Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Mickep »

Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.
Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.
Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.
...och det är alltså Tysklands rigida tolkning av EU:s CCS-direktiv som har tvingat fram detta. Inte något som Tesla har valt för att de vill ha det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.
Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.
Halmgubbe, Tesla vill inte ha staketen utan detta har tagits fram för att kunna fortsätta sätta upp laddstolpar. Bommen stoppar endast bilar från att köra in och inte personer. Platserna är inga parkeringsplatser utan endast till för laddning av elbilar som kan ladda på stolparna. Varför skall andra bilar köra dit? Bommen innebär alltså ingen förändring mot hur det borde fungera utan bom vid infarten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av LarsL »

Skulle vara perfekt om alla snabbladdare hade bommar då skulle man slippa @#*&@ fossilbilar på laddplatserna.

I övrigt så bryter ju i princip alla snabbladdare emot reglerna då du måste gå med i en förening, ta hem en app eller Rfid för att kunna ladda.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Skulle vara perfekt om alla snabbladdare hade bommar då skulle man slippa @#*&@ fossilbilar på laddplatserna.

I övrigt så bryter ju i princip alla snabbladdare emot reglerna då du måste gå med i en förening, ta hem en app eller Rfid för att kunna ladda.
Inte Eon
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Skulle vara perfekt om alla snabbladdare hade bommar då skulle man slippa @#*&@ fossilbilar på laddplatserna.

I övrigt så bryter ju i princip alla snabbladdare emot reglerna då du måste gå med i en förening, ta hem en app eller Rfid för att kunna ladda.
Håller med här, om reglerna är som skrivits i denna tråden så är det inte många snabbladdare i Sverige som följer dessa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Skulle vara perfekt om alla snabbladdare hade bommar då skulle man slippa @#*&@ fossilbilar på laddplatserna.

I övrigt så bryter ju i princip alla snabbladdare emot reglerna då du måste gå med i en förening, ta hem en app eller Rfid för att kunna ladda.
Alla laddare, oavsett effekt, borde vara bakom bommar för att uppfostra folk att inte ställa sig där. På parkeringsplatser och i parkeringshus skulle jag inte ha nåt emot ifall laddarna var bakom en bom som det kostade lite extra att passera så att ingen utan vidare bara ställde sig där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av LarsL »

Nej, EoN har betalkortslösningar. Sedan finns det ett gäng som inte tar betalt alls.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Alla laddare, oavsett effekt, borde vara bakom bommar för att uppfostra folk att inte ställa sig där. På parkeringsplatser och i parkeringshus skulle jag inte ha nåt emot ifall laddarna var bakom en bom som det kostade lite extra att passera så att ingen utan vidare bara ställde sig där.
I mitt parkeringshus där de satt upp 100 ladduttag är det i princip ingen ICEing. Varför? Jo, det kostar extra att stå på dessa platser och de har ivriga parkeringsvakter som bötfäller direkt. Sådet är inte så svårt för folk att fatta med rätt motivation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Nej, EoN har betalkortslösningar. Sedan finns det ett gäng som inte tar betalt alls.
Man kan betala med SMS på vissa, tror att det är bl.a. Fortum. Kräver inga appar eller taggar eller medlemskap.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av vigge50 »

Elmil skrev:
12man skrev:
Det är ett EU direktiv som Sverige inte var snabbast med att införa 2014/94/eu
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/314L0094.htm
Intressant. Se t.ex Artikel 4 punkt 9-10:
9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
En bit kvar där tycker jag.
På Clever så kan du köpa typ kontantkort så de kommer nog runt lagen här men hur är det med Fortum mfl?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Elmil skrev:
12man skrev:
Det är ett EU direktiv som Sverige inte var snabbast med att införa 2014/94/eu
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/314L0094.htm
Intressant. Se t.ex Artikel 4 punkt 9-10:
9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
En bit kvar där tycker jag.
På Clever så kan du köpa typ kontantkort så de kommer nog runt lagen här men hur är det med Fortum mfl?
På Fortum kan man betala med SMS.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
På Fortum kan man betala med SMS.
Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Elmil »

Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ? :roll:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
På Fortum kan man betala med SMS.
Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?
Nja... I Sverige är man ju tvungen att ha en digital plånbok för att genomföra betalningar med SMS, så det funkar nog inte.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av 12man »

Pontus skrev:
Har dom ändrat gränsen i Tyskland nu? Den billigaste kostar nu 69 k€ och komfortpaketet 13 k€.
Vad säger Porsche om dessa gränser?
Och Mercedes och Audi och Jaguar, men gränsen är fortfarande 60k€
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Tars »

Elmil skrev:
Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ? :roll:
Tycker det är ett virrvarr av olika appar, brickor, pluppar, kort till alla dessa laddare. Fruktansvärt irriterande vid vissa stolpar!

Bör vara vettigt att fixa ETT betalsätt som funkar och det kanske är då kortbetalning då de flesta har ett betalkort.

Alt en universell app.
Jag paxar idén och kallar appen: Allcharge Sweden. Kommer sen att utvecklas till grannländerna. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.
Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.
Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
På Fortum kan man betala med SMS.
Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?
Nja... I Sverige är man ju tvungen att ha en digital plånbok för att genomföra betalningar med SMS, så det funkar nog inte.
Du kan enkelt ladda ner appen o koppla ditt kreditkort. Gjorde jag när taggen slutade funka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av LarsL »

Elmil skrev:
Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ? :roll:
Det är ju bara CLEVER som är lätta att förstå och jämförbart eftersom de åtminstone tar betalt pe4 kWh. Men å andra förstör de det med att ha en skog av rabatt klasser. De andra är ju rent vilseledande pga minutdebiteringen.

Egentligen borde det bara vara identifiering genom bilen och kWh debitering som skulle vara laglig. Och då hamnar faktiskt Tesla bland de bästa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Mickep »

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.
Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.
Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).
inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av LarsL »

Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
:roll:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.
Som sagt, jag har inte argumenterat mot en öppen standard där alla elbilar kan ladda. Inte heller har jag argumenterat mot den tyska lagen. Jag har bara sagt att en positiv bieffekt (av Teslas nya lösning) är att risken för ICEing minskar. Det betyder inte att jag tycker den positiva effekten överväger alla andra effekter.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Svenssons »

Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?

Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.

Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?

Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.

Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
+1

Case closed!!
Skriv svar