Vad kostar en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av zyax »

Är det någon som vet hur mycket en Supercharger kostar? Jag började spåna på vad det kunde kosta och visste att en Chademoladdare i Sverige kostar någonstans runt 400k och uppåt. Vad av detta som är den raka kostnaden för själva hårdvaran och vad som är arbete och kostnad för framdragning av el etc vet jag ju inte så all insyn i ämnet är bra.

Jag tänker att det kan vara bra att veta hur mycket värde som finns i nätverket, eller finns det redan färdiga siffror på detta ? Jag har läst artiklar med beräkningar typ denna http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ubs-2017-3 Enligt denna...
Both provide a helpful baseline. To ensure the maximum drive time for the entire population is 31 minutes, TSLA would need to add at least 7,503 Superchargers. To achieve similar coverage to gas stations, TSLA would need to add 30,160 Superchargers. At a cost of about $250k per station, this implies costs of ~$1.9bn to ~$7.5bn for the US alone. These costs could be shared among automakers; however, the lack of compatibility with other EV chargers makes this unlikely. That said, there has been discussion that Trump's infrastructure project may involve federal subsidies for a nationwide EV charging corridor, which could reduce the cost burden.
...så kostar en station i runda slängar 2,5 miljoner men avser detta då en dubbelladdare (1A+1B) eller?. Hur som helst låter det väldigt dyrt i mina öron och jag har sett liknande dyra uträkningar. Borde inte massproduktion och massinstallation plockat ner kostnaden för en installation till ett mycket rimligare pris per station.

Man har nu gått från att installera runt 8 i snitt till att installera många med långt många fler, antagligen av kostnadskäl när man ändå bara vill sänka kötiden.

Idéer och tankar om vad det kostar? Och vad nätverket är värt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av vigge50 »

Jag läste för ett tag sedan att en station med 8 laddare kostade ungefär $150k och med solceller $250k vad jag minns. Hur det ska skalas med fler laddare vet jag inte och hur mycket det kostar att dra fram elen kan variera stort på område och land.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Jag läste för ett tag sedan att en station med 8 laddare kostade ungefär $150k och med solceller $250k vad jag minns. Hur det ska skalas med fler laddare vet jag inte och hur mycket det kostar att dra fram elen kan variera stort på område och land.
Ok, det lät mer rimligt. Att göra sådana här med många laddplatser för att plocka ner kostnaden per station förstår man ju inte riktigt. Elen blir ju dessutom billig då den i alla fall i Sverige är klart billigare att köpa i högspänningsform.
Ganska många miljarder nedplöjda i det här nätverket och ingen annan tillverkare har ens börjat...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av nek0 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Jag läste för ett tag sedan att en station med 8 laddare kostade ungefär $150k och med solceller $250k vad jag minns. Hur det ska skalas med fler laddare vet jag inte och hur mycket det kostar att dra fram elen kan variera stort på område och land.
Ok, det lät mer rimligt. Att göra sådana här med många laddplatser för att plocka ner kostnaden per station förstår man ju inte riktigt. Elen blir ju dessutom billig då den i alla fall i Sverige är klart billigare att köpa i högspänningsform.
Ganska många miljarder nedplöjda i det här nätverket och ingen annan tillverkare har ens börjat...
Ingen annan tillverkare har ens börjat. Varför ?
1.Ingen annan tillverkare har bilar till salu ? (menar mängder bilar inte enstaka)
2. Alla andra väntar på att någon annan gör det?
3. Jag ser inte 3. alternativet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av 12man »

Snart kommer väl ivl med en rapport om hur mycket co2 utsläpp plastskalen till laddarna ha orsakat,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av Dansken »

12man skrev:
Snart kommer väl ivl med en rapport om hur mycket co2 utsläpp plastskalen till laddarna ha orsakat,

Ska man Bild eller Bild?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

En station är ju hela laddstationen med X antal laddare och 2*X antal laddaplatser, det som vi nog normalt kallar "en Supercharger". Sätter man en kostnad per station så lär dragning av elen och installation ingå men frågan är sedan hur kostnaden varierar beroende på antal laddare.

Till detta kommer driftskostnader som el, underhåll, markhyra osv.

Själv antar jag att den nämnda siffran på $250k för en station gäller en station med 8 Superchargerplatser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av Jocce »

En supercharger, teknikdelen i den borde inte vara så "dyr"?

Det är väl likadana laddare som sitter i bilarna, men stackade på varandra/paralellkopplade. Hur många är det? 6-8 st om jag minns rätt?

Det som är dyrt i normala fall är ju markarbeten och anslutning (Installation kostar väl en slant också).


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av drakbane »

11 kw x 12st = 132
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad kostar en Supercharger?

Inlägg av e5m1r »

drakbane skrev:
11 kw x 12st = 132
Och ut till kund ( uppgradering från 11 till 22 nosecone tesla ) kostar de 22000kr inkl montering så vad kan teslas kostnad vara för en sån 1000USD ? Sen har det snackats om att tesla ska gå över till 16kW laddarna i de nya bilarna då dessa är mycket billigare att tillverka då man använder fler om inte alla egna komponenter i den medan 11kW bestod i princip från komponenter som man kan hitta på elfa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar