Sida 2 av 4

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 09:14
av 12man
Med den militanta parkeringsövervakning som sker på Arlanda vore det perfekt att kunna ladda där isf att stå vid 747an och vänta på att min gäst kommer

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 10:27
av Tars
Äntligen!!!

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 12:59
av Bod
Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Var kommer uppgiften att det numer är förbjudet för Taxi att ladda i Bredden/Infra City?

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 18:44
av 12man
syns inte på skärmen i bilen(än) ej heller på tesla's site

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 19:02
av Limokungen
Kommer inte synas på skärmen heller då den stationen är dedikerad Taxi

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 19:27
av bjelkeman
Bod skrev:
Limokungen skrev:
Egentligen bara för taxi, men tror inte det ligger nån spärr för andra Teslor, men taxi är förbjudna att ladda i Bredden, så om taxi håller sig därifrån så är det nog bra om privat Teslor håller sig borta från Arlanda.
Var kommer uppgiften att det numer är förbjudet för Taxi att ladda i Bredden/Infra City?
Den infon verkar inte nått ut till alla. Två taxi stod och laddade vid Bredden vid 16-tiden idag.

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 19:31
av Limokungen
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden

Re: SuC Arlanda

Postat: 16 apr 2018 19:42
av Bjelke
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?

Re: SuC Arlanda

Postat: 17 apr 2018 09:03
av Legato
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)

Re: SuC Arlanda

Postat: 17 apr 2018 09:09
av Kulingen
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
Det smartaste med stora Taxi kedjor är väl att de delar upp bilar som ska ha bas Arlanda eller Bredden

Re: SuC Arlanda

Postat: 17 apr 2018 13:08
av EnTraktor
Är det nån som vet vad som gäller för en vanlig Teslaägare, får man ladda på Arlanda?
Frågan gäller inte var stolparna ligger eller om man får/kan köra in där, utan om jag kopplar in min privata Tesla där, kommer laddningen att starta?

Re: SuC Arlanda

Postat: 17 apr 2018 14:02
av Bod
Var ute i god tid och testa. :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 18 apr 2018 12:36
av Legato
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
Det smartaste med stora Taxi kedjor är väl att de delar upp bilar som ska ha bas Arlanda eller Bredden
Kanske. Hade helt hållt med om det var tex Arlanda och söderort. Nu gissar jag att de kör samma bas för alla sina bilar. Men vi lär märka...

Re: SuC Arlanda

Postat: 18 apr 2018 15:49
av StefL
Kom ihåg att "taxibolag" som Taxi Stockholm, Sverigetaxi och Taxi Kurir bara är samarbetsorganisationer mellan enskilda åkerier som är anslutna till en gemensam beställningscentral. Det finns därför inte en "bas" för alla bilar inom t.ex. Taxi Stockholm utan det beror på var det enskilda åkeriet håller till och ett åkeri kan ha allt från en till dussintals bilar.

Varje taxibolag har förstås sina regler och principer kring bilar, uniformer, prissättning och inte minst hur man förhandlar sig till avtal med stora kunder som t.ex. Färdtjänst, men det handlar alltså om ett stort antal mindre företag som samarbetar.

Re: SuC Arlanda

Postat: 18 apr 2018 20:49
av Tars
Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
Bild
Bild
Bild

Re: SuC Arlanda

Postat: 18 apr 2018 21:07
av Bjelke
Det är egentligen fast-chargers så effekten stämmer nog :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 18 apr 2018 21:12
av Legato
StefL skrev:
Kom ihåg att "taxibolag" som Taxi Stockholm, Sverigetaxi och Taxi Kurir bara är samarbetsorganisationer mellan enskilda åkerier som är anslutna till en gemensam beställningscentral. Det finns därför inte en "bas" för alla bilar inom t.ex. Taxi Stockholm utan det beror på var det enskilda åkeriet håller till och ett åkeri kan ha allt från en till dussintals bilar.

Varje taxibolag har förstås sina regler och principer kring bilar, uniformer, prissättning och inte minst hur man förhandlar sig till avtal med stora kunder som t.ex. Färdtjänst, men det handlar alltså om ett stort antal mindre företag som samarbetar.
Ja och nej. Taxi Stockholm är ju ett AB i sig (Taxi Stockholm 150000 AB) som precis som du säger har en lång rad regler som gäller för alla åkerier som väljer att ansluta sig. Min "killgissning" är att avtalsfrågor som denna förhandlas centralt av tex TS, därmed inte sagt att det är omöjligt att man låter respektive åkare ta ställning.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:14
av Limokungen
Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:21
av dstr
Limokungen skrev:
Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Den uppdämda bitterheten efter taxis onödigt långa laddningar, stå kvar efter full laddning och brist på respekt för köandet där man lämnat platser till kollegor är uppenbart stor.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:32
av tehjimos
Fortfarande långt ifrån alla som skrivit på... Pratade med en av taxi teslorna igår...

Du blir förbjuden att ladda på Bredden ifall man skriver på att ladda vid Arlanda. Det ska vara gratis till mitten av sommaren, därefter kostar det 1,4kr/kWh.

Först skulle man bli förbjuden att använda både uppsala o bredden ifall man skriver på arlanda, men det gici INGEN med på... så dom släppte uppsala ur avtalet och då började folk skriva på.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:36
av OfarligTesla
Taxiförare har ju brist på respekt för allt och alla i trafiken, ser varje dag hur de blockerar korsningar inne i stan under rusningstrafiken för att göra sina illegala svängar. Skall bli skönt när helt självkörande bilar kommer så man slipper dem i trafiken.

Ser inte varför Tesla skall bygga SuC för taxis alls, ta redigt betalt från dem om de använder SuC och låt dem bygga egna laddare istället. SuC är inte till för att sponsra taxiverksamhet.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:44
av e5m1r
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 07:54
av OfarligTesla
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, i förlängningen (15 års sikt) finns det inga taxis i den bemärkelsen då vi har taxipods som kan köra runt själva. Tror trafiken kommer flyta på bättre i Stockholm bara av att ta bort det förstörande elementet.

Per taxibil som säljs så krävs det många resor fler SuC-platser än per vanlig bil, alltså blir marginalen lägre per bil som säljs till taxi kontra privatperson/annat företag oavsett om de betalar självkostnadspris för elen eller ej. Är det köer vid SuC kommer det dessutom avskräcka folk från att köpa Tesla, detta är speciellt farligt vid ett ställe som Bredden där köpcentra osv finns där så alla ser köerna.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 08:20
av Remuz
Det är ju mer fördelaktigt ur logistiskt hänseende att ladda vid en ändpunkt, men jag ställer mig lite frågande till om det får jämt upp mot 1.4kr/kWh (vilket är snorbilligt, men mycket mer än 0kr)

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 08:34
av Legato
OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.