Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
mati skrev:
Det som menas är kanske det tyska laddstolpsdirektivet som gäller sedan 17 mars 2016. Det innebär att alla publika laddpunkter med >22kW DC måste ha CCS-stöd. Det har ju inte Teslas Supercharger.
Fast rent krasst så är ju inte en SuC en publik laddpunkt och borde därmed kunna gås runt?
Och det är väl precis därför denna nyhet inte riktigt stämmer. Det finns inget krav att alla ska kunna ladda. Det finns bara krav att alla publika laddare ska stödja CCS. Teslas laddare är inte publika utan enbart för Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av 12man »

Kan länder ha egna lagar om slikt när EU finns? Kanske Tesla har hittat en väg runt efter 18 månader, ivf är det alls ingen nyhet
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Mickep »

Detta är ett Eu direktiv. vilken inverkan har det på Sverige?
Spanien har givit ett undantag för tesla under 2017 (därför byggs det mycket där nu) men de kommer också kräva ccs-kabel snart.
Verdi

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Detta är ett Eu direktiv. vilken inverkan har det på Sverige?
Spanien har givit ett undantag för tesla under 2017 (därför byggs det mycket där nu) men de kommer också kräva ccs-kabel snart.
Egentligen är det bara logiskt. I Europa satsar vi på CCS.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Pontus »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
Men vi pratar om en model 3 med Standard batteri som har 80%+ av en 85D räckvidd. Kan bli tight om man kör på autobahn med 25 mil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av blincoln »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av leiflodde »

blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av nek0 »

leiflodde skrev:
blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)
Fartkameravarning finns inte i en Tesla. Inget man behöver komma ihåg. ;)
En dashcam får man inte heller ha i Tyskland. Eller får får man, men det är inte tillåtet att använda inspelade filmer till nåt annat än privata ändamål. De får inte läggas ut på nätet och framförallt kan och får de absolut inte användas som bildbevis i händelse av en olycka. Ingen fri bevisprövning mao. Bra att veta kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
aa.. tack för tipsen... även när de är fri hastighet så brukar ju medel hastigheten på motorvägen i Tyskland inte vara så hög så man bör kanske dra ner den parametern en bit. Personligen brukar jag hålla mig runt 150-170 när de är glas trafik och man får köra på...

Oavsett så tycker jag den nya laddaren (strax söder om Berlin på A9) är bra så de ger mer valmöjligheter speciellt om jag nu väljer standard batteriet. Sedan tittade jag på google satellit vy och och ser ju inte ut att vara någon rolig plats, tråkigt för de gör ju att man kanske varken kan äta eller göra något annat vettigt medans man laddar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar