SuC Arlanda

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av 12man »

Med den militanta parkeringsövervakning som sker på Arlanda vore det perfekt att kunna ladda där isf att stå vid 747an och vänta på att min gäst kommer
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Tars »

Äntligen!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bod »

Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Var kommer uppgiften att det numer är förbjudet för Taxi att ladda i Bredden/Infra City?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av 12man »

syns inte på skärmen i bilen(än) ej heller på tesla's site
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Kommer inte synas på skärmen heller då den stationen är dedikerad Taxi
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bjelkeman »

Bod skrev:
Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Var kommer uppgiften att det numer är förbjudet för Taxi att ladda i Bredden/Infra City?
Den infon verkar inte nått ut till alla. Två taxi stod och laddade vid Bredden vid 16-tiden idag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
Det smartaste med stora Taxi kedjor är väl att de delar upp bilar som ska ha bas Arlanda eller Bredden
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC Arlanda

Inlägg av EnTraktor »

Är det nån som vet vad som gäller för en vanlig Teslaägare, får man ladda på Arlanda?
Frågan gäller inte var stolparna ligger eller om man får/kan köra in där, utan om jag kopplar in min privata Tesla där, kommer laddningen att starta?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bod »

Var ute i god tid och testa. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
Det smartaste med stora Taxi kedjor är väl att de delar upp bilar som ska ha bas Arlanda eller Bredden
Kanske. Hade helt hållt med om det var tex Arlanda och söderort. Nu gissar jag att de kör samma bas för alla sina bilar. Men vi lär märka...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av StefL »

Kom ihåg att "taxibolag" som Taxi Stockholm, Sverigetaxi och Taxi Kurir bara är samarbetsorganisationer mellan enskilda åkerier som är anslutna till en gemensam beställningscentral. Det finns därför inte en "bas" för alla bilar inom t.ex. Taxi Stockholm utan det beror på var det enskilda åkeriet håller till och ett åkeri kan ha allt från en till dussintals bilar.

Varje taxibolag har förstås sina regler och principer kring bilar, uniformer, prissättning och inte minst hur man förhandlar sig till avtal med stora kunder som t.ex. Färdtjänst, men det handlar alltså om ett stort antal mindre företag som samarbetar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Tars »

Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
Bild
Bild
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Det är egentligen fast-chargers så effekten stämmer nog :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

StefL skrev:
Kom ihåg att "taxibolag" som Taxi Stockholm, Sverigetaxi och Taxi Kurir bara är samarbetsorganisationer mellan enskilda åkerier som är anslutna till en gemensam beställningscentral. Det finns därför inte en "bas" för alla bilar inom t.ex. Taxi Stockholm utan det beror på var det enskilda åkeriet håller till och ett åkeri kan ha allt från en till dussintals bilar.

Varje taxibolag har förstås sina regler och principer kring bilar, uniformer, prissättning och inte minst hur man förhandlar sig till avtal med stora kunder som t.ex. Färdtjänst, men det handlar alltså om ett stort antal mindre företag som samarbetar.
Ja och nej. Taxi Stockholm är ju ett AB i sig (Taxi Stockholm 150000 AB) som precis som du säger har en lång rad regler som gäller för alla åkerier som väljer att ansluta sig. Min "killgissning" är att avtalsfrågor som denna förhandlas centralt av tex TS, därmed inte sagt att det är omöjligt att man låter respektive åkare ta ställning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: SuC Arlanda

Inlägg av dstr »

Limokungen skrev:
Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Den uppdämda bitterheten efter taxis onödigt långa laddningar, stå kvar efter full laddning och brist på respekt för köandet där man lämnat platser till kollegor är uppenbart stor.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av tehjimos »

Fortfarande långt ifrån alla som skrivit på... Pratade med en av taxi teslorna igår...

Du blir förbjuden att ladda på Bredden ifall man skriver på att ladda vid Arlanda. Det ska vara gratis till mitten av sommaren, därefter kostar det 1,4kr/kWh.

Först skulle man bli förbjuden att använda både uppsala o bredden ifall man skriver på arlanda, men det gici INGEN med på... så dom släppte uppsala ur avtalet och då började folk skriva på.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC Arlanda

Inlägg av OfarligTesla »

Taxiförare har ju brist på respekt för allt och alla i trafiken, ser varje dag hur de blockerar korsningar inne i stan under rusningstrafiken för att göra sina illegala svängar. Skall bli skönt när helt självkörande bilar kommer så man slipper dem i trafiken.

Ser inte varför Tesla skall bygga SuC för taxis alls, ta redigt betalt från dem om de använder SuC och låt dem bygga egna laddare istället. SuC är inte till för att sponsra taxiverksamhet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av e5m1r »

Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC Arlanda

Inlägg av OfarligTesla »

e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, i förlängningen (15 års sikt) finns det inga taxis i den bemärkelsen då vi har taxipods som kan köra runt själva. Tror trafiken kommer flyta på bättre i Stockholm bara av att ta bort det förstörande elementet.

Per taxibil som säljs så krävs det många resor fler SuC-platser än per vanlig bil, alltså blir marginalen lägre per bil som säljs till taxi kontra privatperson/annat företag oavsett om de betalar självkostnadspris för elen eller ej. Är det köer vid SuC kommer det dessutom avskräcka folk från att köpa Tesla, detta är speciellt farligt vid ett ställe som Bredden där köpcentra osv finns där så alla ser köerna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Remuz »

Det är ju mer fördelaktigt ur logistiskt hänseende att ladda vid en ändpunkt, men jag ställer mig lite frågande till om det får jämt upp mot 1.4kr/kWh (vilket är snorbilligt, men mycket mer än 0kr)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar