SuC Arlanda

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Är det någon som vet hur det går med SuC på Arlanda? Har Taxi Teslorna börjat använda dessa ännu? Eller ligger dom i träda?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av JonasH »

Hörde för några veckor sedan från en taxi-förare att den inte var öppnad för att taxibolagen vägrar gå med på att i utbyte mot att de får en ”egen” SuC som allmänheten inte kan använda så måste de sluta ockupera/använda SuC i Väsby. De vill ha båda...
De vill ha kakan och äta upp den...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Alla taxichaufförer borde kunna välja vilken av dessa man kan välja, väljer man den ena så fungerar inte den andra.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Nikke »

Om de vill ha båda så skulle de byggt den själva. Taxibolagen borde investera själva i den infrastruktur de behöver.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Mickep »

Fast samtidigt så har taxichaufförerna när de köpt bilarna räknat med att det skall vara gratis att "tanka". Detta slår direkt mot deras lönsamhet kan man tänka att de resonerar.
Nya villkor bör inte gälla för gamla avtal kan man tycka.
Undrar var skon klämmer mest. Den mest praktiska vore om tesla låter Arlanda laddaren vara öppen, men bara åtkomlig för taxi gratis men Arlanda kan låta ta betalt för att komma in på området. Infra får givetvis fortsatta som vanligt för får anse att de som laddar gör det för att de behöver. Nya taxis får gå under nya villkoren.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Ett problem för "taxibolagen" att bygga sin egna infrastruktur torde vara kostnadsfördelningen mellan dem. Även om det är samma logotyp på många bilar är det ändå olika småföretag som kör. I slutändan är det nog enklast att t ex Tesla bygger och tar betalt.

Det är inte särskilt konstigt att man inte vill få sämre villkor än man hade när man skaffade bilen. Samtidigt borde det ju vara bra att ladda på ett ställe där man helt naturligt har slut på en körning och börjar en ny, så det borde vara värt några kronor att ladda vid Arlanda snarare än Infracity, utom de gånger då man har en körning till området nära Infracity. Hursomhelst konstigt att Taxi måste välja, det borde avlasta Upplands Väsby en del även om man fick ladda där gratis men behöver betala på Arlanda. Det kan ju knappast vara värt att spara 100 kr på att köra tom till Upplands Väsby för att ladda. Rimligen bättre då att betala på Arlanda och köra med passagerare till stan och tillbaka ut till Arlanda med passagerare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Arlanda

Inlägg av LarsL »

Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Nikke »

Förstår att det ställer till deras kalkyl. Men då de tjänar pengar på ”per körd mil” så kan jag tycka att de ska betala för elen. De borde kanske få ett tredje alternativ där de får ladda på båda men det kostar per kWh.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

SuC Arlanda

Inlägg av Nikke »

De kan starta ett gemensamt bolag som tar lån för investeringen, och där taxibolagen köper en andel per elbil. Och sen betalar per kWh. Eller så ingår elen i priset andelen. Borde inte vara så svårt. Men jag kanske förenklat der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Smutt »

Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Arlanda

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”
Eller Commercial Charger
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Tars »

Jag va där igår kväll och alla va inplastade fortfarande
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av 12man »

Smutt skrev:
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
nej, eller när mark/centrumägaren vill förhandla....
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: SuC Arlanda

Inlägg av dstr »

Smutt skrev:
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
Nej. Att flytta runt laddare för att balansera användandet vore inte alls orimligt.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”
Eller Commercial Charger
Suck tänkte inte på det
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Remuz »

När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.

Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.

Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
Håller med dig därav tycker jag Tesla kan sälja ut denna rättighet för dom som vill att byta fri SuC Infra City mot Arlanda då blir väl alla vinnare men det kommer inte finnas några förlorare.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bjelkeman »

Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?

Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda? :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Tars »

bjelkeman skrev:
Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?

Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda? :D
Nog bara en slump.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Idag 07.00 öppnade äntligen SuC på Arlanda :o
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuC Arlanda

Inlägg av HelectriC »

Limokungen skrev:
Idag 07.00 öppnade äntligen SuC på Arlanda :o
för alla eller bara taxi?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Bredden? (Aha, Infra City har bytt namn :o )

https://nyabredden.se/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuC Arlanda

Inlägg av HelectriC »

Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
så den ligger inte innanför en bom eller på liknande avspärrat område?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar