill ladda gratis på typ2 kan du även åka förbi Tesla Service i Mölndal, men de har ju stängt på helgen.
Om du kan tänka dig att åka ner via E20 istället så kan du låna min ChadeMo-adapter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av 12man »

Har inte med ladda att göra, men försök att få tillgång till appen, de kan ju logga in dig när du hämtar den och sen logga ut dig vid återlämnandet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Jojo »

Under kontorstid kan Du ladda på Teslas servicecenter i Mölndal. Har ni bestämt, vilken väg ni ska ta? Om Du kör E4:an via Jönköping kan Du ladda vid Ödeshög på Supercharger, eventuellt 'fylla på' i Ulricehamn (Type 2 vid Ulricehamns Energi, gratis) eller vid OK-macken vid Landvetter (Type 2, varit gratis tidigare åtminstone). Sedan klarar Du helgen i Götet och kan använda samma laddarna vid returresan.
Åker Du via E6:an kan Du på ditresan ladda vid Supercharger i Ljung och klarar Dig hela helgen i stan. Kanske har ert övernattningsställe ett vanligt uttag att låna? Då kan Du ladda på lite under tiden ni sover.
Trevlig resa!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kulingen »

Ken1 skrev:
Vi åker från Stockholm (södra).
Tack för erbjudandet om laddning oscfor. Uppskattat, men tror inte vi ska dit denna gång.
Verkar inte vara med någon Chademoadapter tyvärr. Ska se om nån här på jobbet är villig att låna ut en typ2 kabel. Det finns dom med fasta kablar också? Eller förstod jag fel på uppladdning.nu? Men alla verka dock vara en bit ifrån.
Åk vägen över Örebro istället du tar av E4 i Södertälje då passerar du en snabbladdare mellan Värnen och Vättern, denna väg tar ungefär lika lång tid. då löser sig allt.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Ken1 »

Denna har jag hittat som man kan hyra Tesla via i Stockholm: https://www.avis.se/hyrbilserbjudanden/ ... esta-tesla
Kanske finns fler?

Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Jojo »

Ken1 skrev:
Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Vägen är betydligt sämre, men om Du inte behöver skynda... Du vill ju uppleva bilen, eller hur? Bilen i länken Du angav är en 90, då räcker det gott och väl med laddning innan Du åker in i stan och Du kommer nog ha adekvat marginal att klara Dig tillbaka också.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av e5m1r »

Låna en chademo adapter så är det lugnt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Jojo skrev:
Ken1 skrev:
Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Vägen är betydligt sämre, men om Du inte behöver skynda... Du vill ju uppleva bilen, eller hur? Bilen i länken Du angav är en 90, då räcker det gott och väl med laddning innan Du åker in i stan och Du kommer nog ha adekvat marginal att klara Dig tillbaka också.
Ja, E20 är en skitväg. Stora sträckor är det bara 80-väg, och det är oftast ganska mycket trafik dessutom. Men SuC i Jung ligger bara 10 mil från Göteborg och man kan alltid ta sig tillbaka dit. Fördelen med att vägen är så kass är att man inte kan/får köra så fort heller. Det är bra för räckvidden. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Tjell »

Om du vill så kan ni titta in hos oss (en kvart söder om Vårgårda) och låna med dig vår typ2-kabel och ChaDeMo-adapter!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av hanty »

Får du bara med dig en typ 2 kabel finns det goda laddmöjligeter i Gbg nu förtiden, tex i Parkeringshuset Nordstan finns minst 20 laddplatser som minst ger 5,5 mil/t ( senast jag var där var dock alla 20 upptagna).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kullen »

Hej,

Jag bor strax söder om Hovås. Om du vill får du låna mitt 3-fas uttag = ca 6 mil per timma.
Annat tips är Kungsmässan (i Kungsbacka) som har två fungerande (plus en trasig) Teslaladdare som också ger ca 6 mil per timma.

// Jonas
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av oscfor »

Ken1 skrev:
Denna har jag hittat som man kan hyra Tesla via i Stockholm: https://www.avis.se/hyrbilserbjudanden/ ... esta-tesla
Kanske finns fler?

Ska kolla in vägen via Örebro, har för mig att vägen är rätt mycket sämre, men ska ge det en chans.
Om du är seriös med att köpa en Tesla borde de låna ut en till dig. Jag fick ganska enkelt låna en över en helg när jag var intresserad och de var närmast besvikna när jag bara kört till Uddevalla över helgen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av LarsL »

Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Om man köper en Chademo laddare hur mycket kräm kan man få ut av detta på en Tesla?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Håller med många här se till att få med en Chademo... och en Typ2-kabel kanske.

Det finns massor av Chademo laddare i Göteborg, gratis vid Landvetter (flygplats) och vid Lidel.
Om man köper en Chademo laddare hur mycket kräm kan man få ut av detta på en Tesla?
Laddarna är på 50kW. Med en Chademo-adapter får du ungefär 40-45kW i Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda vid resa till Göteborg

Inlägg av Gustafsson »

Chademo är en no-brainer. Köp adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar