Kabel-kö

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Kabel-kö

Inlägg av Simon »

Testade en ny rutin vid laddning idag.
Jag kom till en typ 2-stolpe med två uttag. Båda var upptagna. Parkeringsplatsen bredvid de laddande bilarna var dock ledig, så jag ställde mig på den, satte i laddkabeln i bilen och hängde den andra änden av kabeln över handtaget på en av de laddande kablarna.
När jag gått mina ärenden och var på väg tillbaka kollade jag bilens status på appen, och mycket riktigt: laddningen hade startat. När jag kom fram hade en av dem som var inkopplad tidigare laddat klart, dragit ur sin sladd och stoppat i min i stället.
Iofs ca 1 minut tidigare, så jag hade inte fått jättemycket påfyllt, men ändå.

Fantastiskt kamratligt gjort, och ännu en fördel med gratisladdstolpar!
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Kabel-kö

Inlägg av thorenj »

Håller med, mycket trevligt att föregående laddare tog sig lite extra tid för att hjälpa en medmänniska. Kul att läsa om en positiv upplevelse istället för all ICEing och BEVing.

Jag ska testa detta nästa gång tillfälle ges, förhoppningsvis blir det kutym i samhället!
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Kabel-kö

Inlägg av Erlend1963 »

Dette er etablert kutyme på jobben hos meg, der finnes det opptil tre parkeringsplasser for hvert ladepunkt. Alle tre plassene er reservert el-bil, men kun én kan lade siden det kun er ett ladepunkt. Alle drar sin ladekabel fram til ladepunktet; når den som lader skal forlate jobben, kopler han til en av kablene som ligger på vent. Dette fungere greit, iallfall om man har litt forskjøvet arbeidstid, slik at folk ankommer og forlater jobben på forskjellige tidspunkter.

/Erlend
Skriv svar