Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla har kommit runt Tyskland lagar om laddare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 14 mar 2018 07:59

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:Ja, det ändrar väl inget i sak eftersom det är 1-fas 32A fortfarande och såvitt jag har förstått så finns det kablar med typ1 i ena änden och typ2 i den andra. Det enda läget där det är en fördel för Leaf att ha en typ2 in i bilen är när det är fasta typ2-laddkablar.

Varför är det fördel sitter ju som oftast en type 1 och en type 2 på stolpar med fast kabel
Det är bara fler som ska då trängas på type 2 när bilar med enfas kan lika gårna ladda type 1

Det är en fördel för Leafägaren som får tillgång till fler laddpunkter. Det tillkommer allt fler typ2-laddpunkter med fast kabel.

Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 14 mar 2018 08:03

Jag har inte heller sett någon laddpunkt med typ2-kabel som inte haft även typ1-kabel, finns det ens?

Dock tycker jag oxo att det är rätt att köra med typ2-kontakt i bilen :)

Edit: "privata" finns det såklart med "bara" typ 2-kabel (tex alla som har Tesla WC och inget annat)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 mar 2018 08:05

e5m1r skrev:Det lilla erfarenhet jag har är att om stolpe är med sladd så finns det både type 1 och type 2 har aldrig sett en stolpe med bara type 2 ( DC laddare har förvisso inte type 1 men då laddar man chademo ? )

På uppladdning.nu finns 241 platser med Typ1-kabel och 731 platser med fast Typ2-kabel. Själv kan jag inte minnas att jag live sett en endaste Typ1-kabel.

Edit:
Holmgrens bil i Värnamo och Eons på samma plats är två exempel med endast fast Typ2-kabel och ingen Typ1 tex.:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 147fc54fa4
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... b5c3526e1d
Senast redigerad av Svenssons 14 mar 2018 08:11, redigerad totalt 3 gånger.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Jerker » 14 mar 2018 08:08

Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Jerker » 14 mar 2018 08:10

Jerker skrev:Jodå, det finns visst såna laddpunkter. Men det verkar bli vanligare att man bygger utan fast sladd. Men jag kan ta exemplet i ett parkeringshus i Norrköping. Där finns fem laddpunkter. Två är med fast typ2, två utan kabel och en Tesla destination. För mig som har typ2 in i bilen så har jag 4 laddpunkter att välja på. Den som har typ1 (och ingen konverter) har bara två att välja på. Tesla kan använda alla fem.

Nu hade jag fortfarande nattmössan på: Den med typ1 utan konverter har ingen att välja på! De utan sladd har typ2-ingång.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav bonath » 14 mar 2018 17:11

Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.
Jönköpings centralstation, EN p-plats med två Typ2-sladdar...
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav chaffis75 » 15 mar 2018 10:15

bonath skrev:Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.

Är de nya leaf så bör de gå men gamla så måste du ha adapter...
Om de är ett typ2 uttag så har du antagligen en sladd som är typ 2 till typ1 och då ska de också fungera.

Typ 1 och Typ2 är som jag förstått de samma sak rent kommunikations mäsigt mellan bil och laddpunkt men Typ 2 kan ha 3 fas de kan inte Typ1 och de skiljer sig såklart fysiskt vilket gör att man måste ha adapter.

Nya leaf 2018 har typ 2 uttag men bara 1 fas laddning, äldre leaf har typ1.
Allt detta handlar om den inbyggda AC laddaren, DC laddning är en annan historia.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav chaffis75 » 15 mar 2018 10:17

Ingen som har lite bilder från den nya SUC i Tyskland med bommen, vore kul att se hur lösningen ser ut och var får man koden, är de i skärmen på bilen?
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav bonath » 15 mar 2018 11:17

chaffis75 skrev:
bonath skrev:Min son har laddbox i garaget, bara Typ2-sladd. Inte ens Schuko-uttag. Går inte att använda på min Leaf.

Är de nya leaf så bör de gå men gamla så måste du ha adapter...
Om de är ett typ2 uttag så har du antagligen en sladd som är typ 2 till typ1 och då ska de också fungera.

Typ 1 och Typ2 är som jag förstått de samma sak rent kommunikations mäsigt mellan bil och laddpunkt men Typ 2 kan ha 3 fas de kan inte Typ1 och de skiljer sig såklart fysiskt vilket gör att man måste ha adapter.

Nya leaf 2018 har typ 2 uttag men bara 1 fas laddning, äldre leaf har typ1.
Allt detta handlar om den inbyggda AC laddaren, DC laddning är en annan historia.

Som jag skrev, Boxar MED Typ2-sladd.
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 15 mar 2018 11:24

Är det bara jag som tycker att det är tråkigt när trådar helt spårar från ursprungsdiskussionen?

Enligt rubriken ska diskussionen handla om hur Tesla kommit runt lagen i Tyskland och nya laddstationen utanför Berlin, och inte om Typ 1 sladdar i Jönköping?
Tesla X90D Titanium med AP1
Tesla S100D Deep Blue med AP2

Ska du köpa Tesla? Med min länk får du gratis supercharging http://ts.la/mikael25
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers