Tesla laddbox - wallconnector

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

husse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 feb 2018 23:20

Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av husse »

I väntan på min model3 tänkte jag förbereda mitt nybyggt garage med en Tesla laddbox. Problemet är, förutom att bilen är kraftigt försenad, att det inte går att köpa en sådan om inte jag äger en tesla. En förbeställning på bilen är inte "good enough". Och iom jag håller på att dra el i garaget så tänkte jag nyttja ladda-hem-stödet och skaffa en laddbox.
Så jag tänkte kolla om det finns nån snäll tesla-ägare som kan tänka sig hjälpa med att beställa en sådan? Självklart står jag för kostnaden! Jag bor i göteborg.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av e5m1r »

Om du inte hittar nån i götet får du gärna använda min VIN för att köpa WC
Skicka PM så skickar jag VIN
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att det inte räcker med VIN utan även ett mail eller liknande från Tesla-ägare. VIN för Model S/X är ju lätt att få tag på, bara att kolla på biluppgifter.se tex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Misstänker att det inte räcker med VIN utan även ett mail eller liknande från Tesla-ägare. VIN för Model S/X är ju lätt att få tag på, bara att kolla på biluppgifter.se tex.
Kan vara så.....
Jag har redan delat med mig min VIN till nån i tesla chatten vet faktiskt inte hur det gick
Men visst jag kan dra mail till SC och beställa samt säga vem som plockar upp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
husse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 feb 2018 23:20

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av husse »

Jag ringer tesla... återkommer.

Tack alla :)
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av Kullen »

Jag bor i Gbg.
Hör av dig om det inte lyckas, så kan jag följa med till Tesla.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av tomla »

Har vi fått ett klart svar om Teslas WC är godkänt för bidrag genom ladda-hemma-stödet?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av Svenssons »

tomla skrev:
Har vi fått ett klart svar om Teslas WC är godkänt för bidrag genom ladda-hemma-stödet?
Teslas laddbox lär man inte få bidrag då den inte har stöd för "elmätning och debitering av elkostnad" för men den är troligen ändå billigare än annan box efter bidrag. Installationen kanske man ändå får bidrag för?
Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -och-svar/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av ellerstrom »

Är ju dock några här på forumet som fått svar av Tesla att Teslas wall connector är godkänd för stödet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6d#p228612

Men för att vara på den säkra sidan hade jag nog kollat upp det själv också. Dock så är ju Teslas WC relativt snygg (snyggare än de flesta boxar) och ganska billig redan.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
husse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 feb 2018 23:20

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av husse »

Jag kollade med Tesla själva och enligt dem så ska den uppfylla kravet för att få ladda-hem-bidraget. Jag tror att jag tom har det på mail.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av e5m1r »

Och naturvårdsverket säger själva kolla med leverantören
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
husse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 feb 2018 23:20

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av husse »

Från naturvardsverket.se :

-Vissa laddstolpar eller laddboxar har flera uttag/laddpunkter. Finns det någon begränsning i hur många laddpunkter jag kan få bidrag för?
Du kan få bidrag för laddutrustning som har fler än en laddpunkt, men det maximala bidraget är 10 000 kronor per fastighet.

-Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.

Så jag tror inte att Tesla's laddare uppfyller kraven :(
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av pubbe »

hur går detta, något som försökt ännu?

Vill gärna ha in laddboxen om det går!
husse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 feb 2018 23:20

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av husse »

Jag pratade med Tesla igen (supertrevliga) och de är i direkt kontakt med Naturvårdsverket för att reda ut ifall Teslas Wallconnectors uppfyller kraven för ladda-hem-stödet. Förhoppningsvis återkommer Tesla med ett tydligt och officiellt besked rätt så snart :)

fortsättningen följer...
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tesla laddbox - wallconnector

Inlägg av strejf »

husse skrev:
Jag pratade med Tesla igen (supertrevliga) och de är i direkt kontakt med Naturvårdsverket för att reda ut ifall Teslas Wallconnectors uppfyller kraven för ladda-hem-stödet. Förhoppningsvis återkommer Tesla med ett tydligt och officiellt besked rätt så snart :)

fortsättningen följer...
Jag fick samma svar per mail:

Hej.

Vår enhet för laddningsstationer är I kontakt med naturvårdsmyndigheten ang detta.

Tyvärr har vi inte fått ett slutgiltigt svar ännu är jag rädd.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Skriv svar