inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.Niklas Z skrev:Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).Mickep skrev:Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.Niklas Z skrev:Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.LarsL skrev:Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.
Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Moderator: Redaktion
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Som sagt, jag har inte argumenterat mot en öppen standard där alla elbilar kan ladda. Inte heller har jag argumenterat mot den tyska lagen. Jag har bara sagt att en positiv bieffekt (av Teslas nya lösning) är att risken för ICEing minskar. Det betyder inte att jag tycker den positiva effekten överväger alla andra effekter.Mickep skrev:inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
+1Svenssons skrev:Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?
Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.
Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Case closed!!
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
I Sverige är CCS-kontakten den minst vanliga snabbladdarkontakten bland bilar som rullar på våra vägar. Tror inte det är särskilt mycket större skillnad i Tyskland. Tyvärr har mer än hälften av alla elbilar ingen möjlighet till att snabbladda. Chademo är den absolut vanligaste snabbladdarstandarden och är samtidigt än så länge den standard med flest laddstolpar i Europa. Detta försöker dock främst Tyskland ändra på. Visst funkar det att ändra på det med förbud och regler men bästa sättet hade varit att tyska biltillverkare hade sett till att sätta CCS-kontakter på elbilar som folk vill köpa och producera dessa i samma mängd som efterfrågan.
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Fast det är väl egentligen ganska enkelt att göra en adapter mellan de olika systemen om man vill. Strömmen är ju den samma.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.TeslaTissel skrev:Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.lator skrev:"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.TeslaTissel skrev:Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
En fördel med Typ2 ä att man kan köpa två Tesla wallboxar och använda tillsammans med Leafen.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det är inte stolparna som redovisas utan laddkontakt på registrerade bilar i Sverige. 61% av alla i Sverige registrerade elbilar saknar alltså snabbladdarkontakt. DC-snabbladdarkontakt är alltså inte tillgänglig på bilarna.bylund skrev:Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).
På bilar med DC-snabbladdare så är det en CCS-kontakt i ca 17% av bilarna, Tesla Supercharger i ca 19% och Chademo är det i ca 64% av bilarna. Tyskarna verkar inte vilja att det sätts upp snabbladdare för 83% av de svenska registrerade elbilarna med snabbladdare. Enda undantaget är om laddpunkten har CCS-kontakt vilket alltså gynnar de där andra 17% som i stor utsträckning är tyska bilmärken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Man undrar om det är just elbilar eller ”laddbara bilar” som statistiken bygger på?
Med tanke på att Mitsubishi Outlander PHEV har Chademo också och den är relativt sett vanlig om vi pratar laddbara bilar.
Med tanke på att Mitsubishi Outlander PHEV har Chademo också och den är relativt sett vanlig om vi pratar laddbara bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Precis, den statistiken bygger på alla laddbara bilar, inte endast rena elbilar. Eftersom de flesta laddhybrider inte har snabbladdning så blir det en stor del "Ej tillgänglig". Mitsubishi Outlander PHEV däremot som har Chademo gör att den laddstandarden blir betydligt större, skulle helt klart vara intressant att se motsvarande diagram och bara se rena elbilar.Leo skrev:Man undrar om det är just elbilar eller ”laddbara bilar” som statistiken bygger på?
Med tanke på att Mitsubishi Outlander PHEV har Chademo också och den är relativt sett vanlig om vi pratar laddbara bilar.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det är sant så upprörande att man inte kan köpa mjölk och bröd på Habil som säljer Nissan.LarsL skrev:Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabelJerker skrev:Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.lator skrev:"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.TeslaTissel skrev:Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.lator skrev:Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det är en fördel för Leafägaren som får tillgång till fler laddpunkter. Det tillkommer allt fler typ2-laddpunkter med fast kabel.e5m1r skrev:Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabelJerker skrev:Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )Jerker skrev:Det är en fördel för Leafägaren som får tillgång till fler laddpunkter. Det tillkommer allt fler typ2-laddpunkter med fast kabel.e5m1r skrev:Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabelJerker skrev:Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Jag har inte heller sett någon laddpunkt med typ2-kabel som inte haft även typ1-kabel, finns det ens?
Dock tycker jag oxo att det är rätt att köra med typ2-kontakt i bilen
Edit: "privata" finns det såklart med "bara" typ 2-kabel (tex alla som har Tesla WC och inget annat)
Dock tycker jag oxo att det är rätt att köra med typ2-kontakt i bilen
Edit: "privata" finns det såklart med "bara" typ 2-kabel (tex alla som har Tesla WC och inget annat)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
På uppladdning.nu finns 241 platser med Typ1-kabel och 731 platser med fast Typ2-kabel. Själv kan jag inte minnas att jag live sett en endaste Typ1-kabel.e5m1r skrev:Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )
Edit:
Holmgrens bil i Värnamo och Eons på samma plats är två exempel med endast fast Typ2-kabel och ingen Typ1 tex.:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 147fc54fa4
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... b5c3526e1d
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.
Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare
Nu hade jag fortfarande nattmössan på: Den med typ1 utan konverter har ingen att välja på! De utan sladd har typ2-ingång.Jerker skrev:Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.