Supercharger Sveg, nån med insikt?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Tidigare fanns det en hel del detektivarbete nedlagt i sekten, vissa gick igenom kommunernas tillståndsprotokoll å sånt för att hitta trolig plats å tid för nya laddare. Men nu klarar man sig ju utan nya SuC på ett annat sätt, så det drivet tycks ha lugnat sig något...
Det är väl så att Tesla söker bygglov i allt mindre utsträckning. Nya laddare kommer ofta upp med laddskåp utan fast hus, åtminstone till en början, så då får man inte veta så mycket i förväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Bjelke »

Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)

Härjedalsfjällen vore ju väldigt betjänta av en SuC i Sveg. Kan man ladda på väg dit och sen igen på väg hem. Då borde man klara en vecka i fjällen om man inte kör så mycket på plats.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)

Härjedalsfjällen vore ju väldigt betjänta av en SuC i Sveg. Kan man ladda på väg dit och sen igen på väg hem. Då borde man klara en vecka i fjällen om man inte kör så mycket på plats.
Absolut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av jans »

Jag brukar tjata om behovet av en SuC i Sveg.
Jag har lyckats ta mig till (och tillbaka från) härjedalsfjällen ett antal gånger nu under 4 år. Men med en viss uppoffring. Tidigare laddade vi tack vare ett vänligt bemötande från ICA-handlaren på deras 3-fas. Den möjligheten kvarstår kanske om man frågar snällt. Dock får man ju då ta en några timmars lång paus. Sedan Chademon kom har det fungerat klockrent för mig, stationen har ju även en 22kW Mennekes om den är upptagen. Men absolut, för att man skall vara riktigt lugn behövs ju en SuC i Sveg!
Möjligen, möjligen kan man snålköra direkt från Mora till Funäsdalen, där det finns en Chademo, om det är de trakterna man skall till. Jag har inte vågat prova den varianten, har man 100kWh kanske det borde vara lugnt.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av macksie »

Tack för alla svar.
Får verkligen en "warm and fuzzy feeling" av all engagemang. Vilket härligt community.

Inser när jag läser min fråga igen att jag skrev fel. Det är inte Sveg som är slutdestination. Tror jag också hade behövt vara tydligare i frågan.

Anledningen till frågan om just Sveg är att vi har fjällstuga i Fjällnäs, i Funäsdalsfjällen, nästan uppe vid Norska gränsen. Bor på Värmdö, Stockholm.
Efter att ha titta på kartor/listor över laddstationer så är det svårt att få ihop ekvationen med en Tesla med 85KWh batteri. Förutsättning är att räkna på vinterväg samt gärna någon marginal vid framkomst.

Föreslagna rutter går oftast via Mora. Från Mora är det 26 eller 29 mil beroende på rutt. Tror inte jag vågar lita på att det går utan extra laddning.
Och det är väldigt ont om ställen just på den sträckan. Antar att det också är därför en laddstation är planerad till Sveg.

Det finns en ChaDeMo laddare i Sveg som skulle täcka behovet. Men. Det finns två men. Det är bara en ensam laddare, och om man läser kommentarerna om den verkar den strula en hel del.

Om jag använder Bo's fantastiska tjänst A better routeplanner med parametrar -10 grader, snow/rain +10%, drar ner hastigheten till 100 vilket är ok för mig för detta experiment. Så hamnar rutten över Östersund och upp till Krokom och vända. Sträckan blir då 87 mil istället för 63, har även sett versioner som går hyfsat långt in i Norge.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Gustafsson »

26 mil kan inte vara något problem alls, det klarar min i alla väder. I bra vinterväglag går det 30+ också. Med navigatorn och tripkurvan har man ju stenkoll vb. Eftersom chademo laddar som snabbast vid drygt halvfullt batteri kan man överväga att toppa upp 20 - 30 min långt innan man är tvungen, det sparar man en del tid på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av PoloPrinsen »

I Sveg finns det minst 2 st enkla laddmöjligheter som jag klurat ut via stans officieĺla hemsida, dels stans åretruntöppna camping där du med lite framförhållning bör kunna få koppla in dig och om behov finns antingen själv laga mat i servicehuset etc eller utnyttja någon närliggande restaurang i stan.
Nackdel är förmodligen relativt långsam laddning (fast du ska ju inte fylla fullt utan "bara" ladda ett par mils energi för att öka marginal om jag fattat korrekt).
Fördel; campingplatser är normalt sett serviceinrikrade och kan säkert låta dig leka husvangn på deras gräsmatta o där kopplain dig på elnätet. Eller så har du turo de har ett trefasuttag nåonstand som du kan låna en stund. Även massa runtomkringaktiviteter kan ordnar/rekommenderas då det ju ändå är turistanpassat så att säga.

Annars det mer snabba alternativet är nog att kontakta firman Fyrfasen energi ab. De ÄR ju elleverantör. Finns i Sveg och utlovar gratis laddning nu nyßs i jul och nyår enligt hemsidan så att antingen bli kund nu eller göra nån annan deal så har de en (minst) riktig snabbladningsstolpe redan nu i Sveg att koppla in sig på. Jag är ej kund hos dom så kommmer imte åt info om fakta om stolpe-stolparna dom har.

Nåja nått av dessa borde kunna hjälpa till med påfyllning i elbilsbatteri.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Verdi

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
26 mil kan inte vara något problem alls, det klarar min i alla väder. I bra vinterväglag går det 30+ också. Med navigatorn och tripkurvan har man ju stenkoll vb. Eftersom chademo laddar som snabbast vid drygt halvfullt batteri kan man överväga att toppa upp 20 - 30 min långt innan man är tvungen, det sparar man en del tid på.
Då får du väl hålla nere farten och så där väl? Jag körde just 26 mil i fredags och söndags med min S 90D och hade bara 10-15% kvar trots att jag startade på 95-100%. Ungefär lika delar 80, 90, 110 och 120-väg och jag brukar ligga 10-20 km/h över skyltad hastighet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Gustafsson »

Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..
Ja, hastigheten gör mycket.

Har labbat lite i https://abetterrouteplanner.com/ och det är på gränsen vintertid om man har lite mindre batteri. Är det väldigt kallt, mycket motvind eller kraftigt snöfall så blir det svårt även om man tar det lugnt.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av macksie »

Tack för alla bra svar
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 dec 2015 09:19
Ort: Sollentuna

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av mbj »

Förra året åkte vi från Tänndalen till Mora på sportlovet utan att ladda i Sveg, utan problem. 90D med stor takbox och fullt i bilen. Vi startade med ca 90% och hade kanske 15% i Mora.
90D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av macksie »

Tack mbj bra info
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..
Ja, hastigheten gör mycket.

Har labbat lite i https://abetterrouteplanner.com/ och det är på gränsen vintertid om man har lite mindre batteri. Är det väldigt kallt, mycket motvind eller kraftigt snöfall så blir det svårt även om man tar det lugnt.
Hm, jag upplever att jag har en maxrange på kanske 30 mil nu såhär års, även om jag håller mig till laglig landsvägshastighet (250Wh/km, 75kWh tillgängligt batteri), kanske några mil till när vägarna är torra och förbrukningen ligger runt 230. Att man kan köra 30+ mil nu på vintern med en 70D är ju intressant. Är den så mycket snålare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte 70D är snålare. Bilen måste köras ganska länge nu på vintern innan förbrukningen minskar under 200 Wh/km. De första milen ligger den ju närmare 270 eller tom mer. Jag åker mycket i Norge och då blir det 80-90 långa sträckor. Kommer ner mellan 160-170 Wh/km efter hand. Klarar t.ex. Lillehammer- Karlstad med viss marginal dessutom. Kör inte med range mode heller. Sist var det -15. Tror nog att faceliftbilar med turbinfälgar är snålare än min.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
dejven
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 nov 2018 12:51

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av dejven »

Fortfarande ingen supercharger i Sveg?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Jeppe_E »

dejven skrev:
Fortfarande ingen supercharger i Sveg?

Nej....

Men det kommer snart....sa Elon... :lol:
sveg.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
dejven skrev:
Fortfarande ingen supercharger i Sveg?

Nej....

Men det kommer snart....sa Elon... :lol:
Om en dryg vecka ska jag åka den sträckan. Undrar om de hinner smälla upp en SuC fram tills dess. Känns ju något tajt....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jeppe_E skrev:
dejven skrev:
Fortfarande ingen supercharger i Sveg?

Nej....

Men det kommer snart....sa Elon... :lol:
Om en dryg vecka ska jag åka den sträckan. Undrar om de hinner smälla upp en SuC fram tills dess. Känns ju något tajt....
Hoppet är det första som överger.... eller var det tvärtom?...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
dejven skrev:
Fortfarande ingen supercharger i Sveg?

Nej....

Men det kommer snart....sa Elon... :lol:
sveg.png
Vilken torsdag?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
dejven skrev:
Fortfarande ingen supercharger i Sveg?

Nej....

Men det kommer snart....sa Elon... :lol:
sveg.png
Vilken torsdag?
Den 31:e
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av macksie »

Förra året stod den som "end of 2017"

Borde ju vara snart

Högst röstad på http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=13699

Men nähärå
MYP
X90d
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gustafsson skrev:
Tror inte 70D är snålare. Bilen måste köras ganska länge nu på vintern innan förbrukningen minskar under 200 Wh/km. De första milen ligger den ju närmare 270 eller tom mer. Jag åker mycket i Norge och då blir det 80-90 långa sträckor. Kommer ner mellan 160-170 Wh/km efter hand. Klarar t.ex. Lillehammer- Karlstad med viss marginal dessutom. Kör inte med range mode heller. Sist var det -15. Tror nog att faceliftbilar med turbinfälgar är snålare än min.
Fördelen med att åka på 21” sommardäck, är att förbrukningen på 19” vinterdäck snarare verkar bli lägre :-). Nu har det iofs inte varit några minusgrader än - då sticker det väl iväg gissar jag..

ToR Stockholm-GBG slutade på 234 Wh/km.
Ca 10-15 över skyltad fart. På vägen hem låg temperaturen mellan 3-7 grader. Torr väg halva sträckan.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
CarinaStahl
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 apr 2018 17:37

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Inlägg av CarinaStahl »

vad händer med Supercharger i Sveg? Skulle öppna 2018. Väldigt önskvärd för att ta sig till fjällen.
:roll:
Skriv svar