SuC Ulricehamn Ubbarp

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av vigge50 »

Molarin skrev:
Kulingen skrev:
Hur kan det gått så långt med bygget utan någon sett detta?
Det byggs väldigt mycket på Ubbarp just nu. McD och CircleK precis invigt. Ica Maxi, Elgiganten och några till på gång. Hela området är byggarbetsplats.
Förklarar varför Google earth inte alls stämmer överens med bilden i artikeln.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Kulingen »

Molarin skrev:
Kulingen skrev:
Hur kan det gått så långt med bygget utan någon sett detta?
Det byggs väldigt mycket på Ubbarp just nu. McD och CircleK precis invigt. Ica Maxi, Elgiganten och några till på gång. Hela området är byggarbetsplats.
Ok, bra att det blev till så snabbt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Daoops »

Finally kan man köpa en Tesla då :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av helix »

Klockrent! Den här känns verkligen efterlängtad och nu blir resorna sthlm -> gbg ännu smidigare!

Ser ut som det definitivt borde vara möjligt med öppning innan jultrafiken. Tesla vill säkert öppna så många stall som möjligt innan bokslutet så det kommer med i statistiken 8-)
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av TeslaX Anders »

Låter mycket bra med Ubbarp. Någon som hört hur det går med SuC i Torsby i Värmland längs E45?

Skall ju enligt Tesla tas i drift under 2017.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av nicklasandersson »

Åååh, vilka bra nyheter! Efterlängtad supercharger
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Wooohooooo, äntligen! Om bygget redan är såpass igång borde man kunna hoppas på att kunna ladda där i jultrafiken, det blir perfekt. Den här har jag väntat på, mina föräldrar bor ju i Gränna/Jönköping och jag bor i Göteborg, så jag laddar CHAdeMO i Jönköping alldeles för ofta.
Det blir förmodligen fri fart i för vissa föräldrabesök i fortsättningen! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av oscfor »

Molarin skrev:
Det blev Ulricehamn och inte Borås.
Skit i SuC. Du måste ladda din mobil!!!!!!! BildBild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av R2D2 »

Härligt!
Vi har förhoppningsvis möjlighet till att ladda vid vår Brf innan denna station är igång, men om det krisar så kanske man får göra en fuling.... :D (Så länge man inte hindrar andra vill säga....)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Foluke »

R2D2 skrev:
Härligt!
Vi har förhoppningsvis möjlighet till att ladda vid vår Brf innan denna station är igång, men om det krisar så kanske man får göra en fuling.... :D (Så länge man inte hindrar andra vill säga....)
Fast den här denna station är nog igång innan du behöver ladda din reserverade Model 3 :D
Model S P85D,
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av JFAH »

Bra att det byggs. Men är det en medveten strategi att konsekvent missa knytpunkter hela tiden?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av R2D2 »

Foluke skrev:
R2D2 skrev:
Härligt!
Vi har förhoppningsvis möjlighet till att ladda vid vår Brf innan denna station är igång, men om det krisar så kanske man får göra en fuling.... :D (Så länge man inte hindrar andra vill säga....)
Fast den här denna station är nog igång innan du behöver ladda din reserverade Model 3 :D

Det hoppas jag verkligen, men det kanske blir aktuellt med en Model S till våren/sommaren istället... :D
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Jensa »

R2D2 skrev:
Foluke skrev:
R2D2 skrev:
Härligt!
Vi har förhoppningsvis möjlighet till att ladda vid vår Brf innan denna station är igång, men om det krisar så kanske man får göra en fuling.... :D (Så länge man inte hindrar andra vill säga....)
Fast den här denna station är nog igång innan du behöver ladda din reserverade Model 3 :D

Det hoppas jag verkligen, men det kanske blir aktuellt med en Model S till våren/sommaren istället... :D
Då är det dags att beställa nu då! :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av danni »

JFAH skrev:
Bra att det byggs. Men är det en medveten strategi att konsekvent missa knytpunkter hela tiden?
Visst är Borås bättre för många som kommer nerifrån Småland, men Ulricehamn är bättre för många andra av oss, och särskilt för att stärka upp rutten Stockholm-Göteborg och tillbaks, så de har nog vägt de olika faktorerna mot varandra. Och kollat var de kan komma över mark, det spelar säkert in.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Svenssons »

Visst tror jag att tillgången till marken har varit bidragande men att placera den i Borås skulle ju inte göra det omöjligt eller ens dåligt för de som åker mellan Stockholm och Göteborg. Placeringen i Ulricehamn funkar ju inte alls för flertalet som kommer från väg 27 och med tanke på att Toftaholm är likadant placerad, alltså inte fungerar för de som kör väg 27 så tycker man att de borde vägt in detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Remuz »

För mig som svänger av mot annelund där blir det grymt att ladda lite extra där. Kanske man inte måste äta på BK i Ödeshög
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av joje »

Jag kan tänka mig att Ulricehamn ligger strategiskt bäst till när väl Norrköping kommer igång. För resor Stockholm-Göteborg så blir det bra med stop i Norrköping och Ulricehamn, detta avlastar Ödeshög som blir det naturliga stoppet vid resor Stockholm-Malmö då Norrköping-Toftaholm är på gränsen. Detta om avsikten är att ligga på ca 20mil mellan SuC.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Visst tror jag att tillgången till marken har varit bidragande men att placera den i Borås skulle ju inte göra det omöjligt eller ens dåligt för de som åker mellan Stockholm och Göteborg. Placeringen i Ulricehamn funkar ju inte alls för flertalet som kommer från väg 27 och med tanke på att Toftaholm är likadant placerad, alltså inte fungerar för de som kör väg 27 så tycker man att de borde vägt in detta.
Tror inte det bara är mark titta på bredasten (en3) i värnamo kan lätt bygga en flygbas där :)
Lagan är mysig och det är allt den är Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av PoloPrinsen »

Är inte det viktigt att hålla laddplatsen borta från större folkkoncentrationer för att minimera onödig laddning? Oavsett om det beror på att folkmär snåla eller okunniga eller kanske bara ignoranta? Iaf Stockholm har väl (fortfarande kvar?) en SuC som tex taxi nästan blokerar dagligen förut enligt en tråd i detta forum...

Ska tesla bli en folkbil så kan man nog inte ha laddare fritt mitt i stan framöver. Inte SuC iaf, men att gödsla med destinationsladdare till alla möjliga tänkbara kundparkeringsplatser vore nog bra så att folk inte fastnar i städerna så att säga.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Svenssons »

Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av LarsL »

Model 3 kommer inte ha fri supercharging, vad jag förstått. Så för den kommer det inte bara något problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Model 3 kommer inte ha fri supercharging, vad jag förstått. Så för den kommer det inte bara något problem.
Utom vi som köade i butik den 31/3. 8-) ...kanske... :?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
I somras sa teslapersonal att man letade lämplig plats i Borås. Man ville vara nära en "restaurang" och få utrymme. Det blev väl lättare i ett nybygge i Ulricehamn.
Model S P85D,
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av chaffis75 »

Foluke skrev:
Svenssons skrev:
Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
I somras sa teslapersonal att man letade lämplig plats i Borås. Man ville vara nära en "restaurang" och få utrymme. Det blev väl lättare i ett nybygge i Ulricehamn.
Ja för mig är de uppenbart att de ville ha Borås för varför annars hade de inte satt kartnålen där först. Att de blev ulricehamn har garanterat med mark och kanske också strömförsörjning att göra. Byggs ett nytt område som de gör i Ulricehamn så finns de garanterat gott om el i området jämfört med äldre existerande områden.
Lite synd för jag tror Borås hade varit mycket bättre om man bara tittar på hur vägarna går... sedan lär jag aldrig ladda där, har nog kört/åkt denna sträckan en gång i mitt liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar