Kö på Superchargers i helgtrafiken?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av e5m1r »

tehjimos skrev:
bara för att man har lägre betyder det inte alltid bättre laddeffekt, jag har märkt att bästa laddeffekt får du mellan 10-20%, då peakade vår gamla S85 på 118kW. Under 10% ville den inte skjutsa i så jättemycket. Nu med XP90D så ger den max 112kW, men effekten dippar senare än 85:an :)
beror på om det är äldre eller nyare batterikemi äldre toppar under 10% medan nyare över 10% nyare har också problem att få igång suc laddning vid kyla och låg SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av mati »

Min gamla 85:a toppade vid riktigt låg soc, ju lägre desto bättre, men den tappade fart redan runt 30%. Sen gick det stadigt neråt.
Min nuvarande 90D är extremt seg under 10%. Då laddar den med 50kW eller ännu mindre. Sen går den upp mot 112kW som mest och börjar tappa fart igen runt 50-55%.
Det är alltså bäst att hålla sig mellan 10 och 60% på långresor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

Får värma upp bilen/batteriet och köra ner det till 1-3% och göra en laddkurva 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Får värma upp bilen/batteriet och köra ner det till 1-3% och göra en laddkurva 8-)
Jag var nere på 4% som lägst. Men det var innan jag visste att den inte gärna vill ladda vid så låg soc. Då trodde jag att superchargern var trasig. Nu försöker jag att inte hamna under 10% om det går. Skulle vara roligt att se hur din bil beter sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Remuz »

Kulingen skrev:
Får värma upp bilen/batteriet och köra ner det till 1-3% och göra en laddkurva 8-)
Använd abrp och var inloggad när du laddar så får den mer statistik!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Kulingen skrev:
Får värma upp bilen/batteriet och köra ner det till 1-3% och göra en laddkurva 8-)
Använd abrp och var inloggad när du laddar så får den mer statistik!
Vad är abrp? Inloggad? Tänkte sitta i bilen under tiden, har 33% och 3,5 mil till en SuC så kanske kör en tur imorgon och testar.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Remuz »

Abetterroutrplanner. Den samlar in laddats för att bygga bättre simuleringar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av mati »

abrp = abetterrouteplanner.com
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

Får kolla in denna sida.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av ellerstrom »

Kulingen skrev:
Får kolla in denna sida.
det är Blincoln här på forumet som byggt den sidan. Fantastiskt verktyg för att planera långresor. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

ellerstrom skrev:
Kulingen skrev:
Får kolla in denna sida.
det är Blincoln här på forumet som byggt den sidan. Fantastiskt verktyg för att planera långresor. :)
Hittar inte någon inställningsdel på planeraren jag skulle koppla den till bilen för insamling ?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Remuz »

Skapa ett konto, logga sedan in med My tesla i abrp.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=7581

Tråden om ABRP
7071D355-00AE-4448-B01D-1F8D177BE472.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Får värma upp bilen/batteriet och köra ner det till 1-3% och göra en laddkurva 8-)
Jag var nere på 4% som lägst. Men det var innan jag visste att den inte gärna vill ladda vid så låg soc. Då trodde jag att superchargern var trasig. Nu försöker jag att inte hamna under 10% om det går. Skulle vara roligt att se hur din bil beter sig.
Jag har en Tesla S75D med 85kWh batteri.
Jag provade att varmköra batteriet så inga gula sträck fanns, körde ner batteriet till endast 1% återstod och laddade sedan vid 0 gradig utetemperatur i Tindered (Max 120kWh).
Så här blev min kurva, vet ej hur den ska visas dock.
Var också inloggad i ABRP men jag veta inte om det blev insamlat.
Tesla S75D (85).jpg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av danni »

Jag körde förbi Jung utan att ladda den 23:e runt kl ett, då var det tomt. Körde förbi igen den 26:e på eftermiddagen, då var det två Model X där. Jag stannade inte men kanske borde ha gjort:

Bild

Och idag stannade jag en kort stund i Ulricehamn vid niotiden, då var det bara vi där, inga andra bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av becker »

Jag åker inte Tesla... men jag var i Sundsvall över julen, och jag passerade Teslas Super Chargers vid OKQ8 flera gånger under jul. Som mest stod det två Teslor där.
Själv fick jag klara mig på Clevers snabbladdare mellan Gävle och Sundsvall, det var aldrig någon kö där heller.
eGolf -17
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av HBrosenius »

Var med om min första kö vid en SuC nu i jultrafiken., På väg till Hemsedal stannade vi vid Lier North utanför Drammen och där var det ett par bilar i Kö. Kom genast fram en kille ifrån Tesla och berättade att han hade koll på kön och att man bara skulle köra åt sidan så länge så lät han meddela när det var dags. Smidigt men samtidigt undrar man ju lite hur många stackare Tesla har utplacerade i Norge på sina SuCs? Stack dessutom lite i ögonen att Teslakillen satt och värmde sig i en Mercedes som stod på tomgång...
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av lobbin »

HBrosenius skrev:
Var med om min första kö vid en SuC nu i jultrafiken., På väg till Hemsedal stannade vi vid Lier North utanför Drammen och där var det ett par bilar i Kö. Kom genast fram en kille ifrån Tesla och berättade att han hade koll på kön och att man bara skulle köra åt sidan så länge så lät han meddela när det var dags. Smidigt men samtidigt undrar man ju lite hur många stackare Tesla har utplacerade i Norge på sina SuCs? Stack dessutom lite i ögonen att Teslakillen satt och värmde sig i en Mercedes som stod på tomgång...
Det var ett flertal SuC i Norge som som hade kövakter utplacerade under värsta rushen. Hoppas verkligen Tesla fortsätta jobba hårt med SuC i Norge under året, annars kommer det bli stora problem när alla 3:or börjar rulla.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Jensa »

Varför inte ordna ett kösystem direkt i skärmen på bilen, då ser alla vilken plats man har i kön. Borde vara enkelt att få till! För kö kommer det alltid att bli någonstans, även om det byggs fler SuC.

Du kommer fram till en SuC med kö och får då valet i skärmen om du vill ladda, du trycker ”ja” och blir då placerad i kö och du ser din köplats på skärmen. Billigare än att placera ut folk som kövakter..
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Kulingen »

Jensa skrev:
Varför inte ordna ett kösystem direkt i skärmen på bilen, då ser alla vilken plats man har i kön. Borde vara enkelt att få till! För kö kommer det alltid att bli någonstans, även om det byggs fler SuC.

Du kommer fram till en SuC med kö och får då valet i skärmen om du vill ladda, du trycker ”ja” och blir då placerad i kö och du ser din köplats på skärmen. Billigare än att placera ut folk som kövakter..
Detta känns nog som att du kommer få pris för "Månandes Bästa Ide"
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av jonas »

Ja det vore bra då kan Tesla också styra att även om någon fötsöker tränga sig före så startar inte deras laddning förrän det är detas tur.
Varför har man annars vakter om det inte trängs på laddplatserna?


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Verdi

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av Verdi »

jonas skrev:
Ja det vore bra då kan Tesla också styra att även om någon fötsöker tränga sig före så startar inte deras laddning förrän det är detas tur.
Varför har man annars vakter om det inte trängs på laddplatserna?


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Klart det trängs. Fast som det ser ut nu på SuC så finns det ingen logisk plats att köa på. Man kan komma från olika håll och det ena med det tredje. Fast man vill så kanske det är svårt att ha koll på när det är ens tur.

Den där idén med en kö-knapp på bilens skärm som aktiveras när GPS:en ser att man är inom 100 meter från en full/nästan full SuC (man kan ju komma precis när nån kopplat loss sig också). Sen blockas alla vars tur det inte är från att ladda så det blir lönlöst att försöka tränga sig. Vore även praktiskt med en liten signal som talar om när det är ens tur.

Antar att det där systemet skulle kunna krångla ibland också så det är kanske enklare och bättre om de ritade in en köfil på alla SuC och som märktes upp tydligt så alla ankommande ser vart man ska ta vägen (behöver inte vara nåt märkvärdigt, räcker med nåt liknande kön till biltvätten). När vi köade i Löddeköpinge i somras så var det redan ett par bilar före mig så det var lätt att se var jag skulle stå. Däremot har jag för mig att det kom en Tesla från "andra hållet" och tog en laddare före mig utan att köa. Men vid det laget hade det lossnat så jag tappade bara ett par minuter max. Kanske mitt eget fel också för jag såg inte att platsen blev ledig förrän efter ett tag.

Får väl hoppas att behovet av detta inte blir alltför stort.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Varför inte ordna ett kösystem direkt i skärmen på bilen, då ser alla vilken plats man har i kön. Borde vara enkelt att få till! För kö kommer det alltid att bli någonstans, även om det byggs fler SuC.

Du kommer fram till en SuC med kö och får då valet i skärmen om du vill ladda, du trycker ”ja” och blir då placerad i kö och du ser din köplats på skärmen. Billigare än att placera ut folk som kövakter..
Riktigt smart idé som interimslösning. Ett krux dock (som också är en anledning till att det ofta placeras ut vakter) är att det kan stå ICE-bilar och blocka, och då vet inte Teslas system om att en laddare är i praktiken upptagen. Så det kan se ut för Teslas servrar som att 6/8 platser är upptagna, men ingen kan ladda på de sista två eftersom det står andra bilar i vägen.

På lite sikt tror jag nog tanken är att autopiloten ska hantera kösituationer med automatik, dvs du kan bara lämna bilen på en uppställningsplats och gå iväg så kommer den köra fram och plugga in sig själv när det är dess tur.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av LarsL »

Ett enkelt sätt att lösa köproblemet på är att ha fler uttag till samma laddare. Tesla har ju tagit detta en bit genom att ha två uttag per laddare men det skulle gå att utveckla ytterligare med högre max effekt och flera uttag.
Föreslogs av någon obskyr förmodat partisk site för några år sedan. http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av MangeT »

Var förbi Fullerö igår på vg hem från skidåkning. Väldigt trevlig ägare av restaurangen som laddarna ligger på baksidan av (kan vara lite svårt att se laddarna). Han berättade att det är förberett och ska läggas till ytterligare 10 stalls där. Han var riktigt lyrisk över Tesla som bil och ville gärna visa upp vilken mat de lagar (som såg riktigt god ut). Vi åt smörgåsar och kaffe och smörgåsarna var riktigt bra och färska. Kul med någon som är så positiv! Hans avtal med Tesla är att han får betala en liten avgift per bil som laddar men han hoppas att de som laddar handlar för mer hos honom. Tydligen enligt honom är det ofta många som laddar där, framförallt taxi så det kan ibland vara fullt. När vi kom dit var vi enda bil att ladda. Efter ett tag kom en vit model X dit. Trevligt ställe måste jag säga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mikeberg22se
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 nov 2014 21:44

Re: Kö på Superchargers i jultrafiken?

Inlägg av mikeberg22se »

Jensa skrev:
Skulle ladda i Mora igår vid 22, men 2 upptagna och 2 ur funktion så tog det försiktigt i snöfallet och kom hem med 10% kvar. Tur att det var plogat :)
Ja tycker att det borde upp fler SC i området, kanske Ludvika, Borlänge. Många passager där igenom vintertid då laddning behövs extra mkt dessutom



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar