Laddning norra Polen

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Laddning norra Polen

Inlägg av leiflodde »

Vi planerar till en liten påsktripp till norra Polen (slut mål Litauen) och sträckan mellan Świnoujście - Gdańsk E28 är 341 km och efter att ha åkt ner från Löddeköpinge 60 km blir det jobbigt i normal fart.

Någon som vet någon hyfsad laddplats med typ chademo som jag missat på denna sträcka? vill helst inte stanna på någon långsam laddare i flera timmar eller köra i snigelfart.

Tackasam för tips.

Leif H
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av Svenssons »

Både Gdansk och Gdynia har flera Chademo-laddare som driftas av Energa, det lokala energibolaget, och var gratis sist jag använde dem. Jag laddade på dessa under resan till Warszawa. Nu har även Greenway Polska fått upp Chademo i Gdansk:

http://greenwaypolska.pl/en/content/greenway-network

För Greenway Polska rekommenderar jag att du beställer RFID-tag redan nu. Jag har fått en men inte behövt använda den ännu.

Både Energas och Greenways laddare finns på Plugshare.
https://www.plugshare.com/

Känner inte till några mellan Szczecin och Gdansk, alternativt går det att åka omväg via Poznan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av EnTraktor »

Som sagt är Plugshare överlägset för laddning i Polen. Szczecin och Gdansk (trestaden) har numera ganska bra utbud av laddning men däremellan är det tunt.

I Gdansk har Greenway 2 laddare som kräver deras rfid samt Energa har 5-6 laddare som kräver deras kort som är lite svårt att få tag på. Energa ska ha roaming med Fortum Charger&Drive men när jag skulle ladda i somras fungerade det inte. Jag fick då denna mycket konstiga förklaring.


Anledningen till att det inte fungerade för dig att ladda i Gdansk är att denna laddare egentligen inte är publik även fast den syns i kartan. Den är därför inte konfigurerad för att acceptera din RFID-bricka. Vi jobbar på rutiner för detta tillsammans med våra internationella partners, men just nu kan vi inte garantera att alla stationer som syns i kartan utanför norden går att ladda på.

S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av lukas_zajac »

Ladda till 100% på Chademo i Ystad och man får hoppas att det räcker för hela kustvägen fram till Gdansk/Gdynia. Det finns även Chademo i Szczecin men det är ca 3,5 mil från Goleniow. I Goleniow börjar E28 till Gdansk och det är ganska jämt 30 mil. Inga snabbladdare där tyvärr. Innan ni reser ut ska ni registrera Er på Greenway. Även om man inte får RFID hemskickad i tid får man ringa supporten dygnet runt som aktiverar laddare.
Senast redigerad av lukas_zajac, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av EnTraktor »

För övrigt så skulle jag vänta med planeringen för det händer mycket i Polen nu när det gäller laddinfrastruktur. Greenway bygger flera laddare i månaden. Dock har Greenway ingen laddare planerad mellan Szczecin och Gdansk, men det kan mycket väl komma upp nått annat.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av Arild »

När jag tittar på PlugShare ser jag att det finns ett Typ-2 uttag ungefär halvvägs. Ni skulle kunna stanna där ett tag och fylla på medan ni äter. Det behövs inte så mycket för att få sträckan att räcka till.

https://www.plugshare.com/location/99883

Och här finns en till med 3-fas, typ 2.

https://www.plugshare.com/location/125277
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av leiflodde »

Tackar för bra tips :)

Tror det blir Clever i Ystad och ta det lugnt alternativt att stanna en kort stund för att äta.

Eller så tar vi färjan från Karlskrona direkt till Gdynia, vi har laddning på båda hotellen vi skall bo så hemfärden funkar bra.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av EnTraktor »

Kan även tillägga att Greenway laddaren "Park Handlowy Matarnia Gdańsk" väldigt ofta är trasig, t.ex. idag. Greenway har använt 2 olika leverantörer för sina laddare, Delta och Efacec. Efacec laddarna verkar vara väldigt problematiska och de flesta laddarna är nere mer än 50% av tiden (markeras då som ljusgrå på kartan)

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 374986&z=7
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av markuswesterberg »

Plockar upp denna gamla tråd igen. Någon som vet något om Superchargern som skulle öppnat i Q1 i Gdansk? Är den på G? Hur ser det ut med andra alternativ numera? I och kring Gdansk först och främst.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddning norra Polen

Inlägg av EnTraktor »

På supercharge.info läggs alla SuC upp där lokalisering är bekräftad.

I väntan på SuC Gdansk är Greenway överlägset bästa alternativet i Gdansk och Polen. Orlen kan vara ett alternativ men både deras app och laddare fungerar uselt. Åker man motorvägen söderut så finns det Ionity.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar