Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.
Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabel
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1
Det är en fördel för Leafägaren som får tillgång till fler laddpunkter. Det tillkommer allt fler typ2-laddpunkter med fast kabel.
Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Bjelke »

Jag har inte heller sett någon laddpunkt med typ2-kabel som inte haft även typ1-kabel, finns det ens?

Dock tycker jag oxo att det är rätt att köra med typ2-kontakt i bilen :)

Edit: "privata" finns det såklart med "bara" typ 2-kabel (tex alla som har Tesla WC och inget annat)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )
På uppladdning.nu finns 241 platser med Typ1-kabel och 731 platser med fast Typ2-kabel. Själv kan jag inte minnas att jag live sett en endaste Typ1-kabel.

Edit:
Holmgrens bil i Värnamo och Eons på samma plats är två exempel med endast fast Typ2-kabel och ingen Typ1 tex.:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 147fc54fa4
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... b5c3526e1d
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.
Nu hade jag fortfarande nattmössan på: Den med typ1 utan konverter har ingen att välja på! De utan sladd har typ2-ingång.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av bonath »

Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.
Jönköpings centralstation, EN p-plats med två Typ2-sladdar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.
Jönköpings centralstation, EN p-plats med två Typ2-sladdar...
Är de nya leaf så bör de gå men gamla så måste du ha adapter...
Om de är ett typ2 uttag så har du antagligen en sladd som är typ 2 till typ1 och då ska de också fungera.

Typ 1 och Typ2 är som jag förstått de samma sak rent kommunikations mäsigt mellan bil och laddpunkt men Typ 2 kan ha 3 fas de kan inte Typ1 och de skiljer sig såklart fysiskt vilket gör att man måste ha adapter.

Nya leaf 2018 har typ 2 uttag men bara 1 fas laddning, äldre leaf har typ1.
Allt detta handlar om den inbyggda AC laddaren, DC laddning är en annan historia.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av chaffis75 »

Ingen som har lite bilder från den nya SUC i Tyskland med bommen, vore kul att se hur lösningen ser ut och var får man koden, är de i skärmen på bilen?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av bonath »

chaffis75 skrev:
bonath skrev:
Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.
Jönköpings centralstation, EN p-plats med två Typ2-sladdar...
Är de nya leaf så bör de gå men gamla så måste du ha adapter...
Om de är ett typ2 uttag så har du antagligen en sladd som är typ 2 till typ1 och då ska de också fungera.

Typ 1 och Typ2 är som jag förstått de samma sak rent kommunikations mäsigt mellan bil och laddpunkt men Typ 2 kan ha 3 fas de kan inte Typ1 och de skiljer sig såklart fysiskt vilket gör att man måste ha adapter.

Nya leaf 2018 har typ 2 uttag men bara 1 fas laddning, äldre leaf har typ1.
Allt detta handlar om den inbyggda AC laddaren, DC laddning är en annan historia.
Som jag skrev, Boxar MED Typ2-sladd.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av EnTraktor »

Är det bara jag som tycker att det är tråkigt när trådar helt spårar från ursprungsdiskussionen?

Enligt rubriken ska diskussionen handla om hur Tesla kommit runt lagen i Tyskland och nya laddstationen utanför Berlin, och inte om Typ 1 sladdar i Jönköping?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Är det bara jag som tycker att det är tråkigt när trådar helt spårar från ursprungsdiskussionen?

Enligt rubriken ska diskussionen handla om hur Tesla kommit runt lagen i Tyskland och nya laddstationen utanför Berlin, och inte om Typ 1 sladdar i Jönköping?
Håller med även om jag själv svarade på de inlägget, försökte dock få tillbaka diskussionen om Tyskland genom frågan om någon har några bilder från denna nya laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av 12man »

Bommen ska komma på plats i beelitz i Berlinförorten men finns inte på plats än, utan bara en skylt med text bara Tesla parkering
45138934b63741e1e1e40013b827e502.jpg
bild från tyska forumet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av HelectriC »

åhh, i Beelitz, mitt i sparrisen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
Bommen ska komma på plats i beelitz i Berlinförorten men finns inte på plats än, utan bara en skylt med text bara Tesla parkering
45138934b63741e1e1e40013b827e502.jpg
bild från tyska forumet
ok.. ja då får jag hålla ut lite till, de jag funderade på var ju hur man tänkt de ska fungera med bommen. Men antar de blir som den där laddaren i Österrike (tror jag de är) där man får en kod för att komma in i "väntsalen".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av miksch »

Jeg er jo opprinnelig tysk, men bor nå i Norge. Følger med på tysk Tesla-forum, og der råder stor enighet om at Tyskland driver med renspikka proteksjonisme. Og EU-direktivene er også noe tyskerne har vært med på å lage.

Nå kommer bommen, og om ikke så lenge kommer en ny regel. Til slutt ender det som advokatmat.

Bare det å kreve at hver laddstolpe skal ha en CCS-kontakt er jo så idiotisk som helst. Det er som å kreve at hver pump på en bensinstasjon pumper diesel, 95 blyfritt, 98 bly, ethanol og gass. Nei, der har man akseptert at en pump leverer diesel, en annen bensin...

Det hadde vært mer ok hvis den tyske bilindustrien hadde tilbudt en adapter til type-2 hurtiglading (slik Tesla tilbyr Chademo-adapter) men der sitter arrogansen litt for dypt for å vise anerkjennelse.

Hele den tyske bilindustrien fikk tilbud å være med å bygge ut ladestasjoner, men det ville de ikke. Tesla bruker en god del av sine penger til ladestasjoner, og da blir bilen dyrere. Tyskerne reklamerer med billigere bil men nevner ikke med ett eneste ord at de sparer enorme summer ved å la en annen ta ansvaret for ladestasjonene, og så sitter de med sin bil-lobby i Brussel og stikker kjepper i julene på de som prøver å komme med reelle alternativ til gåsdagens transportløsning.

De har bygget fuske-motorer for å unngå lover og regler, og nå lager de regler for å bremse nyutvikling og konkurrenter. Det hele må jo gi besk bismak.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av ovelundkvist »

+1!
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av TeslaX Anders »

miksch skrev:
Jeg er jo opprinnelig tysk, men bor nå i Norge. Følger med på tysk Tesla-forum, og der råder stor enighet om at Tyskland driver med renspikka proteksjonisme. Og EU-direktivene er også noe tyskerne har vært med på å lage.

Nå kommer bommen, og om ikke så lenge kommer en ny regel. Til slutt ender det som advokatmat.

Bare det å kreve at hver laddstolpe skal ha en CCS-kontakt er jo så idiotisk som helst. Det er som å kreve at hver pump på en bensinstasjon pumper diesel, 95 blyfritt, 98 bly, ethanol og gass. Nei, der har man akseptert at en pump leverer diesel, en annen bensin...

Det hadde vært mer ok hvis den tyske bilindustrien hadde tilbudt en adapter til type-2 hurtiglading (slik Tesla tilbyr Chademo-adapter) men der sitter arrogansen litt for dypt for å vise anerkjennelse.

Hele den tyske bilindustrien fikk tilbud å være med å bygge ut ladestasjoner, men det ville de ikke. Tesla bruker en god del av sine penger til ladestasjoner, og da blir bilen dyrere. Tyskerne reklamerer med billigere bil men nevner ikke med ett eneste ord at de sparer enorme summer ved å la en annen ta ansvaret for ladestasjonene, og så sitter de med sin bil-lobby i Brussel og stikker kjepper i julene på de som prøver å komme med reelle alternativ til gåsdagens transportløsning.

De har bygget fuske-motorer for å unngå lover og regler, og nå lager de regler for å bremse nyutvikling og konkurrenter. Det hele må jo gi besk bismak.
Mycket bra skrivet Miksch!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Tars »

Helt sjuk. Tack för infon.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Bjelke »

Ja lätt illamående bli man allt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar