Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inläggav TeslaTissel » 11 mar 2018 15:29

lator skrev:
12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget

Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)

Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.
TeslaTissel

Inläggav lator » 11 mar 2018 15:30

TeslaTissel skrev:
lator skrev:
12man skrev:Den Leaf som nu säljer 5 i timmen i Europa enligt press från nissan har 'bara' chademo också, börjar påminna om videokriget

Hmm... VHS versus BetaMax versus Video2000... CCS - CHAdeMO - Typ2 AC...? (video2000 gick ju vända på så den påminner mest om Teslas lösning)

Nej, den Nya Nissan Leaf -18 har Typ 2 anslutning också. Det har uppenbarligen inte framgått av deras lansering, men jag provkörde den rätt traditionellt byggda bilen häromveckan.

"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Jerker » 11 mar 2018 15:33

lator skrev:
TeslaTissel skrev:
lator skrev:

"Bara" CHAdeMO för DC-laddning! Kombon med typ2 är ju ganska intressant speciellt eftersom de fortsätter med enfas-laddare.

Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav LarsL » 11 mar 2018 15:36

En fördel med Typ2 ä att man kan köpa två Tesla wallboxar och använda tillsammans med Leafen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 mar 2018 15:38

bylund skrev:Det värsta är väl att mer än hälften av stolparna inte är tillgängliga. (Fast jag antar att de menar att det är okänt vilken standard de har).

Det är inte stolparna som redovisas utan laddkontakt på registrerade bilar i Sverige. 61% av alla i Sverige registrerade elbilar saknar alltså snabbladdarkontakt. DC-snabbladdarkontakt är alltså inte tillgänglig på bilarna.

På bilar med DC-snabbladdare så är det en CCS-kontakt i ca 17% av bilarna, Tesla Supercharger i ca 19% och Chademo är det i ca 64% av bilarna. Tyskarna verkar inte vilja att det sätts upp snabbladdare för 83% av de svenska registrerade elbilarna med snabbladdare. Enda undantaget är om laddpunkten har CCS-kontakt vilket alltså gynnar de där andra 17% som i stor utsträckning är tyska bilmärken.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 11 mar 2018 16:00

Man undrar om det är just elbilar eller ”laddbara bilar” som statistiken bygger på?

Med tanke på att Mitsubishi Outlander PHEV har Chademo också och den är relativt sett vanlig om vi pratar laddbara bilar.
Använd min referallänk och få fri laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 11 mar 2018 16:23

Leo skrev:Man undrar om det är just elbilar eller ”laddbara bilar” som statistiken bygger på?

Med tanke på att Mitsubishi Outlander PHEV har Chademo också och den är relativt sett vanlig om vi pratar laddbara bilar.

Precis, den statistiken bygger på alla laddbara bilar, inte endast rena elbilar. Eftersom de flesta laddhybrider inte har snabbladdning så blir det en stor del "Ej tillgänglig". Mitsubishi Outlander PHEV däremot som har Chademo gör att den laddstandarden blir betydligt större, skulle helt klart vara intressant att se motsvarande diagram och bara se rena elbilar.
vigge50

Inläggav nek0 » 11 mar 2018 19:15

LarsL skrev:Jag tycker det är såå orättvist att jag inte kan tanka diesel på nya gasstationen! Måste jag köpa en ny svindyrbil för att få använda den stationen? Upprörande.
:roll:

Det är sant så upprörande att man inte kan köpa mjölk och bröd på Habil som säljer Nissan.
nek0

Inläggav Teslaägare e5m1r » 14 mar 2018 07:28

Jerker skrev:
lator skrev:
TeslaTissel skrev:
lator skrev:

Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.

Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabel
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Jerker » 14 mar 2018 07:46

e5m1r skrev:
Jerker skrev:Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.

Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabel
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1

Det är en fördel för Leafägaren som får tillgång till fler laddpunkter. Det tillkommer allt fler typ2-laddpunkter med fast kabel.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers