SuC Arlanda

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SuC Arlanda

Inlägg av lator »

JonasH skrev:
Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...
Detta gäller dock bara om de har skrivit på avtalet om Arlanda-laddaren. Se tidigare poster i tråden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av JonasH »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av StefL »

JonasH skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.
Som jag nämnt tidigare består de stora "taxibolagen" av ett stort antal större eller mindre åkerier som samarbetar. Det är därför inte helt osannolikt att det är de enskilda åkarna som ska skriva på avtalet och inte bolagen som driver beställningscentralerna. Även om de självklart kan sätta upp regler för hur deras åkare ska agera tror jag fortfarande det är för få som kör Tesla för att de ska tvinga på Teslaåkarna något. Självklart kan iof de inom Taxi Stockholm eller Kurir som kör Tesla sinsemellan komma överens om hur man ska agera i frågan.

Det är ju egentligen utmärkt att de har en egen laddare på Arlanda - jämför med Schiphol Taxi där man har ett stort antal Teslor och en liknande lösning - men det skulle egentligen behövas en till någonstans närmare stan, kanske på södra sidan någonstans.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

JonasH skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.
Tack!

Då återstår frågan om Kurir centralt tackat nej till avtalet eller om enskilda åkare gjort det.

Skulle även gissa att Teslorna ligger "koncentrerade" på ett fåtal åkare, de flesta åkare försöker ju hålla sin flotta av fordon hyfsat likriktad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Gustafsson »

Gillar inte tanken att laddare skall vara reserverade för vissa bilister. Som gjort för konflikter runt detta. Måste vara mycket bättre att även vi vanliga dödliga ska kunna ladda även på Arlanda (och Taxi där de behöver ladda). Har man ett par mil kvar och det står ett antal tomma SuC framför näsan där man inte får ladda skulle det vara sjukt irriterande. Ser hellre att yrkestrafik inte har helt fri SuC eller maximalt antal mil fria på SuC utom t.ex. på Arlanda där den kan vara fritt för även dem.

Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.

Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?

Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av ovelundkvist »

Eller så låter bara vi som inte kör taxi bli att ladda på SuC Arlanda.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: SuC Arlanda

Inlägg av tr1 »

Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bod »

När jag åkte förbi Arlanda i onsdags så laddade en taxi.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC Arlanda

Inlägg av EnTraktor »

Jag åkte förbi onsdag ca kl 19 så laddade 2 taxi.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Micke
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jul 2014 02:05

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Micke »

Limokungen skrev:
Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Den finns bara laddning nord/syd. Vi som kommer från väst (Arboga - Arlanda via Sigtuna är det populära valet) skulle uppskatta att kunna snabbladda vid Arlanda vid behov, speciellt när man ska hämta någon och kan stå där ett tag tills de kommit ut ur terminalen.

Det behovet försvinner dock i princip med Enköpings supercharger.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Dansken »

Något måste jo ha hänt på Arlanda. Har varit i Infra Ciry nästan en timme, och inte en taxi så långt öget räcker.
Eller är det bara en vanlig söndag?
Bild
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Franz »

tr1 skrev:
Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var någon som kopplade in sin fastighet olovligt i 12 år och ändå ansågs inte brottet som grovt. Tippar på att du nog får koppla upp en rejäl strömslukare (industrilokal) eller utsatt andra för fara för att 6 månader + skall vara aktuellt.
Driver sajten Car.info
Skriv svar