Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inläggav Mickep » 11 mar 2018 13:17

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL skrev:Är ju inte helt fel om Tesla har sina laddare inhängande då slipper vi ju ICEing också.

Det tänkte jag också. Under en övergångsperiod är det i alla fall ett relevant argument. Om tio år är förhoppningsvis elbilar så vanliga att "alla" vet att man inte ska ställa en fossilbil på en laddplats (förutsatt att den är tydligt utmärkt), samtidigt som antalet laddplatser då blivit så stort (och antalet körda mil med fossilbilar minskat rejält) att risken för ICEing är liten.

Ja gated communities vill vi se mer av i framtiden. det är jättepositivt, finns inget negativt i den samhällsutvecklingen. så ser man till att inte packed kan fingra på dyrgriparna.

Som redan sagts av Svenssons är det ett halmgubbeargument. Att risken för ICEing minskar är EN aspekt av det hela (som råkar vara positiv), inte den enda. Det betyder inte att jag vill ha en samhällsutveckling mot gated communitites. Och som jag skrev i mitt inlägg bedömer jag att det är under en övergångsperiod som risken för ICEing är ett bekymmer. När elbilar är tillräckligt vanliga så tror jag problemen avtar. Helt kommer de nog inte att försvinna (folk parkerar idag på handikapplatser, för nära korsningar, privata p-platser m m, så varför skulle laddplatser slippa undan även när elbilsflottan är stor).

inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.
Mickep

Inläggav elbilist LarsL » 11 mar 2018 13:27

Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
:roll:
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Inläggav Niklas Z » 11 mar 2018 14:24

Mickep skrev:inte ett halmstrå argument. Alternativet vore att sätta sladd så andra kunde ladda. Förhoppningsvis får vi ett öppet samhälle får folk kan ladda sina elbilar oavsett märke. och det är det som är syftet med lagen. tyskland vill inte se att vi får inhägnade parkeringsplatser där högprismärken sätter upp laddare där enbart deras märken kan ladda (som porsche m.m. planerar). SuC är jättebra men att försöka ha elitism i samhället vänder jag mig mot. Jag hoppas att andra vill /får/kan ladda på SuC och att tesla vill/får/kan ladda på andras laddare.DET är vägen fram. och det är det tyskland vill få fram.

Som sagt, jag har inte argumenterat mot en öppen standard där alla elbilar kan ladda. Inte heller har jag argumenterat mot den tyska lagen. Jag har bara sagt att en positiv bieffekt (av Teslas nya lösning) är att risken för ICEing minskar. Det betyder inte att jag tycker den positiva effekten överväger alla andra effekter.
Senast redigerad av Niklas Z 11 mar 2018 14:33, redigerad totalt 1 gång.
Niklas Z

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 mar 2018 14:27

Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?

Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.

Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.
Senast redigerad av Svenssons 11 mar 2018 14:31, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 11 mar 2018 14:30

Svenssons skrev:Varför pratar vi inte om elitismen från avgasindustrin där det inte går att ladda någon elbil alls på de flesta mackarna?

Att SuperChargers är för eliten är påhitt. Tysklands lag är till för att tvinga bort alla andra snabbladdningssystem förutom CCS som de tyska biltillverkarna har anammat utan att för den skull vilja tillverka bilar med CCS-kontakter. Hade statliga pengar gått till byggandet av SuperChargers så hade jag stört mig på dessa men nu är det helt privata pengar både till byggandet och underhållet och de står på privat/hyrd mark.

Tysklands lag är till för att sätta käppar i hjulen på Tesla och de asiatiska biltillverkarna och främja de inhemska bilmärkena även ifall det inte rullar många bilar med CCS-kontakt på vägarna.

+1

Case closed!!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 mar 2018 14:39

I Sverige är CCS-kontakten den minst vanliga snabbladdarkontakten bland bilar som rullar på våra vägar. Tror inte det är särskilt mycket större skillnad i Tyskland. Tyvärr har mer än hälften av alla elbilar ingen möjlighet till att snabbladda. Chademo är den absolut vanligaste snabbladdarstandarden och är samtidigt än så länge den standard med flest laddstolpar i Europa. Detta försöker dock främst Tyskland ändra på. Visst funkar det att ändra på det med förbud och regler men bästa sättet hade varit att tyska biltillverkare hade sett till att sätta CCS-kontakter på elbilar som folk vill köpa och producera dessa i samma mängd som efterfrågan.

Laddkontakt.png

https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 11 mar 2018 14:56

Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 11 mar 2018 15:03

Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav lator » 11 mar 2018 15:07

12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget

Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)
Användarvisningsbild
lator

Inläggav elbilist LarsL » 11 mar 2018 15:21

Fast det är väl egentligen ganska enkelt att göra en adapter mellan de olika systemen om man vill. Strömmen är ju den samma.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers