På Clever så kan du köpa typ kontantkort så de kommer nog runt lagen här men hur är det med Fortum mfl?Elmil skrev:Intressant. Se t.ex Artikel 4 punkt 9-10:12man skrev:Det är ett EU direktiv som Sverige inte var snabbast med att införa 2014/94/eu
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/314L0094.htmEn bit kvar där tycker jag.9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Moderator: Redaktion
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
På Fortum kan man betala med SMS.vigge50 skrev:På Clever så kan du köpa typ kontantkort så de kommer nog runt lagen här men hur är det med Fortum mfl?Elmil skrev:Intressant. Se t.ex Artikel 4 punkt 9-10:12man skrev:Det är ett EU direktiv som Sverige inte var snabbast med att införa 2014/94/eu
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/314L0094.htmEn bit kvar där tycker jag.9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?Jerker skrev:På Fortum kan man betala med SMS.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Nja... I Sverige är man ju tvungen att ha en digital plånbok för att genomföra betalningar med SMS, så det funkar nog inte.bylund skrev:Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?Jerker skrev:På Fortum kan man betala med SMS.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Och Mercedes och Audi och Jaguar, men gränsen är fortfarande 60k€Pontus skrev:Har dom ändrat gränsen i Tyskland nu? Den billigaste kostar nu 69 k€ och komfortpaketet 13 k€.
Vad säger Porsche om dessa gränser?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Tycker det är ett virrvarr av olika appar, brickor, pluppar, kort till alla dessa laddare. Fruktansvärt irriterande vid vissa stolpar!Elmil skrev:Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ?
Bör vara vettigt att fixa ETT betalsätt som funkar och det kanske är då kortbetalning då de flesta har ett betalkort.
Alt en universell app.
Jag paxar idén och kallar appen: Allcharge Sweden. Kommer sen att utvecklas till grannländerna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).Mickep skrev:Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.Niklas Z skrev:Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.LarsL skrev:Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Du kan enkelt ladda ner appen o koppla ditt kreditkort. Gjorde jag när taggen slutade funka.Jerker skrev:Nja... I Sverige är man ju tvungen att ha en digital plånbok för att genomföra betalningar med SMS, så det funkar nog inte.bylund skrev:Om man har rätt typ av abonnemang? Eller funkar det fint med ett spanskt abonnemang också för en besökare?Jerker skrev:På Fortum kan man betala med SMS.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det är ju bara CLEVER som är lätta att förstå och jämförbart eftersom de åtminstone tar betalt pe4 kWh. Men å andra förstör de det med att ha en skog av rabatt klasser. De andra är ju rent vilseledande pga minutdebiteringen.Elmil skrev:Och vem tycker att priserna är "rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande" ?
Egentligen borde det bara vara identifiering genom bilen och kWh debitering som skulle vara laglig. Och då hamnar faktiskt Tesla bland de bästa.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.Niklas Z skrev:Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).Mickep skrev:Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.Niklas Z skrev:Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.LarsL skrev:Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Som sagt, jag har inte argumenterat mot en öppen standard där alla elbilar kan ladda. Inte heller har jag argumenterat mot den tyska lagen. Jag har bara sagt att en positiv bieffekt (av Teslas nya lösning) är att risken för ICEing minskar. Det betyder inte att jag tycker den positiva effekten överväger alla andra effekter.Mickep skrev:inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
+1Svenssons skrev:Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Case closed!!
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
I Sverige är CCS-kontakten den minst vanliga snabbladdarkontakten bland bilar som rullar på våra vägar. Tror inte det är särskilt mycket större skillnad i Tyskland. Tyvärr har mer än hälften av alla elbilar ingen möjlighet till att snabbladda. Chademo är den absolut vanligaste snabbladdarstandarden och är samtidigt än så länge den standard med flest laddstolpar i Europa. Detta försöker dock främst Tyskland ändra på. Visst funkar det att ändra på det med förbud och regler men bästa sättet hade varit att tyska biltillverkare hade sett till att sätta CCS-kontakter på elbilar som folk vill köpa och producera dessa i samma mängd som efterfrågan.
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Fast det är väl egentligen ganska enkelt att göra en adapter mellan de olika systemen om man vill. Strömmen är ju den samma.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.TeslaTissel skrev:Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.lator skrev:"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.TeslaTissel skrev:Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
En fördel med Typ2 ä att man kan köpa två Tesla wallboxar och använda tillsammans med Leafen.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det är inte stolparna som redovisas utan laddkontakt på registrerade bilar i Sverige. 61% av alla i Sverige registrerade elbilar saknar alltså snabbladdarkontakt. DC-snabbladdarkontakt är alltså inte tillgänglig på bilarna.bylund skrev:Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).
På bilar med DC-snabbladdare så är det en CCS-kontakt i ca 17% av bilarna, Tesla Supercharger i ca 19% och Chademo är det i ca 64% av bilarna. Tyskarna verkar inte vilja att det sätts upp snabbladdare för 83% av de svenska registrerade elbilarna med snabbladdare. Enda undantaget är om laddpunkten har CCS-kontakt vilket alltså gynnar de där andra 17% som i stor utsträckning är tyska bilmärken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.