Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Foluke »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Tesla håller på att bygga en stor SuperCharger utanför Berlin just nu så det är nog inget problem.
Oj är de den som skulle legat längre söderut innan, denna har jag haft koll på även om jag inte har min modell 3 än, denna är nämligen viktig för mig då detta nog är den vanligaste vägen vi kör när vi kör söderut i Europa och då skull de med en M3 standard vara lite problem att nå gram till nästa SUC men de låter som detta är löst snart då...
Jag körde en 85D från Rostock den vägen söderut och vidare förbi München och hade inga som helst problem med räckvidden. Lyckades till och med köra förbi 3 SuC längre fram.
I samma inslag, Now you know, youtube, som jag såg, sa man också att Tesla lyckligtvis redan hade ett väl utbyggt nät med SuC. Skadan med den eventuellt nya lagen i praktiken inte skulle göra så mycket under närmaste åren. Man nämnde även direktiven om stöd till elbilar, en fond som tydligen har mycket pengar, men som uteslöt stöd till Tesla.
Darrar de på manchetterna i tyska industrin? Kan de inte fuska så får de väl lagstifta? Fortfarande " hörsägen".
Model S P85D,
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:

Jag körde en 85D från Rostock den vägen söderut och vidare förbi München och hade inga som helst problem med räckvidden. Lyckades till och med köra förbi 3 SuC längre fram.
Jag går bara på vad abetterroutplanner säger (jag har ju tyvärr ingen tesla än), den säger man måste hålla igen på hastigheten med en M3 standard för att nå fram till nästa laddare men där återstår väl lite tester innan man faktiskt vet exakt vad man kan förvänta sig av standard batteriet. Dessutom vill man slippa ladda till nära 100% såklart eftersom de går så sakta med att ladda på slutet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Det som menas är kanske det tyska laddstolpsdirektivet som gäller sedan 17 mars 2016. Det innebär att alla publika laddpunkter med >22kW DC måste ha CCS-stöd. Det har ju inte Teslas Supercharger.
Fast rent krasst så är ju inte en SuC en publik laddpunkt och borde därmed kunna gås runt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Bjelke »

Jag tror det ff rör sig om det som det pratades om för ett tag sedan, nämligen PUBLIKA stolpar, och dit hör väl inte Teslas (än iaf) och
borde därmed eg inte beröras av det här, men även OM det vore så så klarar dom sig säker med en sketen CCS (i närheten)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:

Jag körde en 85D från Rostock den vägen söderut och vidare förbi München och hade inga som helst problem med räckvidden. Lyckades till och med köra förbi 3 SuC längre fram.
Jag går bara på vad abetterroutplanner säger (jag har ju tyvärr ingen tesla än), den säger man måste hålla igen på hastigheten med en M3 standard för att nå fram till nästa laddare men där återstår väl lite tester innan man faktiskt vet exakt vad man kan förvänta sig av standard batteriet. Dessutom vill man slippa ladda till nära 100% såklart eftersom de går så sakta med att ladda på slutet.
Hålla igen, var knappast nått jag gjorde på denna sträcka. Pendlade mellan 140-220 km/h.

Bild Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av helix »

Senaste nya Superchargern som öppnades i Tyskland var den 30:e juni 2016. Det är alltså helt sant att Tesla inte har kunnat expandera närtverket i Tyskland eftersom man inte använder CCS och därmed stänger ute alla bilar förutom Tesla.

Det som är intressant är dock att det just nu byggs en ny SuC nära Berlin, vilket är den första på 1,5 år. Verkar som Tesla kommit runt reglerna på något vis, eller så kanske de smäller upp en ABB-laddare med CCS vid sidan om de 14 SuC-laddarna för att komma runt problemet :lol:
Suc Tyskland.png
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Mickep »

Henrik Torphammar skrev:
bylund skrev:
Att sätta upp en CCS-laddare som man tar betalt för att ladda vid borde ju fungera för att uppfylla det kravet, om det nu är sant.
Den uppfyller väl inte kravet att alla kan ladda. Bensinbilar, Nissan Leaf och liknande kan ju inte ladda där heller.
då måste de alltså ha en tesla sladd också på alla publika stationer?
Kan inte säga att jag är helt emot det då det borde vara i allas intresse.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

Ganska konstigt krav med CCS då den vanliga typ 2 kontakten faktiskt har stöd för DC laddning utan CCS stiften, dock betydligt lägre effekt minns inte hur mycket. Men de kanske är så de har löst problemet även om jag inte tror någon bil har stöd för DC laddning via vanlig typ2 kontakt. OBS, Tesla följer inte standarden utan utnyttjar bara att de är i princip likadan fysisk kontakt.

Ska bli spännande och se hur denna SUC kommer se ut när den är klar...

@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

Meningen med en standard är väl att man ska slippa ha massa krångel. Kan inte säga att det är optimalt att ha kofferten full av adaptrar...
Även om det kan vara obekvämt just nu tjänar alla på att vi får en gemensam standard för laddning i europa. Jag tycker därför att Tysklands hållning är bra för framtiden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
mati skrev:
Det som menas är kanske det tyska laddstolpsdirektivet som gäller sedan 17 mars 2016. Det innebär att alla publika laddpunkter med >22kW DC måste ha CCS-stöd. Det har ju inte Teslas Supercharger.
Fast rent krasst så är ju inte en SuC en publik laddpunkt och borde därmed kunna gås runt?
Och det är väl precis därför denna nyhet inte riktigt stämmer. Det finns inget krav att alla ska kunna ladda. Det finns bara krav att alla publika laddare ska stödja CCS. Teslas laddare är inte publika utan enbart för Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av 12man »

Kan länder ha egna lagar om slikt när EU finns? Kanske Tesla har hittat en väg runt efter 18 månader, ivf är det alls ingen nyhet
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Mickep »

Detta är ett Eu direktiv. vilken inverkan har det på Sverige?
Spanien har givit ett undantag för tesla under 2017 (därför byggs det mycket där nu) men de kommer också kräva ccs-kabel snart.
Verdi

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Detta är ett Eu direktiv. vilken inverkan har det på Sverige?
Spanien har givit ett undantag för tesla under 2017 (därför byggs det mycket där nu) men de kommer också kräva ccs-kabel snart.
Egentligen är det bara logiskt. I Europa satsar vi på CCS.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av Pontus »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
Men vi pratar om en model 3 med Standard batteri som har 80%+ av en 85D räckvidd. Kan bli tight om man kör på autobahn med 25 mil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av blincoln »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av leiflodde »

blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av nek0 »

leiflodde skrev:
blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)
Fartkameravarning finns inte i en Tesla. Inget man behöver komma ihåg. ;)
En dashcam får man inte heller ha i Tyskland. Eller får får man, men det är inte tillåtet att använda inspelade filmer till nåt annat än privata ändamål. De får inte läggas ut på nätet och framförallt kan och får de absolut inte användas som bildbevis i händelse av en olycka. Ingen fri bevisprövning mao. Bra att veta kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
aa.. tack för tipsen... även när de är fri hastighet så brukar ju medel hastigheten på motorvägen i Tyskland inte vara så hög så man bör kanske dra ner den parametern en bit. Personligen brukar jag hålla mig runt 150-170 när de är glas trafik och man får köra på...

Oavsett så tycker jag den nya laddaren (strax söder om Berlin på A9) är bra så de ger mer valmöjligheter speciellt om jag nu väljer standard batteriet. Sedan tittade jag på google satellit vy och och ser ju inte ut att vara någon rolig plats, tråkigt för de gör ju att man kanske varken kan äta eller göra något annat vettigt medans man laddar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar