Varför inga konkurrerande superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

Med tanke på dagens nyhet http://teslaclubsweden.se/fastned/
Där man tydligen kan få låna en Chademoadapter på vissa privata laddstationer


Så har jag börjat fundera på varför inga privata laddföretag erbjuder 40-50-80-100kW likströmsladdning med en Tesla-kontakt?
Laddkapaciteten finns redan, så det borde bara vara frågan om att hänga på en extra kabel eller utnyttja befintliga Typ2 kabeln för likströmsladdning?
Eller finns det nått Tesla patent som stoppar det?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av mati »

Patent borde inte vara nåt hinder, "all our patents are belong to you" eller vad det nu var. Men det krävs ju mjukvara för att få det att fungera. Protokollet som Tesla använder är väl inte öppet eller? Annars hade man ju t ex även kunnat bygga en tredjeparts CCS-adapter för Tesla. Det hade varit lite najs faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av Alfred »

Svårt att få bra marginaler om man konkurrerar med "gratis"?

Vi som har gratis supercharging har ju förbetalt all vår laddning vid inköp av bil. Och de som inte har det får köpa el till ungefärligt självkostnadspris av Tesla.

Alltså är det bara tillgänglighet kvar för ett konkurrerande nätverk. Tror helt enkelt att det därför är svårt att räkna hem affären att ge sig på målgruppen Tesla-ägare om man skulle planera ett laddnätverk trots att det är en hög andel av elbilarna som rullar på vägarna. Utformar du för att snabbladda Teslorna utan adapter väljer du ju aktivt bort övriga bilar.

Väljer du däremot standardkontakter (CCS är ju dessutom ett krav) når du dem som följer standard och kan ändå nå Teslorna via adapter. Väljer du att bjuda på adaptrar för Teslorna kan du nå alla och får (i vårt fall) räkna intäkterna från Teslorna mot kostnaden för att byta ut adaptrarna efterhand som de går sönder.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

Alfred skrev:
Svårt att få bra marginaler om man konkurrerar med "gratis"?

Vi som har gratis supercharging har ju förbetalt all vår laddning vid inköp av bil. Och de som inte har det får köpa el till ungefärligt självkostnadspris av Tesla.
Om laddbolagen skulle tänka så är det lika bra lägga ner direkt. Det kommer alltid finns behov att ladda utanför supercharer nätverket och jag är övertygad att mer än 50% av elen som säljs av t.ex. Clever eller inCharger går till Teslor. Inte nog med att det finns många Teslor, Teslor kör mer, dom har även större batterier. Varför inte göra det ännu enklare och snabbare för dessa kunder? Samtidigt reducerar man laddtiden och kan göra laddaren tillgänglig för fler. Med 100kW laddare så skulle större delen av Sverige och Europa bli ännu mer lättillgängliga för Teslaägare.
Alfred skrev:
Alltså är det bara tillgänglighet kvar för ett konkurrerande nätverk. Tror helt enkelt att det därför är svårt att räkna hem affären att ge sig på målgruppen Tesla-ägare om man skulle planera ett laddnätverk trots att det är en hög andel av elbilarna som rullar på vägarna. Utformar du för att snabbladda Teslorna utan adapter väljer du ju aktivt bort övriga bilar.

Väljer du däremot standardkontakter (CCS är ju dessutom ett krav) når du dem som följer standard och kan ändå nå Teslorna via adapter. Väljer du att bjuda på adaptrar för Teslorna kan du nå alla och får (i vårt fall) räkna intäkterna från Teslorna mot kostnaden för att byta ut adaptrarna efterhand som de går sönder.
Jag pratar inte om att ersätta Chademo eller CCS med Typ2 utan sätta på en extra kabel eller använda befintlig. Många av laddarna har redan 22-44kW växelström Typ2. För övrigt har jag läst flera gånger att Chademo-kontakten är väldigt känslig och det ryktas att Teslas adapter ofta förstör kontakten. Med en typ2 kabel skulle man slippa även detta problem.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av lobbin »

EnTraktor skrev:
Jag pratar inte om att ersätta Chademo eller CCS med Typ2 utan sätta på en extra kabel eller använda befintlig. Många av laddarna har redan 22-44kW växelström Typ2. För övrigt har jag läst flera gånger att Chademo-kontakten är väldigt känslig och det ryktas att Teslas adapter ofta förstör kontakten. Med en typ2 kabel skulle man slippa även detta problem.
Jag har fattat som att SuC Typ2 inte ser likadan ut inuti som en vanlig Typ2. Skulle troligen bli sjukt förvirrande om det finns två Typ2 kontakter, en för likström och en växelström.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

lobbin skrev:
EnTraktor skrev:
Jag pratar inte om att ersätta Chademo eller CCS med Typ2 utan sätta på en extra kabel eller använda befintlig. Många av laddarna har redan 22-44kW växelström Typ2. För övrigt har jag läst flera gånger att Chademo-kontakten är väldigt känslig och det ryktas att Teslas adapter ofta förstör kontakten. Med en typ2 kabel skulle man slippa även detta problem.
Jag har fattat som att SuC Typ2 inte ser likadan ut inuti som en vanlig Typ2. Skulle troligen bli sjukt förvirrande om det finns två Typ2 kontakter, en för likström och en växelström.
På utsidan ser den lika ut, men Tesla har längre stift för att kunna skicka mer ström. Om man byter till Tesla versionen av Typ2 så skulle det troligen funka för alla bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av EnTraktor »

Haha, det tog ju inte lång tid. Nu finns det!

S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av rockard »

EnTraktor skrev:
Haha, det tog ju inte lång tid. Nu finns det!

Haha, han lät som en Dalek när han pratade, speciellt "no, that's not supercharger"
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Varför inga konkurrerande superchargers?

Inlägg av lobbin »

Såg den innan idag men orkade inte leta upp tråden. Kul att bli motbevisad :)
Skriv svar