Sida 1 av 4

SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 08:20
av Kulingen
Är det någon som vet hur det går med SuC på Arlanda? Har Taxi Teslorna börjat använda dessa ännu? Eller ligger dom i träda?

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 09:10
av JonasH
Hörde för några veckor sedan från en taxi-förare att den inte var öppnad för att taxibolagen vägrar gå med på att i utbyte mot att de får en ”egen” SuC som allmänheten inte kan använda så måste de sluta ockupera/använda SuC i Väsby. De vill ha båda...
De vill ha kakan och äta upp den...

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 09:14
av Kulingen
Alla taxichaufförer borde kunna välja vilken av dessa man kan välja, väljer man den ena så fungerar inte den andra.

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 10:24
av Nikke
Om de vill ha båda så skulle de byggt den själva. Taxibolagen borde investera själva i den infrastruktur de behöver.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 11:28
av Mickep
Fast samtidigt så har taxichaufförerna när de köpt bilarna räknat med att det skall vara gratis att "tanka". Detta slår direkt mot deras lönsamhet kan man tänka att de resonerar.
Nya villkor bör inte gälla för gamla avtal kan man tycka.
Undrar var skon klämmer mest. Den mest praktiska vore om tesla låter Arlanda laddaren vara öppen, men bara åtkomlig för taxi gratis men Arlanda kan låta ta betalt för att komma in på området. Infra får givetvis fortsatta som vanligt för får anse att de som laddar gör det för att de behöver. Nya taxis får gå under nya villkoren.

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 11:36
av bylund
Ett problem för "taxibolagen" att bygga sin egna infrastruktur torde vara kostnadsfördelningen mellan dem. Även om det är samma logotyp på många bilar är det ändå olika småföretag som kör. I slutändan är det nog enklast att t ex Tesla bygger och tar betalt.

Det är inte särskilt konstigt att man inte vill få sämre villkor än man hade när man skaffade bilen. Samtidigt borde det ju vara bra att ladda på ett ställe där man helt naturligt har slut på en körning och börjar en ny, så det borde vara värt några kronor att ladda vid Arlanda snarare än Infracity, utom de gånger då man har en körning till området nära Infracity. Hursomhelst konstigt att Taxi måste välja, det borde avlasta Upplands Väsby en del även om man fick ladda där gratis men behöver betala på Arlanda. Det kan ju knappast vara värt att spara 100 kr på att köra tom till Upplands Väsby för att ladda. Rimligen bättre då att betala på Arlanda och köra med passagerare till stan och tillbaka ut till Arlanda med passagerare.

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 11:54
av LarsL
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 15:12
av Kulingen
LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 15:55
av Nikke
Förstår att det ställer till deras kalkyl. Men då de tjänar pengar på ”per körd mil” så kan jag tycka att de ska betala för elen. De borde kanske få ett tredje alternativ där de får ladda på båda men det kostar per kWh.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 15:58
av Nikke
De kan starta ett gemensamt bolag som tar lån för investeringen, och där taxibolagen köper en andel per elbil. Och sen betalar per kWh. Eller så ingår elen i priset andelen. Borde inte vara så svårt. Men jag kanske förenklat der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 16:24
av Smutt
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 16:24
av LarsL
Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”
Eller Commercial Charger

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 16:42
av Tars
Jag va där igår kväll och alla va inplastade fortfarande

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 16:44
av 12man
Smutt skrev:
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
nej, eller när mark/centrumägaren vill förhandla....

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 16:57
av dstr
Smutt skrev:
Är jag den enda som tror dom stänger ner infra så fort Strängnäs och typ Enköping är klart?
Nej. Att flytta runt laddare för att balansera användandet vore inte alls orimligt.

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 18:00
av Kulingen
LarsL skrev:
Kulingen skrev:
LarsL skrev:
Enklast är ju att göra om både Infra och Arlanda till avgiftsbelagda laddare, alltså kalla dem för något annat än Superchargers. De som måste ladda för att de saknar hemmaladdning eller om de kör mycket lokalt i Stockholm har en tillförlitlig snabbladdare att ta till om de måste men ingen kommer ladda bara för att det är gratis. Tesla skulle inte heller bryta emot något avtal eftersom gratis laddning gällde Superchargers och inget annat.
Citycharger ”CC”
Eller Commercial Charger
Suck tänkte inte på det

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 18:07
av Remuz
När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.

Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...

Re: SuC Arlanda

Postat: 26 dec 2017 18:46
av Kulingen
Remuz skrev:
När jag köpte min bil utan hemmaladdning var infra en sales pitch från folket på tesla i Täby.

Taxi kan lätt lösa sina problem, men varför? Dom är ju lovade gratis laddning ...
Håller med dig därav tycker jag Tesla kan sälja ut denna rättighet för dom som vill att byta fri SuC Infra City mot Arlanda då blir väl alla vinnare men det kommer inte finnas några förlorare.

Re: SuC Arlanda

Postat: 31 mar 2018 16:38
av bjelkeman
Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?

Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda? :D

Re: SuC Arlanda

Postat: 31 mar 2018 16:41
av Tars
bjelkeman skrev:
Har det hänt nåt på SuC Arlanda, har det börjat använda den för taxi?

Jag var vid InfraCity vid lunch och stod en halvtimme. Bara tre bilar när jag kom och max fem under tiden jag stod där och ingen taxi på hela tiden. Det har jag aldrig set på ett och ett halvt år. Jag har varit ensam där mitt i natten, men aldrig sett den tom på taxi vid lunch. Slump eller Arlanda? :D
Nog bara en slump.

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 07:38
av Limokungen
Idag 07.00 öppnade äntligen SuC på Arlanda :o

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 07:40
av HelectriC
Limokungen skrev:
Idag 07.00 öppnade äntligen SuC på Arlanda :o
för alla eller bara taxi?

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 08:03
av Limokungen
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 08:05
av Kulingen
Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Bredden? (Aha, Infra City har bytt namn :o )

https://nyabredden.se/

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 08:14
av HelectriC
Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
så den ligger inte innanför en bom eller på liknande avspärrat område?